Gå in på en specialbutik och köp ett riktigt verktyg eller be om hjälp där du köpte sågen, partner delar tydligen ut verktyg till försäljarna så de skall kunna justera kundernas sågar. Sedan kommer jag ihåg att min partner hade en dum lösning där bränsleslangen gick från tanken in i kåpan över förgasaren på ett sätt som gjorde att den lätt klämdes. Kolla så slangen inte klämts.

/Anders
 
R
hmm okej, stog de vilken slang han använde? Diameter, typ osv?
 
Nej partner som i Partner alltså märket på motorsågen. Det var originalslang men genomföringen är så trång att slangen kan vikas eftersom handtaget där tanken sitter kan röra sig relativt motordelen pga vibrationsdämpningen. Kolla i glipan mellan tank och motor så ser du.

/Anders
 
R
Kolla på min bild jag postade tidigare, där är en bild som jag tog in i hålet för låg/högfartskruvarna. Det ser ut som de är konade och att de är sexkantiga. De sitter längst in i ett plaströr och det var detta rör du menade att jag ska böja av då eller för att kunna blotta skruvarna för att kunna skruva på dem?

Nu ringde jag också till en motorsågsverkstad och de trodde inte på hög/lågfartsskruvarna utan tyckte de lät som att den drog tjuvluft då den skenade efter att man kört ett tag och gick tillbaka till tomgång. De ska visst sitta en del mellan förgasare och cylinder som kunde spricka och därmed orsaka tjuvluft..
 
Redigerat:
Nu efter mycket botaniserande om ock i sågen är nog inte huvudorsaken nålinställning, kolla oxå att slangen inte är sprucken
 
R
Ja, jag ska ta hem sågen från landet så jag kan pilla med den. Ska byta membran i förgasaren tänkte jag till att börja med.
Nån som vet vilken diameter på en slang som skulle funka att trä på hög och lågfart skruvarna istället för att köpa verktyget? En firma skulle ha 600kr exklusive material för att kolla på den så då gör jag det hellre själv så har man lärt sig något också.
 
Kommentar till det med extra olja i soppan och det är enbart när man använder sågen i sågverk, då justerar man även sågen med lite fetare blandning.
Skälet är att sågen går med maximal belastning konstant där och jag kan säga att på min HQ 288'a så är kåpan svartbränd men sågen håller.
Aspens rekommenderas verkligen, man mår bättre och slipper blanda själv.

Motorsågar är lite knepiga att justera in perfekt första gångerna men man lär sig sen hur de skall låta.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Kommentar till det med extra olja i soppan och det är enbart när man använder sågen i sågverk, då justerar man även sågen med lite fetare blandning.
Skälet är att sågen går med maximal belastning konstant där och jag kan säga att på min HQ 288'a så är kåpan svartbränd men sågen håller.
Aspens rekommenderas verkligen, man mår bättre och slipper blanda själv.

Motorsågar är lite knepiga att justera in perfekt första gångerna men man lär sig sen hur de skall låta.

/Kent
Så var oljeblandningen klarlagt (y)
 
  • Gilla
Knuthila
  • Laddar…
Ett litet tips då:

Saknar man specialverktyg för de sågmodeller som saknar spår för mejsel : Tryck en vanlig skarvkoppling för kabel över skruven. Använd sedan en vanlig tång för att justera. Brukar fungera på de flesta maskiner. Den blå modellen/storleken är väl den som brukar passa....
 
  • skarvhylsa-bla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
jasså en sådan låter ju kanon boltis!
Ska idag ut igen, måste stycka upp allt som ligger.De jag funderar på är dock varför man ska behöva ändra låg/högfartskruvarna. Ingen har ju pillat på dem från början förutom fabriken där den sattes ihop.
Tar iaf hem sågen för att byta membran som är på ingång från staterna. Ska även försöka se om den drar tjuvluft nånstans som nån trodde.
 
Motorer slits och därför behöver blandningen ändras. Den största skilladen gör dock vädret, med ändrad lufttemperatur och fuktighet behöver blandningen ändras för optimal funktion. När jag var ung fanns det justerbara unstyken till mopeder så föraren kunde böja sig ner och skruva under gång. Bilförgasare var lite mer sofitsikerade men en notorsågsförgasare måste vara liten och lätt och då finns det inte plats. Idag är konsten att skruva förgasare på utdöende tack vare at alla bilar med katalysator har ett datoriserat insprutningssystem som gör motsvarande justeringar automatiskt.

/Anders
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
R
Idag har ja använt den igen. De märkliga var att när ja märkte att sågen började låta ojämt så öppnade ja tanken för skoj skull. Då gick varvtalet ned något och sågen lät ok igen o jag kunde köra vidare. Började då fundera på vakum i tanken? Så idag fick jag allt uppstyckat :D
Tog ändå hem maskinen.
 
Roland112 skrev:
Idag har ja använt den igen. De märkliga var att när ja märkte att sågen började låta ojämt så öppnade ja tanken för skoj skull. Då gick varvtalet ned något och sågen lät ok igen o jag kunde köra vidare. Började då fundera på vakum i tanken? Så idag fick jag allt uppstyckat :D
Tog ändå hem maskinen.
Den funderingen har jag haft men inte kommit till skott att informera om det,
Edit det skall alltså finnas ett luftningshål i locket som kan bli igentäppt
 
Redigerat:
R
Elkludde skrev:
Den funderingen har jag haft men inte kommit till skott att informera om det,
Edit det skall alltså finnas ett luftningshål i locket som kan bli igentäppt
Ja det verkar vara nått med vakum kanske. Det är ett litet hål i bensin locket och så sitter de en gummiplopp på insidan. Min tanke är att sticka en nål igenom men då kommer ju bränslet rinna ut tänker jag. Nån som fixat till sitt bensinlock som är igentäppt på nått sätt?
Jag hittade också en svart grej i tanken. Vad är den till? Se bild från handen.
Pumpas oljan ut vid den glansiga ståldelen?
 
Redigerat:
R
jjjj
 
  • WP_000158.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000161.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.