Mikael_L
EmMi skrev:
Ok. Ja vi har insett att det måste bli förstärkning i plattan. Har hört att det kan göras på två sätt. Antingen genom cellplast som har högre kvalitet (XPS) eller att man lägger 100 isolering ytterligare, stämmer det?
Nja.. jag anser att man tar bort 100 isolering + armerar lite extra där, så att plattan blir tjockare där. Gärna kompletterat med XPS också.

Eller?
 
EmMi skrev:
Vilka moment anser du som svårast i uppsättningen av skorstenen och själva eldstaden?

-Gjutning är roligt (avväxling och ny betongplatta...utfördes väl i mellandagarna 2005).

-Montering av insats och pipa var inte så svårt - mest tungt - lego i full skala.

-Murningen gjorde jag inte själv, så det kan jag inte kommentera. Det ser dock rätt enkelt ut, men det brukar betyda att det är rätt svårt. Tungt är det iallafall.

-Putsningen - överlägset svårast. Får man inte tag i en noggrann putsare så är ju hela synintrycket förstört.

-Förra veckan fick vi ÄNTLIGEN stenskivorna till spisen. Tyvärr var de inte korrekt sågade så där blir det backning. Vi har inte målat spisen än, för det blir lite kompletteringsputs när stenskivorna är på plats.
 
Tack för rådet, vi ska ju göra en del själ och ta hjälp för en del. Så det kanske är bra att få hjälp med själva konstruktionen (så den inte rasar ihop), samt synlig puts. Hur är det med själva skorstenen ovanför tak, utsida hus då, svårt? Den måste säkert utformas på något korrekt sätt?

Vad har ni använt er för invändiga rör?
 
Vi har en schiedel Steel 60-pipa som går hela vägen upp. Detta pga att vi har trä nära pipan. Schiedels Steel-60-konstruktion är godkänd att ha 0 mm till brännbart. Skorstenen som syns på taket är en trälåda som är klädd med plåt.

Här är schaktet genom övervåningen:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/augusti/2003-08-24/IMG_1900.jpg

Här monteras trälådan på taket som senare kläs med plåt:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/augusti/2003-08-24/IMG_1903.jpg

Inuti skorstenen ryms både imkanal till köket och eldstadens Schiedel-pipa. Här monterar jag imkanalen:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_augusti/09-07/web/IMG_3722.jpg

Plåtklädd men utan tak:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_september/09-19/web/IMG_3753.jpg

Här ser man insatsen och schiedel-pipan... Däremellan är det en stump oisolerat rör eftersom schidelelböjarna var så dyra. Vi behöver inte isolerade rör inuti själva spisen.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/06_augusti/web-23/IMG_7478.jpg

Här ser man spisen med två gjutna betongbalkar i konstruktioen. Observera att vi har en skiva minerit i taket. Efter att fotot togs lade vi även >10 cm mineralull däruppe och sedan murades sista skiftet:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/06_september/web/IMG_7563.jpg
 
Åhh, intressant. Schaktet på övervåningen har ni byggt med träreglar, har ni murat runt om sedan eller täckt med annat material? Enbart murat på nedervåningen runt kasetten?
 
Eran kasett, är det en sån med lucka som går uppåt? Vad är det för märke på den? Gillar när det är mycket glas och lite kanter som täcker. Hade ju helst haft en helt öppen eld, men det fungerar dåligt... Får man fråga hur prisbilden på er lösning ser ut, kasetten och material för murning, balkar osv?
 
Vi har bara murat den del som syns i vardagsrummet. Man kan ju säga att det är lite av en fejkspis eftersom det inte finns någon teglad murstock hela vägen upp. Ovan vardagsrummet är det bara ett schakt som är byggt av träreglar. På övervåningen ser det ut som en vanlig vägg (dvs osb och gipsskiva).

Insatsen - eller omramningsspisen - heter Spartherm Varia CH, och luckan hissas upp. Det är en enda glasskiva utan metallhörn. Därav det höga priset. Glasskivan är inte billig (vi vet, för vi spräckte glaset. Tur man har hemförsäkring). Den importeras av Natureline i Sverige Natureline.se. Tyvärr är den väl dyr i Sverige, så vi köpte den i Polen ca 20.000 billigare. Transporten kostade ca 1000 kr. Visst, vi hade inget typgodkännande, men med en pragmatisk sotare så bygger man helt enkelt spisen som om det vore en öppen eldstad (10 cm luft bakom spisen, och en 12 cm tjock brandvägg av tegel bakom. Dessutom har vi en mineritskiva bakom brandväggen).

Pris på materialet har jag specat hyfsat bra i mitt första inlägg i denna tråd. Tillkommer gör arbetskostnaden, vilken är väldigt rörlig beroende på VEM som gör vad. Vi har gjort rätt mycket, men visst, en murare har väl jobbat 3-5 dagar att mura och 3-5 dagar med putsningen....kanske.
 
Ja just ja, förlåt, du hade ju redan specat! Perfekt, då får man en bild av totalbeloppet.

Kan vem som helst köpa material från Polen, eller behöver man privata kontakter där?

Ja, jag har för mig att jag tittat på någon Spartherm och de har legat kring 32-48 000 kronor.
 
Materialet för dig gick på runt 6175:- (ca 9675:- om man räknar på 8:-/tegelsten)
Då har du murat upp till taket, takhöjd 2,5m.

Vi har högre takhöjd, runt 4.1 meter, frågan är om man måste mura ända upp eller om man kan fuska lite de sista 2 metrarna på samma sätt som du gjorde på övervåningen? Vi kommer att behöva mura på övervåningen också då vi har en öppenspis där med. Antar jag. Frågan är om man kanske inte behöver mura upp hela undervåningen också för bärighet av öeppenspisen på övervåningen? Visserligen behöver vi nog en stål eller limträbalk i anslutning till ö-spisen för att hålla upp övervåningen, men den kan man väl inte ta ned viken av den övre ö-spisen, eller? Denna balk behöver kanske inte gå ända upp, utan sluta under mellanbjälklaget...

Shit...vad man kan lite...
 
Man kan nog göra på flera sätt, men mycket hänger ju på konstruktionslösningar. Där får ni nog konsultera en konstruktör som har erfarenhet av eldstadsbyggen.

Liber har en bok som heter Murning M5 Öppna spisar ISBN:978-91-47-01268-8.
Där finner du lite byggrelaterad information om hur en spis byggs med tegel.
 
Hur var det med Polen, kan vem som helst köpa därifrån eller måste man ha privata kontakter?
 
Det är bara att åka ner och handla.... typ. Jag köpte spisen härifrån:
Haginz - i byn Zukowo, ca en mil från Gdansk.

Jag mailade ägaren Hubert Hinc och redde ut en del innan färd till Polen. Senare åkte vi ner på en shoppingresa där vi också besökte Hubert. När vi sedan kom hem igen beställde vi spisen.

Hubert fixade också fram en pall tegel. När både spis och tegel fanns på plats hos i Zukowo så kontaktades CHartwig (transportfirma) och senare kom allt hem till oss med Schenker. Schenkerchaffisen var allt annat än glad åt hur polacker lassar tegel på en pall. Här i Sverige är tegelpallarna löjligt små jämfört med Polen :)

Här ligger Zukowo:
http://world.maporama.com/idl/mapor..._zoomToFit=0&MD_size=500x380&GC_addressCode=0


Mellan Gdansk och Gdynia finns en gammal ort som heter Sopot. Mycket trevligt ställe. Rekommenderas att bo och semestra där en vecka i kombination med byggmaterialshopping.
 
Jag har varit i Polen, men det var några år sen, men vi var i trakterna Gdansk och Gdynia... Ja, kanske dax att åka ned dit igen då. Vi bor ju Västernorrland, så det blir ju en bit att åka... och frakta. Men man vågar inte beställa utan att ha varit där innan?
 
Jo, jag skulle våga... Sen är ju bara frågan om motparten vill göra affär på det viset. Hubert hade inga problem med det. Jag hade dock fler ärenden i Polen, så vi svängde förbi Zukowo för att få lite mer personlig kontakt.
 
Är det godkännt att mura upp med leca?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.