Hej kollade på forumet ang pris på öppen fiber.
Jag har blivit erbjuden öppen fiber i villan av Telia för 19900.
Vi bor i ett villaområde i Göteborg med relativt tät bebyggelse.
En kollega på jobbet har erbjudits samma sak av annan operatör för 16500
dock på landsbygden.
Jag har också sett att det har kostat 15000 för andra.

Frågan är väl nu om man skippa anslutning idag och hoppa på senare?
Ni som har anslutit er: har det varit flera nätbyggare på gång samtidigt?
 
Jag fick precis på 16.700 i gbg området.
 
Tror Telia höjt sitt schablonmässiga pris till 19900 så det lär gälla alla nuvarande etableringar, vill dock minnas att det ingår lite mer i det priset än i erbjudanden från andra företag.
Skall oftast rätt mycket till att någon annan börjar projektera för anslutningar i ett område om någon annan redan börjat bearbeta potentiella kunder men det har hänt, dock skulle jag tippa att det oftast då handlat om att en seriös aktör gått in i fall där det är en mindre etablerad spelare som redan börjat jobba. Så var det hos oss, vi hade en lokal firma utan erfarenhet och med ett ganska oaptitligt erbjudande, då övertalades en stor aktör att offerera. Det omvända, att någon skulle försöka kriga med Telia som är såpass vassa på detta är mindre troligt.

Hoppa på senare blir i stort sett alltid dyrare.
 
För öppen fiber är det nog ett normalt pris. Lägre pris brukar innebära bindningstider på 10 år.
 
Det känns som att man är i en tråkigt sits med att utvärdera alternativ: Telia har tidsbegränsat sitt erbjudande till 30 mars och innan dess lär ingen annan nätoperatör hinna skapa ut ett erbjudande.
Vi bor i Västra Frölunda. Teliadamen sa att hela området fick samma erbjudande.

Probeb: I vilket område ligger din fastighet?
 
Grannhusets förre ägare anslöt sig inte till Telia Öppen fiber när chansen fanns.
Nu kan den nye ägaren inte få besked från Telia om pris eller leveranstid.
Telia lägger alla resurser på att snabbt "muta in" nya områden.
De vet att ingen konkurrent kommer erbjuda fiber till det huset.

Vill du ha fiber så är det meningslöst att vänta på ett bättre erbjudande. Tyvärr.
Jag hade gärna sett lite bättre konkurrens på fiber-anslutningar.
Svenska Stadsnät hade betydligt lägre månads-kostnad, men Telia dödade den konkurrenten genom att köpa upp dem.
 
Dessutom är det inget överpris, det kostar ungefär så mycket att bygga fibernät.
 
Överpris är en definitionsfråga, men skiljer det 3000 på priser som andra har fått i samma tråd, tycker jag att det är anledning att fråga sig om Telia har en godtycklig prissättning.
 
Givetvis, men det är nog mycket svårt att säga något om priset om man inte vet de exakta förutsättningarna.

Kostnaderna att anlägga fibernät skiljer oerhört mycket från fall till fall.
 
  • Gilla
zana kader och 1 till
  • Laddar…
Som tur är är det ju frivilligt att ansluta sig, tycker man inte att det är värt priset så är det ju bara att låta bli.
 
Priset ligger dock i samma härad, och återigen, det kan vara så att erbjudandet från Telia innehåller lite mer än det för 16500, exempelvis ingår inte alltid fiberkonverter i priset och i vissa fall finns skillnader avseende grävning på husägarens tomt.
Som jag fattat är det ett schablonpris, d v s i vissa områden ligger verkliga kostnaden att bygga högre, i andra lägre men samma pris gäller överallt. De lågt hängande frukterna (lätt utbyggda områden) börjar bli utplockade idag så jag tror fler aktörer kommer att höja sina schabloner. Bidragssystemen på landsbygden är så övertecknade att det allt mer hänger på rent kommersiella etableringar, därmed förmodligen högre genomsnittlig kostnad per anslutning.
 
peternicklas
Har precis anslutet mig till ett öppet nt som drivs av kommunen, 4800:- inkl. tjänstefördelare. De gräder till tomtgräns och man får dukt hela vägen in till där man ska placera tjänstefördelaren i huset. Montering och inblåsning av fiber ingår.
 
  • Gilla
Gambino och 2 till
  • Laddar…
ullberg
Som redan rapporterats så kör telia öppen fiber med samma erbjudande överallt (överallt där jag sett iaf), dock har detta nyligen ändrats från 16700 till 19900. Dessa två är exakt samma erbjudande, bara att man "inflationsjusterat" priset (med en egen satt inflationstakt). Ändringen skedde mycket nyligen. Jag fick erbjudandet första halvåret förra året, och fibern indragen i december 2013, fick gamla priset. De som fått erbjudande under hösten 2013 verkar fått det nya priset så kanske var halvårsskiftet tiden för prisändring, när fick du ditt erbjudande @probeb?

Sen kan man ju ha tur och få som @peternicklas en delvis skattefinansierad fiberinstallation, då är det bara att tacka och ta emot.

/U
 
peternicklas
Ja de är väldigt agressiva med att lägga ut fiber i hela kommunen. Konstiga är att det är först kransorterna som har fått erbjudande. Staden har fått vänta tills i år, nu börjar man även där. Vad jag vet så är den inte skattefinansierad då bolaget har krav på positiv avkastning. De kräver samtidigt att minst 50% beställer innan de börjar att gräva. Sedan gräver man ner till alla hushåll och de som vill ansluta sig senare får betala 17000:-
 
Precis var fel av mig. 3 månader var det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.