R Janu78 skrev:
Jag vet att det är många som gör på detta vis men det gör inte att det är korrekt utfört, finns många hemmasnickrare i vårt avlånga land.
O det kan fungera beroende på hur väderutsatt fasaden är. Men gör ett byggbolag det och panelen ruttnar eller ännu värre att vattnet letar sig in i konstruktionen så blir det jobbigt för byggbolaget i en tvist o hävda att jag har sett andra göra det.
Nja, vid renovering av äldre byggnader är det tillåtet att använda en metod som idag inte ska användas, ska utgå från byggnadens konstruktion och för att undvika att man får riva/förändra orimligt mycket. Självklart görs det i dialog med kunden.
Behöver inte definieras felaktigt, utan "bästa lösning" utifrån gällande förutsättningar.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Nja, vid renovering av äldre byggnader är det tillåtet att använda en metod som idag inte ska användas, ska utgå från byggnadens konstruktion och för att undvika att man får riva/förändra orimligt mycket. Självklart görs det i dialog med kunden.
Behöver inte definieras felaktigt, utan "bästa lösning" utifrån gällande förutsättningar.
Du skriver tillåtet av vem, byggfirmor får inte utföra arbeten utan att det är fackmanna mässigt utfört. Kan tänka mig lador och uthus liknande så kan det vara ok!
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Du skriver tillåtet av vem, byggfirmor får inte utföra arbeten utan att det är fackmanna mässigt utfört. Kan tänka mig lador och uthus liknande så kan det vara ok!
Nej, avser inte ladugårdar/förråd där det ofta saknas överbleck, lador har väl sällan fönster.
Men det finns nog många åsikter kring fackmannamässigt gällande gamla hus och renovering. Och även beroende av plats och väderförhållanden.
 
  • Gilla
Skrålan
  • Laddar…
R
A AndersS skrev:
Nej, avser inte ladugårdar/förråd där det ofta saknas överbleck, lador har väl sällan fönster.
Men det finns nog många åsikter kring fackmannamässigt gällande gamla hus och renovering. Och även beroende av plats och väderförhållanden.
Men ladugårdar har dörrar och öppningar samma princip,
Nog om det du får göra hur du vill medans ett företag har regelverk o följa.
Kan du visa något dokument eller vad stödjer du ditt resonemang på?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Konstiga saker? Sexuella trakasserier kallas det.
Då kan man polisanmäla.
 
  • Gilla
Evalarsson36
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Då kan man polisanmäla.
Jag håller med.
 
R Janu78 skrev:
Men ladugårdar har dörrar och öppningar samma princip,
Nog om det du får göra hur du vill medans ett företag har regelverk o följa.
Kan du visa något dokument eller vad stödjer du ditt resonemang på?
Går inte att göra så som du skriver.
Först måste du utgå från ett hus när det är byggt 1920-30 eller 1970-80 och sedan dess konstruktion.
Sedan vad som ska göras och omfattning. Och även kostnad som är rimlig.
Men också husets plats utifrån väderpåverkan.
Så att det går inte att generalisera och "viss på dokument".
Och som jag skrivit några gånger att det görs bara när bättre alternativ inte är tillämpbara utav någon anledning.
 
R
A AndersS skrev:
Går inte att göra så som du skriver.
Först måste du utgå från ett hus när det är byggt 1920-30 eller 1970-80 och sedan dess konstruktion.
Sedan vad som ska göras och omfattning. Och även kostnad som är rimlig.
Men också husets plats utifrån väderpåverkan.
Så att det går inte att generalisera och "viss på dokument".
Och som jag skrivit några gånger att det görs bara när bättre alternativ inte är tillämpbara utav någon anledning.
Men nu för vi hålla oss till denna tråden o diskussionen vi pratar om konstruktioner som har vindskydd. Inte om stockhus, plankhus hus utan vind och vatten skydd för då är det helt annan diskussion.
Kostnad mm. Har heller inte med detta o göra för ett seriöst företag gör inte felaktiga lösningar som kunden önskar o ska heller inte det.
 
R Janu78 skrev:
Ajdå ok jag förstår, lycka till!
Man ska liksom inte lillagumman till mig
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
UffePlåtis och 6 till
  • Laddar…
R Janu78 skrev:
Hej jag är lösvirkesbyggare och har byggt över 50 hus i lösvirke.

Vid nyproduktion så ska överbleck monteras innanför vindpappen/duken alternativt utegips eller asfaboard för att kondens och drivvatten inte ska skada stommen.
Vid renovering byte fönster mm. Så finns det vedertagna metoder om att det inte går att få in överblecket bakom vindskyddet utan att demontera all panel ovan, där av så kan man lägga blecket mot vindskyddet alternativt mot spikläkten beroende på hur konstruktionen ser ut.

Mvh Janne
Kolla videon jag länkade tidigare i tråden. Ditt skrå är inte överens om hur man gör.
 
R
E Evalarsson36 skrev:
Man ska liksom inte lillagumman till mig
Nu fattar jag inget har hjälpt dig och i sista som jag skrev önskade jag dig lycka till?
 
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kolla videon jag länkade tidigare i tråden. Ditt skrå är inte överens om hur man gör.
Vad pratar du om?
 
Finns det någon bild på arbetet idag?
 
E Evalarsson36 skrev:
Jag har en diskussion med min snickare om hur överblecket ska sitta. Vi är inte helt överens. Finns det någon här som är plåtslagare som kan visa bilder på hur det ska se ut? Träpanel
Man kan ha överblecket på fasaden åxo,enligt en plåtslagare jag känner,bara man har tätning bakom blecket.
 
R Janu78 skrev:
Nu fattar jag inget har hjälpt dig och i sista som jag skrev önskade jag dig lycka till?
Det är snickaren hon anlitat som
R Janu78 skrev:
Nu fattar jag inget har hjälpt dig och i sista som jag skrev önskade jag dig lycka till?
Det är snickaren hon anlitade som "lilla gumman" henne. Inte du 🤗
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.