Vi bygger nytt hus på Muskö. Elentreprenören rekommenderar varmt ett överspänningsskydd, så kallat landsbyggdsskydd av fabrikat GaroGS 150E-300, (typ B-skydd klass 1) i elmätarskåpet. Pris installerat 14000 kronor. Med tanke på alla andra kostnader i samband med byggnationen ställer man sig frågan om detta är en vettig kostnad? Självklart förstår jag att det är bättre att ha än att inte ha, men är det värt pengarna tycker ni?
 
Vi har ännu inte fått pris från elektrikern på överspänningsskyddet. Han hade aldrig monterat det i ett nybyggt hus så så vanligt är det inte. Du kan få självriskeleminering från vissa försäkringsbolag. Vår nybyggde granne hann inte bo mer än 2 månader innan datorn blev förstörd och vi bor för närvarande i samma område och det slår ner titt som tätt här. Så därför tror vi att vi kan tjäna igen pengarna, och slippa oron och besväret om något händer.

Priser på material finns ex här.
http://www.thunderguard.se/order.php
 
Vad har du för nätägare? Kommer ditt nya hus matas från en stolpe eller kabelskåp? Vid nyinstallation i eons nät där det finns stolpar på gruppen (mellan trafon och ditt hus) ingår installation av grovskydd (monteras i mätarskåpet).
 
Myrlejon skrev:
Vi har ännu inte fått pris från elektrikern på överspänningsskyddet. Han hade aldrig monterat det i ett nybyggt hus så så vanligt är det inte. Du kan få självriskeleminering från vissa försäkringsbolag. Vår nybyggde granne hann inte bo mer än 2 månader innan datorn blev förstörd och vi bor för närvarande i samma område och det slår ner titt som tätt här. Så därför tror vi att vi kan tjäna igen pengarna, och slippa oron och besväret om något händer.

Priser på material finns ex här.
[länk]
Står inget om vilka energiavledningsklasser skydden uppfyller, men av stötströmtåligheten verkar det vara mellanskydd (klass II) det handlar om. Och mellanskydden brukar inte vara så dyra, däremot grovskydden (klass I) är de som kostar.
 
Det finns redan framdraget el till stolpen vid tomtgränsen och även en servis fram till ett tidigare sommarhus på tomten så tyvärr kan man nog inte räkna med att leverantören står för grovskyddet. Om nu grovskyddet är så dyrt är det då en rimlig kostnad med 14000 kr? Vet någon vad "GaroGS 150E-300, (typ B-skydd klass 1) i elmätarskåpet" står för, är det både grov och mellan? Jag hittar inget med denna betckning på nätet!
 
jag installerade Strike-safe grovskydd i centralen och tror dom gick på 1300kr/styck (3st)
men det var ju bara skydden det, och ganska billiga såna dessutom..
 
jämfört med elronds så låter det lite dyrt tycker jag iaf...kolla åxå så det blir rätt typ av teleskydd beroende på typ av datauppkoppling..
 
14000 tycker jag låter lite si å så, du borde kunna få ner det något. visst GNP så ligger garos lantbyggdskydd på ca 12000, med de rabbat jag har runt ca 5 tusen.
 
Solar har haft kampanjpris på Elronds åskpaket 1 men nu var det visst ordinariepris igen, så monterat och klart hos kund c:a (mellan tummen & pekfingret) 5500-7500 + moms
 
Tack för all feedback, verkar skäl att ifrågasätta elkonsultens priser!
 
Han har ju helt uppenbarligen räknat på GNP som var 12000 + 2000 i arbete. Är kunden tillräckligt okunnig så gör han sig ju en rejäl förtjänst.
 
Har själv precis börjat kolla efter överspänningsskydd och funderar lite på vad man ska välja. Kommer även behöva teleskydd som klarar ADSL.
hittade denna som verkar ha ett betydligt bättre pris än vad som diskuterats här ovan, men vad ska man tänka på vid val?
Har ca 50 m nedgrävd kabel från en trafo på stolpen som delas med en granne, teleledningen är nedgrävd de sista 100-150 metrarna, men är sist på ledningen från telestationen.
 
Träffade en kund igår som hade fått hjälp med överspänningsskydd från sitt försäkringsbolag. Han betalade ca 4000 efter försäkringsbolagets rabatt, för grovskydd i mätarskåpet och mellanskydd i elcentralen inne i huset, installerat och klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.