mrfrenzy skrev:
Träffade en kund igår som hade fått hjälp med överspänningsskydd från sitt försäkringsbolag. Han betalade ca 4000 efter försäkringsbolagets rabatt, för grovskydd i mätarskåpet och mellanskydd i elcentralen inne i huset, installerat och klart.
Klart prisvärt :)
 
Bjurran skrev:
Har själv precis börjat kolla efter överspänningsskydd och funderar lite på vad man ska välja. Kommer även behöva teleskydd som klarar ADSL.
hittade denna som verkar ha ett betydligt bättre pris än vad som diskuterats här ovan, men vad ska man tänka på vid val?
Har ca 50 m nedgrävd kabel från en trafo på stolpen som delas med en granne, teleledningen är nedgrävd de sista 100-150 metrarna, men är sist på ledningen från telestationen.
Ja, det verkar ju vara färdigt för inkoppling så det är väl inte så mycket att fundera över förutom att i kretsschemat anges det att man ska ha minst 1m ledning mellan grovskydd och mellanskydd, men eftersom det ser ut att sitta i samma kapsling blir man ju lite fundersam :confused: Coala är ju annars ett känt gammalt märke, men jag kan inte säga att jag har någon erfarenhet av deras prylar.
 
Installerade 4-pol översp.skydd 1000 +moms och 2-pol för tele 500 +moms för ett par år sen. Låter lite billigare och har funkat perfekt, inte en åskskada sen dess.
 
Om grovskydd och mellanskydd sitter för nära varandra kan man även installera en komponent med motsvarande impedans som en lagom lång bit kabel. Det finns särskillda komponenter just för ändamålet.
 
14 000 låter mer som mätarskåp inkl åskskydd installerat och klart :)

E: 52 705 02 GS 150E-300 betalar en elfirma 1000-3000kr för MAX. Så 3000-5000kr + moms borde vara absolut max utpris till kund kopplat och klart. Troligtvis billigare.
 
petersv skrev:
Om grovskydd och mellanskydd sitter för nära varandra kan man även installera en komponent med motsvarande impedans som en lagom lång bit kabel. Det finns särskillda komponenter just för ändamålet.
Mellanskydd? Det räcker alltså inte med en sån här även om det står "Komplett paket för Villa/Lantbruk utanför tätort " i dess beskrivning?
Helst skulle jag dock vilja ha ett sådant paket men kompletterat med en 300 mA jfb (brandskydd) monterat i vid h-säkringarna. Har inga problem med att få 1 m mellan skydd och undercentralerna om jag kan sätta den direkt efter h-säkringarna, vilket är vad jag eftersträvar då förgreningen till garaget tas direkt därifrån.
 
snaggletooth: Är du säker på att det stod 1m. Alla jag har tittat på brukar vilja ha minst 10-15 m mellen grov och mellanskydd. Men, som sagt, det går att fixa med induktanser också.
 
Bjurran skrev:
Mellanskydd? Det räcker alltså inte med en sån här även om det står "Komplett paket för Villa/Lantbruk utanför tätort " i dess beskrivning?
Helst skulle jag dock vilja ha ett sådant paket men kompletterat med en 300 mA jfb (brandskydd) monterat i vid h-säkringarna. Har inga problem med att få 1 m mellan skydd och undercentralerna om jag kan sätta den direkt efter h-säkringarna, vilket är vad jag eftersträvar då förgreningen till garaget tas direkt därifrån.
Just den där är ett grov+mellanskydd. Man placerar oftast dessa i anslutning till elleverantörens överlämningspunkt, dvs mätarskåpet. Det sista skyddet, finskyddet sätter man vanligtvis i elcentralen. Varje steg är konstruerat för att stegvis ta hand om mindre och mindre kraftiga transienter och innehåller därför olika typer av komponenter. Ett finskydd tex skulle explodera om det utsattes för det som ett grovskydd klarar men grovskyddet lämnar mycket högre restspänning vilket senare steg tar hand om.
 
Jag har nu fått en offert till vårt nybygge från elektrikern:

"Installation av överspänningsskydd:
Detta ingår
-Grovskydd på inkomande ledning.
-Överspänningsskydd på inkommande tele
-2st finskydd på valfri gruppledning
-Installation av ovanstående utrustning.
Detta till en kostnad av 5430:- + moms 25%= 6788:-"

Behöver jag gå vidare och ta reda på vilka komponenterna är, jag kan ingenting om el eller låter detta rimligt?
 
Har köpt Teleskydd från el-safe men blev förvånad när jag packade upp det.
Det har bara två poler och ingen avledare mot jord. Det kommer således
endast ta differentiella överspänningar men inte longitudinella. Eftersom
paren i stolparna är tvinnade skulle ju jag tro att longitudinella överspänningar
är mycket vanligare och högre än differentiella. Jag undrar om detta skydd
överhuvudtaget gör någon nytta.

MVH/Jonas
 
På en vanlig telefon som inte är inkopplad till nånting annat än teleledningen, ja.

På allt som är inkopplat på teleledningen och elnätet, int myck naj! :)
 
Men det var ju ett tag sen vi bara hade svarta backelittelefoner.
Jag har ett ADSL modem som har en aktiv gaffel som troligen
har låg genomslags spänning, det är nog sanolikt att vid överspänning
man får överslag mot jordplanet som i förlängningen grenas till Ethernet
skärmen -> Routern -> Datorn samt IPTC Set-top boxen -> skärment på SCART
kabeln -> den nya 52 tums platt-TV'n etc.
Jag tycker det låter väldig tveksamt att endast ta tvärgående överspänningar,
det enda man skyddar är ju gaffel trafon i telefonerna (som troligen inter brinner
iallafall), jag tror dessutom att det är ovanligt med trvärgående överspänningar,
tvinning och små dimentioner mellan paren borde göra detta ovanligt.
Jag funderar nog på att lämna tillbaka den om ingen kan övertyga mig
om att jag har fel ;-)
Jonas
 
Det jonasb tar upp här om hur överspänningen faktiskt kan gå vidare till ganska många produkter är något jag funderat över ett tag. Det finns ju flera överspänningsskydd av som pluggas in direkt i vägguttaget där tillverkaren säger att de ersätter saker som går sönder. Ersätter de isf verkligen allt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.