ullberg
Jag kan ha fel ang. skattefinansierad, men jag har väldigt svårt att tro det går att markförlägga fiber, även om man inte gräver på själva tomten, för 4800 inkl. CPE utan att få delar av intäkterna på annat håll, även om man har 50% som tecknat sig.

(för du behövde inte binda dig i X mån. för att få det priset antar jag?)

/U
 
Steinlager skrev:
Frågan är väl nu om man skippa anslutning idag och hoppa på senare?
Som andra sagt men det tål att upprepas. Det kommer med största sannolikhet inte att bli "något senare". Mina grannar som bittert ångrar att de inte anslöt sig när GothNet drog i samband med fjärrvärmeutbyggnaden försöker att på anslutning via Telia öppen fiber nu när de vill ansluta den delen av området som inte fick fjärrvärme. Trots att de har klart att gå genom grannarnas trädgård för att komma till "rätt" gata, så är det mest kalla handen. Detta ganska centralt i Göteborgsregionen. Telia vägrar naturligtvis att gå in på "våran" gata eftersom den "redan har fiber."

De hade chansen 06 och nu verkar det inte som om de kommer att få den igen inom överskådlig framtid. Och som andra sagt så är prisbilden rimlig. Några tusenlappar hit eller dit kan det lätt skilja beroende på.
 
Skulle tro att de flesta nyinstallationer har bitvis subventionerad anslutningsavgift genom någon form av tidsbegränsad bindningstid till ett lite dyrare abonnemang. I vissa fall har man i stället en separat nätavgift utöver abonnemanget till operatörerna för att betala av installationen. Att en anslutningsavgift på 4800 skulle täcka utbyggnaden låter rätt fantastiskt, vet fall där man i princip bara räknat materialkostnad då det gjorts i samband med avloppsutbyggnad och ändå inte kommit ner i de siffrorna.
 
4800kr räcker inte ens för installationen i fastigheten.....
 
alfista skrev:
Skulle tro att de flesta nyinstallationer har bitvis subventionerad anslutningsavgift genom någon form av tidsbegränsad bindningstid till ett lite dyrare abonnemang.
Med Telia Öppen fiber binder du dig inte till någonting. Du kan ansluta dig och sedan låta bli att beställa någon tjänst. Noll kronor per månad.

Vad jag undrar är om konkurrenterna ens hade en chans att dra fiber på samma kostnadseffektiva sätt. Det är väl Skanova som äger de skåp och rör som Telia nu använder för att dra "Öppen Fiber"? Skanova ägs av Telia, men ska behandla alla operatörer lika. Varför är konkurrenterna tvungna att gräva ner nya rör? Jag misstänker att Skanova (som vanligt) har gynnat sin ägare Telia, trots att de inte får göra det.

Det var ett gigantiskt misstag att inte behålla Skanova i statlig ägo när Telia såldes ut.
Det enda sättet att kompensera sig är väl att köpa aktier i Telia, trots att jag inte gillar företaget.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Du tänker fel. Det är inte Telia som drar fiber. Det är Skanova.
 
Hos oss är det kommunen som förlägger kanalisationen (tex vid fjärrvärmeförläggning, cykelvägsbygge, elkabelförläggning (i samarbete med nätägaren)) och blåser i fibern. Själva fibern ägs av kommunen. Den aktiva utrustningen sköts av Telia, flera tjänsteleverantör har vi att välja på via http://www.bredbandswebben.se/.

2000 började kommunen med aktiva arbetet med att bygga kommunens stamnät, 2007 anslöts dom första villorna till fibernätet, 2011 anslöts alla kommunägda fastigheter i tätorten och året efter anslöts deras fastigheter i kransorterna. Nästa år ska minst 75% av invånarna kunna ansluta sig och 2020 ska minst 95% kunna ansluta sig, kommunen ligger längs Kalmarsund.
 
Precis rätt sätt att göra det på. Hoppas bara kommunen orkar stå emot operatörernas önskemål om att köpa infrastrukturen.... Money talks...
 
Demmpa skrev:
Hos oss är det kommunen som förlägger kanalisationen (tex vid fjärrvärmeförläggning, cykelvägsbygge, elkabelförläggning (i samarbete med nätägaren)) och blåser i fibern. Själva fibern ägs av kommunen. Den aktiva utrustningen sköts av Telia, flera tjänsteleverantör har vi att välja på via [länk].

2000 började kommunen med aktiva arbetet med att bygga kommunens stamnät, 2007 anslöts dom första villorna till fibernätet, 2011 anslöts alla kommunägda fastigheter i tätorten och året efter anslöts deras fastigheter i kransorterna. Nästa år ska minst 75% av invånarna kunna ansluta sig och 2020 ska minst 95% kunna ansluta sig, kommunen ligger längs Kalmarsund.
Mönsterås ;)
 
MathiasS skrev:
Du tänker fel. Det är inte Telia som drar fiber. Det är Skanova.
Poängen med det jag skrev är att Skanova gynnar Telia, och det tror jag fortfarande.
Varför är det ingen annan operatör som erbjuder fiber via Skanovas kanalisation till villor?

När ADSL byggdes ut var det en del fula tricks från Telia/Skanova.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Poängen med det jag skrev är att Skanova gynnar Telia, och det tror jag fortfarande.
Varför är det ingen annan operatör som erbjuder fiber via Skanovas kanalisation till villor?
Frågan är väl hur man blåser in en kabel till i befintlig kanalisation..

Enda praktiska möjligheten är nog hyra svartfiber av Skanova, men frågan är då för det första hur mycket reservfibrer det finns i gatorna, och för det andra vad Skanova skulle ta i hyra. Sedan måste det finnas plats för kommunikationsutrustningen i teknikbodarna, och där blir det väl som med ADSL, dvs det är redan fullt..
 
b_hasse skrev:
Poängen med det jag skrev är att Skanova gynnar Telia, och det tror jag fortfarande.
Varför är det ingen annan operatör som erbjuder fiber via Skanovas kanalisation till villor?
.
För att det är en dyr och krånglig verksamhet att bedriva och med hantering t.ex. tillstånd för att gräva, etc.
De flesta ISP vill inte äga fiber utan kunna leverera sina tjänster via fiberstruktur som finns tillgänglig.
Och så är Sverige ett stort glesbefolkat land där infrastruktur är dyr att bygga. Så kan man få fram fiber för 15-20.000kr så ska man nog känna sig hyfsat nöjd, för då pratar vi tätorter. Bor man i glesbygd, mindre tätorter eller t.o.m. lite utanför större tätorter så blir det som mycke_nu skriver helt andra kostnader och där mycket inte syns utifrån allt frivilligt arbete som måste göras.
Skulle gissa på att dagens bredband via fiber ligger avsevärt under motsvarande etablering/kostnad när telefoni etablerades om man jämför pengavärdet. Och om man läser vad vi idag plöjer ned i renovering av hus och toppmoderna kök/badrum så blir summorna som nämns ganska moderata.
Den första bärbara PCn som jag "fick umgås med" i mitten på -80-talet kostade runt 50.000 utan modemfunktionen som sattes med kardborreband runt den analoga telefonluren, eller mobiltelefonerna som en bit in på 90-tal hamnade runt 20.000:- strecket, så i en sådan jämförelse kanske de kostnader som nämns kan uppfattas som rimliga.
Men visst vi har olika förutsättningar och värderar nyttan med bredband via fiber olika, så om något är dyrt finns nog många svar på.
 
Hej,

Jag skickade lite frågor till min kontakt om motivering bakom det högre priset.
3200 är väl lika med en extra arbetsdag för installatörer. Höjningen är 19%.
Konsumentprisindex har de två senaste åren stått helt still och pris på utrustning sjunker.
Om de är så vassa borde de väl snarare kunna vässa priset än att höja det?

I en artikel på Råd&Röns hemsida står det att man har rätt till ROT avdrag för den delen av installationen som är på ens egendom. Hur tänker Telia lösa det när ni har en schablonmässig prissättning?
Om de tänker göra som det står på hemsidan att inte specificera eller ge oss ett schablonmässigt avdrag tycker jag är skandal.
När jag installerade min bergvärmepump så fanns det ett schablonmässigt avdrag på 25% och något liknande Telia kunna göra också.

Förövrigt så är Telia inte mina favoriter. Jag minns när de hade 100000 anställda och man fick vänta i veckor på att få en telefon samt att det kostade 10 kr/min att ringa. Tänk vad pengar de har tjänat på ta 150 spänn i månaden av alla med fast telefon i över 50 år.
Men det är vad man kan förvänta sig av Telia som längtar tillbaka till den gamla goda monopoltiden med chefer från statliga verk.
 
Det resonemang utgår från att det tidigare priset täckte kostnaderna i snitt. En skillnad mot tidigare är att man nu i de flesta projekt får förbi samtliga hus i området, oavsett om dom ansluter sig eller inte.
 
Jag är ganska säker på att det schablonmässiga avdraget för vp-installation är något som Skatteverket bestämt efter överläggningar med branchen.

För fiberinstallationer där arbetet på egen mark kan varierar enormt går det inte att göra en schablonuppskattning. Vi grävde tex nästan 100 meter på egen mark, medan andra grävde 10.

Att det sedan sitter en hel del gammalt Televerk i väggarna hos Telia kan jag bara hålla med om. Dock är det slöseri med energi att reta upp sig på prissättningen, det råder en fri marknad. Gillar man inte priset, eller inte ens kan få ett pris, så får man bygga själv som vi gjorde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.