J Johnsvi skrev:
beroende på vilken isolering du använder så måste du bygga en luftspalt mot råsponten, samt ventilation i nocken. Sen bygga på takstolarna för att få plats med isoleringen (runt 400mm). Sen plasta/ångbroms in allting och skära ut och tejpa för varje synlig takstol. Därefter glespanel cc 30 och därefter gips. Gipsen blir nog rätt besvärlig iom att det ska skäras ut för alla takstolar samt böka upp skivorna i mellan dom. Slutligen spackla och måla allting och kl in takstolarna, lister mm
Finns det någon isolering som man slipper luftspalt?

Varför behöver man mögelstoppers? Är det när isoleringen hamnar närmare råsponten?
 
  • Gilla
F100
  • Laddar…
Är mer och mer inne på saxtakstol istället. Förstår att man måste ha en konstruktör för att räkna på det, men vill bara diskutera lite löst först.
Kan man tekniskt sett bygga om befintliga takstolar till saxtakstolar? Behöver man stötta denna del av taket på något sätt under processen när man bygger om takstolen en och en?

Tittar på två bilder, en på nuvarande fackverkskonstruktion:
fackverk.jpg
Och en på saxtakstol:
saxtakstol.jpg
Skulle man kunna kapa och använda nuvarande underliggare till saxtakstolen?
 
Nu chansar jag vilt. Men jag tycker det borde att gå att slaska om alla takstolar innan man tar bort underram och stöd. Allt är ju en dimensioneringsfråga.

Edit: ja inte ta bort hela underramen då är ju den som står på hammarband/bärlina.
 
J jockebq skrev:
Hur bär man sig åt med en limträbalk och hur menar ni med att växla av befintliga takstolar. Jag försöker hitta något exempel som förklarar det, tex. en enkel bild.
Man lägger en balk under nocken. Balken vilar på pelare i ändarna och eventuellt där emellan beroende på längd och dimension.

3D-modell av ett takstomme med balkar som vilar på pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Man lägger en balk under nocken. Balken vilar på pelare i ändarna och eventuellt där emellan beroende på längd och dimension.

[bild]
Tror det blir svårt att få in en så lång balk utan att riva upp taket. Jag vill inte göra någon åverkan utifrån!
 
En sån balk för man in genom ett litet hål på väggen vid gavelspetsen.
 
  • Gilla
Stolsben
  • Laddar…
Ska ju inte öppna upp längs hela taket. Utan endast i kök och vardagsrum. Borde det inte vara enklare att bygga om till saxtakstolar?
 
Problemet med att bygga om fackverkstakstolar är att när man tar bort diagonalstagen så måste över- och underramarna förstärkas kraftigt. Underramarna ska då kanske klara en spännvidd som är lika med husets bredd, vilket garanterat kräver limträ. Då är det en bättre lösning med en nockbalk (om man kan få den på plats), då behöver man bara förstärka överramarna. En annan svårighet är att det inte går att göra osymmetriska lösningar. Det innebär inte att kökets innertak behöver följa yttertaket. Saxtakstolar tror jag är helt orealistiskt i detta läge, förenat med mycket arbete och kostnader. Det går att undvika luftspalt under yttertaket om tätskiktet på yttertaket är diffusionsöppet.

Överslagsmässigt tror jag att även överramarnas förstärkning behöver vara av limträ. Huset är brett och taklutningen låg så man hamnar på ca 42x315 mm.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Ja detta var svårare än jag trodde! Det lockar just nu mer att behålla fackverkstakstolarna och klä in dem. Kan bli snyggt?
 
Mina saxtakstolar spänner över 7.6 meter. C24 220x45 på både över och under. 23 gr lutning.
Tror du 8-8.1 meter behöver limträ då?
 
Visst kan man göra det snyggt genom att klä in dem. Diagonalstängerna ser lite spinkiga ut, där kan man använda lite bredare brädor. Dammsamlare blir det hur man än gör, en bra trappstege är en nödvändig investering.
 
Hur är det med väggen mellan kök och vardagsrum? Är den bärande på något sätt? Vet inte hur man löser det snyggt med denna väggen. Har sett vissa hus som inte har vägg hela vägen upp till taket. Vad tycker ni?
 
Saxtakstolar är också fackverk. Den låga takvinkeln ställer till det. Överramarna ligger ju närapå horisontellt.
 
Köksväggen är inte bärande från början. Jag tycker det är nödvändigt att förlänga den uppåt så att det blir tätt.
 
Vår saxar är närmare 10 meter. 24 graders lutning och gott om isolering i taket!

Byggarbetsplats med person och isoleringsmaterial på tak med 24 graders lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en takkonstruktion med saxar, 24 graders lutning, isolering och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar och isolering under konstruktion, med en kranarm och en persons huvud i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Uppförande av en 10 meter höga takstolar med 24 graders lutning på ett hus under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.