En säljare sa att man behöver blanda i 1 % mer olja om man sågar ved med en motorsåg, dvs när den går på fullvarv mest hela tiden.
 
Bo.Siltberg skrev:
En säljare sa att man behöver blanda i 1 % mer olja om man sågar ved med en motorsåg, dvs när den går på fullvarv mest hela tiden.
Ja just det var en säljare som inget vet om motorsågarproblemet med såg som skär år när kedjan är slö eller ryttarna i är nerfilade dä övervarvar den lätt
Och det är inte alla som observerar detta
 
Har aldrig läst detta (1% olja mer) i någon HVA-manual. Däremot måste man ge an på blandning och övervarv som Elkludde säger. Samt att damm och smuts inte sätter igen ventilationsöppningarna på fläkrtkåpan. Motorns temperatur styrs mest med blandningsförhållandet, smörjning klarar man med 2% med dagens syntetsmörjmedel.

Sedan vidmakthåller jag min uppfattning att ved skall man såga med en 60-kubikare med måttlig trimningsgrad. Visst väger det lite mer men å andra sidan står du stilla.

/Anders
 
R
Ska inte såga ved utan träd. Har två svärd, ett på 14" och en längre. Men jag ska i helgen ställa förgasaren. Jag har antingen zama eller walbroförgasare. Behövs specialverktyg till dessa skruvar på dem?
 
Anders_Nilsson skrev:
Har aldrig läst detta (1% olja mer) i någon HVA-manual. Däremot måste man ge an på blandning och övervarv som Elkludde säger. Samt att damm och smuts inte sätter igen ventilationsöppningarna på fläkrtkåpan. Motorns temperatur styrs mest med blandningsförhållandet, smörjning klarar man med 2% med dagens syntetsmörjmedel.

Sedan vidmakthåller jag min uppfattning att ved skall man såga med en 60-kubikare med måttlig trimningsgrad. Visst väger det lite mer men å andra sidan står du stilla.

/Anders
om det är jättegrov ved kan det vara befogat med 60 kubik o 18" svärd men till måttlig ved så räcker tex en 46 kubik med 13" sen ankommer det såklart kvalitet på såg
 
Roland112 skrev:
Ska inte såga ved utan träd. Har två svärd, ett på 14" och en längre. Men jag ska i helgen ställa förgasaren. Jag har antingen zama eller walbroförgasare. Behövs specialverktyg till dessa skruvar på dem?
Du måste titta efter. Risken är större på konsumentmaskiner eftersom tillverkarna inte litar på amatörer. Alla proffsmaskiner för Sverigemarknaden har vanliga spårskruvar men i USA har EPA ett krav som säger att det skall vara svårt att mixtra med blandningen "för miljöns skull". Du se direkt om skruvarna har mejselspår eller någon månghörnig utsida. Ring annars butiken och fråga.

Jag _TROR_ att artikelnumret på nyckeln om det är en månghörning på utsidan heter HVA 530035560 men OBS OBS OBS detta är vad jag TROR. Hade nämligen själv en Partner Formula Plus med detta problem (sågen skar senare). Ring en HVA proffsbutik och fråga, ta gärna med sågen och besök dom. Göteborgs Skog och Trädgård är ett tips i GBG.
 
R
Anders_Nilsson skrev:
Du måste titta efter. Risken är större på konsumentmaskiner eftersom tillverkarna inte litar på amatörer. Alla proffsmaskiner för Sverigemarknaden har vanliga spårskruvar men i USA har EPA ett krav som säger att det skall vara svårt att mixtra med blandningen "för miljöns skull". Du se direkt om skruvarna har mejselspår eller någon månghörnig utsida. Ring annars butiken och fråga.

Jag _TROR_ att artikelnumret på nyckeln om det är en månghörning på utsidan heter HVA 530035560 men OBS OBS OBS detta är vad jag TROR. Hade nämligen själv en Partner Formula Plus med detta problem (sågen skar senare). Ring en HVA proffsbutik och fråga, ta gärna med sågen och besök dom. Göteborgs Skog och Trädgård är ett tips i GBG.
Varför skar den menar du? När du skruvade på den eller för att du inte kunde?
 
Nej den skar för att ramlagret på högra sidan slets ut och man kunde vicka vevaxeln upp och ner ca 2 mm. Ramlagren överhettar aldrig eftersom de inte utsätts för förbränningsgaser, det som skär är kolvar och kolvringar. Att ramlagret slets ut berodde på att konsumentsågar dimensioneras för att hålla för 100 träd eller så och jag skulle röja av en skogstomt och såga upp veden.

/Anders
 
R
Hej igen. Har varit på landet o sågat o sågen har som tidigare strulat o dör när man kört ett par minuter hårt. Förgasaren är en walbro o man kunde justera hög/lågfart utan att ta isär maskinen. Men mycket riktigt krävs specialverktyg. Går de att köpa på eBay tro? Vad kallas den?

Men gör maskinen så här för att den går för snålt eller för fett?
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
Hej igen. Har varit på landet o sågat o sågen har som tidigare strulat o dör när man kört ett par minuter hårt. Förgasaren är en walbro o man kunde justera hög/lågfart utan att ta isär maskinen. Men mycket riktigt krävs specialverktyg. Går de att köpa på eBay tro? Vad kallas den?

Men gör maskinen så här för att den går för snålt eller för fett?
troligen för snålt,eller pluddrar den vid belastning går den för fett, Partner service bör ha en sådan nyckel
 
R
Nae på fullgas går den bra. De är när man kört ett tag så hör man att varvtalet kan öka när man går tillbaka till tomgång, typ skenar. Sen börjar varvtalet gå upp och ner den blir svag och dör. Jag satte in nytt tändstift men samma sak.
Se lite bilder nedan.
 
  • WP_000091.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000098.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har membranet diskuterats har glömt annars kan det vara en orsak till ojämn gång
det ser ut som justerskruvarna har inv splins
 
Roland112 skrev:
De är när man kört ett tag så hör man att varvtalet kan öka när man går tillbaka till tomgång, typ skenar. Sen börjar varvtalet gå upp och ner den blir svag och dör.
Låter som bränslebrist!?
 
R
hmm okej, jag la iaf en order på ebay precis på ett membran kit till förgasaren. Får sitta och pula i kylan nån helg framöver. Nu ska jag bara hitta nån som säljer den där regleringsverktyget till hög och lågfarts skruvarna.
 
Roland112 skrev:
hmm okej, jag la iaf en order på ebay precis på ett membran kit till förgasaren. Får sitta och pula i kylan nån helg framöver. Nu ska jag bara hitta nån som säljer den där regleringsverktyget till hög och lågfarts skruvarna.
Läste på skogsforum där justerade man med skruvmejsel på en slang
gick visst hjälpligt,någon skruvade ut helt med slangen o filade hack i den så det gick med en vanlig skruvmejsel
Jag var lite intresserad själv har en partner trimmer som är svårstartad verkar få för lite bränsle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.