R Ringqvisten skrev:
Uppskattar att det tagit ca 500h. Tog hjälp med el och vatten, annars gjorde jag allt själv efter tips och idéer från omgivningen.
riktigt snyggt, Speciellt med dom takstolarna! Lite osäker på om det är motiverat kostnaden att leja bort arbetet för oss om ert tog 500 h, eller hur många snickartimmar uppskattar du detta skulle ta? Hur stort rum öppnade ni upp längd *bredd och antal takstolar (får att få fram en uppskattning om hur många timmar vårat kan ta)
Skickar med bild på vårt nuvarande, takstolarna är där plankorna sitter +1 som inte syns på bild (6 totalt med gavlarna)

Alternativ är om det för oss kanske bättre att sätta in en limträbalk och kraftigare tvärgående balkar då vi har endast 20 ° lutning på yttertaket och ca 230 i takhöjd invändigt
 
  • Interiör av vardagsrum med exponerade takstolar, mörkt golv och kristallkrona.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Ringqvisten
  • Laddar…
J Jacobinilsson skrev:
riktigt snyggt, Speciellt med dom takstolarna! Lite osäker på om det är motiverat kostnaden att leja bort arbetet för oss om ert tog 500 h, eller hur många snickartimmar uppskattar du detta skulle ta? Hur stort rum öppnade ni upp längd *bredd och antal takstolar (får att få fram en uppskattning om hur många timmar vårat kan ta)
Skickar med bild på vårt nuvarande, takstolarna är där plankorna sitter +1 som inte syns på bild (6 totalt med gavlarna)

Alternativ är om det för oss kanske bättre att sätta in en limträbalk och kraftigare tvärgående balkar då vi har endast 20 ° lutning på yttertaket och ca 230 i takhöjd invändigt
Mitt kök är 3x8 m. Valde att ha 2st takstolar synliga. Tror såklart att arbetet med snickare går betydligt fortare då dom rätt grejer och vet från början vad dom ska göra. Totalkostnad med grejer (kök+nock inkl 2 nya fönster) blev 200' på mitt projekt. Delprojektet med nocken landade på ca 40'. Isolering och belysning var det dyra inköpen. Takhöjden i köket är nu 4,54 m. Mest nöjd med rymden och detaljen runt fönsterna. Satte fönstersmygen och spacklade emot och målade. Supersnyggt utan lister vid fönster
Gissar att om du bara ska öppna upp och inte fixa nedervåningen kommer du undan med 120-150' om du lejer bort det
 
R Ringqvisten skrev:
Jag har under våren 2020 genomfört projektet med att öppna till nock och behållt fackverkstakstolarna. Blev kanon. Allt arbete med taket gjorde jag på vinden innan jag öppnade ner till köket. Jobbigt projekt? Jajamensan men värt det nu när man har en mer "unik" planlösning. Har 20 mm luftspalt och öppen nockventilation. Takstolarna gömmer el till köksbelysning etc. Dessa har jag klätt in och betsat. Passade även på att fälla in takspottar när det var tillgängligt. Tar man sig an projektet måste man vara beredd på jobbet. Inget klacksparksjobb
Jag har funderat mer på detta efter att ha hört om dina framgångar. Och resultatet med takstolarna blev bättre än vad jag trodde. Så jag funderar på om jag ska göra som min original-plan fast behålla takstolarna och klä in dem som du gjort.
Vad tror du om att endast öppna halva delen (se skissen i första inlägget). Detta för att behålla vinden över kök och inte skapa ett problem med kökets placering.

Har du någon skiss på hur du gjorde isoleringen, vilka lager och vilka material? Återanvände du lösull från ditt innertak eller använde du någon annan sort?
Tack på förhand!
 
Tycker det låter klokt att öppna halva takstolarna och klä in dem. Du har ju en del takstolar som säkert blir snygga med dold uplight.
Har ingen skiss på isoleringen men lätt att förklara. 20 mm luftspalt mot yttertaket (3mm board på läkt) 95 mm isolering mellan takstolarna. 2''2 reglar på bredden, c/c 60 (isoleringsbredd) 45mm isolering. 2''2 reglar på samma ledd som takstolarna för att bryta köldbryggor. 45mm isolering. Bra att tänka på placering av spottar innan detta lager med isolering så du kan dra slangen mellan lagrena med isolering. På med ångbroms/ångspärr och spika innertak. Jag gick på en helt slät panel med dimbara spottar från Malmbergs (Driver=dyrt vid många spottar) Jag byggde en egen central på vinden för all belysning till köket. Återanvände ingen gammal lösull ( 50x125l sopsäckar till tippen) Kan se om jag hittar bilder från början av bygget
 
R Ringqvisten skrev:
Tycker det låter klokt att öppna halva takstolarna och klä in dem. Du har ju en del takstolar som säkert blir snygga med dold uplight.
Har ingen skiss på isoleringen men lätt att förklara. 20 mm luftspalt mot yttertaket (3mm board på läkt) 95 mm isolering mellan takstolarna. 2''2 reglar på bredden, c/c 60 (isoleringsbredd) 45mm isolering. 2''2 reglar på samma ledd som takstolarna för att bryta köldbryggor. 45mm isolering. Bra att tänka på placering av spottar innan detta lager med isolering så du kan dra slangen mellan lagrena med isolering. På med ångbroms/ångspärr och spika innertak. Jag gick på en helt slät panel med dimbara spottar från Malmbergs (Driver=dyrt vid många spottar) Jag byggde en egen central på vinden för all belysning till köket. Återanvände ingen gammal lösull ( 50x125l sopsäckar till tippen) Kan se om jag hittar bilder från början av bygget
Nybyggd stomme av träreglar i ett pågående vindbyggnadsprojekt med en såg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Obearbetad vind med trästomme och isolering, synliga takstolar och nedhängande elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seyyed Morteza Hosseini
  • Laddar…
Takstolar och takbeklädnad i trä i ett nybyggt eller renoverat hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Regnet
  • Laddar…
R Ringqvisten skrev:
Tycker det låter klokt att öppna halva takstolarna och klä in dem. Du har ju en del takstolar som säkert blir snygga med dold uplight.
Har ingen skiss på isoleringen men lätt att förklara. 20 mm luftspalt mot yttertaket (3mm board på läkt) 95 mm isolering mellan takstolarna. 2''2 reglar på bredden, c/c 60 (isoleringsbredd) 45mm isolering. 2''2 reglar på samma ledd som takstolarna för att bryta köldbryggor. 45mm isolering. Bra att tänka på placering av spottar innan detta lager med isolering så du kan dra slangen mellan lagrena med isolering. På med ångbroms/ångspärr och spika innertak. Jag gick på en helt slät panel med dimbara spottar från Malmbergs (Driver=dyrt vid många spottar) Jag byggde en egen central på vinden för all belysning till köket. Återanvände ingen gammal lösull ( 50x125l sopsäckar till tippen) Kan se om jag hittar bilder från början av bygget
Tack för tipsen.
Vid takfoten så sitter det i dagsläget en luftspalt i kartong. Så min plan är att fortsätta med denna luftspalt upp till nock med samma material: https://www.t-emballage.se/bygg/om-...r-uppdaterade-vindavledare-och-luftspaltskiva.
För att göra det smidigt och utan att slösa nuvarande isolering så tänkte jag först sätta luftspaltskivan från länken ovan. Sen diffusionsplast/ångspärr och glespanel. Därefter putta in befintlig lösull ovanifrån mellan luftspaltsskivan och ångspärren.
Se nedan bild (visar dock inte luftspaltsskivan).
ECC7342D17264A1D8A8E1A93F9223BDE.ashx
Vad tror ni om denna lösning?

En annan sak, hur tätade du runt alla takstolar som går genom isoleringen, för att få ångspärren så bra som möjligt.
 
Svar på din lösullsplan, tror du packar ullen för mycket när du pressar ner den. Syftet med att blåsa är att få jämn fördelning och jämn isolerförmåga. Runt takstolar har jag figurklippt plasten och använt tejp a la svindyr för tätning Åldersbeständig såklart. Pressat lite mer vid isoleringen för att göra det enkelt att få tätt mellan plats/tejp/takstol
 
R Ringqvisten skrev:
Svar på din lösullsplan, tror du packar ullen för mycket när du pressar ner den. Syftet med att blåsa är att få jämn fördelning och jämn isolerförmåga. Runt takstolar har jag figurklippt plasten och använt tejp a la svindyr för tätning Åldersbeständig såklart. Pressat lite mer vid isoleringen för att göra det enkelt att få tätt mellan plats/tejp/takstol
Tack för alla tips, det känns mycket enklare när man kan prata med någon som precis gått igenom detta.
Perfekt, jag vet vilken tejp du menar, dyr och extremt klibbig.

Angående lösullen, så tänkte jag inte pressa ner den, utan att jag sätter plast kanske 1,5 meter i taget, för att sedan släppa ner lösullen (inte pressa ner den). Och sen sätta mer plast och upprepa. På så sätt så borde det inte krävas någon kraft för att fylla med lösull, och därför borde det inte komprimeras.
Ett annat alternativ är kanske att hyra en lösullsblås, och suga upp den befintliga lösullen och blåsa in den på nytt.
 
J jockebq skrev:
Tack för alla tips, det känns mycket enklare när man kan prata med någon som precis gått igenom detta.
Perfekt, jag vet vilken tejp du menar, dyr och extremt klibbig.

Angående lösullen, så tänkte jag inte pressa ner den, utan att jag sätter plast kanske 1,5 meter i taget, för att sedan släppa ner lösullen (inte pressa ner den). Och sen sätta mer plast och upprepa. På så sätt så borde det inte krävas någon kraft för att fylla med lösull, och därför borde det inte komprimeras.
Ett annat alternativ är kanske att hyra en lösullsblås, och suga upp den befintliga lösullen och blåsa in den på nytt.
Intressant om du får tag på en sug och blås, hittade ingen när jag höll på. Hittade bara maskiner som river sönder ullen, inget för förflyttning. Vart gör du av ullen medans du bygger innertaket? Blir ju xx kubik att flytta, luftigt dessutom Jag bestämde mig rätt snart att det inte var värt jobbet att flytta ullen utan smart lagring så Återbruket blev lösningen. När är det byggstart?
 
R Ringqvisten skrev:
Intressant om du får tag på en sug och blås, hittade ingen när jag höll på. Hittade bara maskiner som river sönder ullen, inget för förflyttning. Vart gör du av ullen medans du bygger innertaket? Blir ju xx kubik att flytta, luftigt dessutom Jag bestämde mig rätt snart att det inte var värt jobbet att flytta ullen utan smart lagring så Återbruket blev lösningen. När är det byggstart?
Jag låter ullen ligga samtidigt som jag bygger, lägger gångbrädor ovanpå tänkte jag.
Kanske skyfflar det lite åt sidan.
Det är inte helt klart om det blir av eller inte. Ska räkna på vad som behöver göras och flyttas, för att se om det är lönt.
Annars är byggstart om en vecka.
 
Tyvärr tror jag inte på idén med brädor. Många timmar vandrande på vinden. Kan också klia en del. Kom på att jag startade allt med att öppna takfoten för att möjliggöra luftspalten. Knackade bort översta raden av tegel. Blev bra drag upp till nock.
 
R Ringqvisten skrev:
Tyvärr tror jag inte på idén med brädor. Många timmar vandrande på vinden. Kan också klia en del. Kom på att jag startade allt med att öppna takfoten för att möjliggöra luftspalten. Knackade bort översta raden av tegel. Blev bra drag upp till nock.
På bilderna du postade tidigare så gjorde du väl klart hela taket innan du öppnade upp innertaket? Eller har jag missförstått?
 
J jockebq skrev:
På bilderna du postade tidigare så gjorde du väl klart hela taket innan du öppnade upp innertaket? Eller har jag missförstått?
Helt korrekt, ingen påverkan på familj eller ordning inomhus innan jag hängde dit sista gipsskivan på vinden tillsammans med tigersågen Sågade mig ner i köket och rev kökstaketSåg till att nya taket var färdiglaserat innan rivning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.