Suhagg skrev:
Är det godkännt att mura upp med leca?
Jag undrar lite samma sak..

Och hur är det med värmelagring?

Jag funderar på att bygga en pizzaugn utomhus i lättklinker, och på Byggmax hemsida står det att de är värmetröga...
 
Det är inte godkänt att mura leca där rök och värme ska gå, dock kan ju andra delar av en spis va i leca som bara ska va för syns skull.
 
K
Stefan N skrev:
Det är inte godkänt att mura leca där rök och värme ska gå, dock kan ju andra delar av en spis va i leca som bara ska va för syns skull.
Vart hittar man den informationen?
Lättklinker är väl brandklassat beroende på behandling? Dock inte obehandlad !?
 
När jag jobbade som murare var det fulltegel som gällde i rökkanalerna, fasadtegel var inte godkänt. Tror det är sotarn man ska kolla med för att få exakta reglerna.
 
  • Gilla
Silvfe
  • Laddar…
Jag ska ju bygga en liten ugn utomhus, känns lite överkurs att blanda in sotaren eller? :)
 
Ja, då är det ju inga krav. Trodde vi va kvar inomhus.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Orkade inte läsa alla inlägg så jag vet inte om du fått svar på det än men i spisen på den vänstra bilden så är den övre delen av en plåt, målad med samma färg som putsen på den nedre delen. Har kompisar som har precis en sådan.
 
Det här konstverket är byggt i leca av en person i närheten.
Skorstenen är naturligtvis en uppmurad "modulskorsten".

Kakelugn byggd i leca med uppmurad modulskorsten och öppen spis med synlig låga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Stefan N skrev:
Det är inte godkänt att mura leca där rök och värme ska gå, dock kan ju andra delar av en spis va i leca som bara ska va för syns skull.
Men detta är ju en information som du tagit ur luften. Hänvisa gärna till källa!
Bara för att du jobbat som murare behöver det ju inte betyda annat än att du staplat tegelstenar.

Smältpunkt:
Lättklinker: 1100 grader
Lättbetong: 1000 grader
Tegel: 1000 grader
Eldfast tegel: 1500 grader
Eldfast bruk: 1300 grader
 
På min tid så gällde det som stod i SBN:

En kanalvägg godtas murad med masivtegel 250xl20x62 enligt SIS 2104

Numera står det i Hus AMA.
 
K
Så då är inte Isokern godkänt?
 
  • Gilla
Doyan
  • Laddar…
Isokern har ju en kärna som är mycket tätare än vanliga stenarna, det är ju tätheten som det hänger på och inte temperaturen dom klarar.
 
K
Därav hänger det också på behandling. Lättklinker är fullt tillåtet om man behandlar den rätt.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Jag har lite svårt för de där privat utformade standarderna som döljs bakom dyra logins. (Ja, jag är inte naiv och förstår att man vill skydda sig mot konkurrens genom att få våra säkert välmenande myndigheter att jobba med icke-transparenta standarder och öka regelkrånglet så att det passar branschens redan etablerade företag.)

Men det går bra att titta i öppna BBR för att se problemen men Leca.

BBR 5:425 Skorstenar går igenom en del krav och LECA brister på täthet och beständighet.

Det är helt enkelt för poröst och släpper igenom gaser. Tätar man det med putsning på båda sidor så har man fortfarande problemet att värmen kommer med tiden att få putsen att spricka och ramla av och då tar sig brandgaserna in i lecastrukturen. Ett tredje problem är att leca är cementbundet - och cement mår inte bra av att utsättas för höga temperaturer över tid, t ex inne i eldstaden. Det smular och förlorar bärighet.
 
Jag har sotarn här på fredag för att besikta min egen skorsten (dock i stålplåt) men jag kan ju på skoj bara kolla lite vad dom går på idag, det kan ju kommit nån ny regel som helt enkelt kullkastar min gamla kunskap.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.