S Sir Duke skrev:
Man får väl göra som folk gjort i alla tider, inte bada. Eller vinterbada i vattnets naturliga temperatur. Annars värma vattnet med ved i kamin.
Så bränna kolväten är melodin för framtiden?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så bränna kolväten är melodin för framtiden?
Bränna kolväten gör du varje gång du lagar mat.

Melodin är givetvis att inte bada i 40-gradigt vatten på vintern.

Men för den som inte kan hålla sig kan man med bra eldning av bra ved få en hyfsat ren förbränning.

Varsågod, sätt igång att missförstå.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så bränna kolväten är melodin för framtiden?
Nej, låta bli att värma spanandet är lösningen, det var väl inte så svårt?
 
S Sir Duke skrev:
Bränna kolväten gör du varje gång du lagar mat.

Melodin är givetvis att inte bada i 40-gradigt vatten på vintern.

Men för den som inte kan hålla sig kan man med bra eldning av bra ved få en hyfsat ren förbränning.

Varsågod, sätt igång att missförstå.
Eller så satsar vi på hållbar och långsiktig baskraft.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, låta bli att värma spanandet är lösningen, det var väl inte så svårt?
Såg det till alla som vill ha SPA.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såg det till alla som vill ha SPA.
Vill och vill...

Man kan inte få allt man vill här i världen.

Antingen ställer man om sin attityd eller så gör omvärlden det åt en.
 
S Sir Duke skrev:
Vill och vill...

Man kan inte få allt man vill här i världen.

Antingen ställer man om sin attityd eller så gör omvärlden det åt en.
Det är nog din attityd som behövs kalibreras. De flesta vill nog inte ta ett steg tillbaka i mänsklig utveckling. Människan vill framåt inte bakåt.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är nog din attityd som behövs kalibreras. De flesta vill nog inte ta ett steg tillbaka i mänsklig utveckling. Människan vill framåt inte bakåt.
Det spelar ingen roll vad de flesta vill eller vad du och jag tycker. Planeten kommer hantera oss. Den klarar sig bäst som klarar att ställa om då. All prepping bygger på det. De med stora vanor kommer möta mest friktion. Du behöver förstås inte tro på det nu, det är bara att vänta och se.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såg det till alla som vill ha SPA.
Alla som vill ha spabad och köra för fullt på vintern, ge fan i det!
Bra så?
 
F
I Ironside skrev:
Några anledningar som bidra till högt elpris och som kan förändras inom 5 år:
  • Frankrike har haft stora problem med sina reaktorer, vanligen exporterar de stora mängder el men i stället har de tvingats importera i sommar. Man förväntar sig att problemet är löst till början av nästa år.
  • Ringhals 4 ligger nere till nästa år.
  • Finlands senaste kärnreaktor Olkiluoto 3 som skulle varit färdig 2009 har varit problematisk. Nu kör de testläge som levererar runt 60% till nätet, man hoppas på 100% till slutet av året.
  • Kriget kan mycket väl ta slut inom par år vilket kan öppna upp möjligheter.
  • Prismodellen för södra Sverige kan ändras.
  • Bidrag för installation av förnybar energi kan höjas. Sänker förvisso inte elkostnaden men kan göra nyinstallation billigare.
  • Norge lyckas hitta ytterligare gas depåer att exportera.
  • Tyskland lyckas upprätta avtal med Arabemiraten som gäller från december där hela deras behov tillgodoses.
  • Ransonering av el kan införas i Europa vilket skulle kunna halvera elpriset (sägs det).

Mycket problem med elproduktion i Europa detta året, nästan så man misstänker sabotage.

Det pågår säkert flera andra projekt runt om i Europa för att för kontroll på elen. Samtidigt fortsätter en del länder med nedläggning av kärnkraftverk, hur detta verkligen påverkar läget vet ingen än.

Solceller är framtiden men priserna har skjutit i höjden rejält senaste året(delvis som elpriset) vilket gör återbetalningstiden osäkrare. Det är troligt att det fortfarande går plus inom 25 år men den uppskattade återbetalningstiden ska man ta med en nypa salt, den kan bli både mycket kortare samt mycket längre.

Har man investerat dyrt i solceller och tvingas flytta så ska man inte ta för givet att man får tillbaka sin investering.

Men du som köpte solceller för några år sen sitter såklart säkert i båten, din anläggning köptes billigt och du har redan draget in en stor del av investeringskostnaden. Det kan jämföras med att man lyckades binda sina lån på flera år precis innan räntehöjningarna eller att man lyckas köpa in sig i en aktie som nu skenar. Det är fullt möjligt att det fortfarande är bra läge att investera men det är inte alls lika säkert längre.
Jag håller faktiskt inte med om att ”solceller är framtiden” solceller är, precis som vindkraft ett trevligt och politiskt korrekt inslag av marginal-el. Det sista vi behöver är en total överetablering av solel på samma sätt som vindkraften har överetablerats och förstör marknaden med lynniga priser och oplanerbara behov. Solelen är faktiskt lite mer förutsägbar en vinden och skulle kunna fungera dom en stöttning vid sommarunderjåll av kärnreaktorer man aldrig att vi skall ha lika så mycket som tex vindkraften nu har.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
I
F fsn skrev:
Jag håller faktiskt inte med om att ”solceller är framtiden” solceller är, precis som vindkraft ett trevligt och politiskt korrekt inslag av marginal-el. Det sista vi behöver är en total överetablering av solel på samma sätt som vindkraften har överetablerats och förstör marknaden med lynniga priser och oplanerbara behov. Solelen är faktiskt lite mer förutsägbar en vinden och skulle kunna fungera dom en stöttning vid sommarunderjåll av kärnreaktorer man aldrig att vi skall ha lika så mycket som tex vindkraften nu har.
Absolut, man får ha sin egen vision om framtiden.

Anledningen till att jag tror solceller är framtiden är för att i kombination med batteri kan man nå självförsörjande hem. Vi är inte riktigt där idag men ju mer tekniken används ju mer utvecklas den. Har bekanta som köra solceller och batteri och just nu blir det som en UPS för hushållet, de timmar som priserna är höga (eller avbrott) kör man på batteri. Än så länge tvingas man fortfarande plocka el från nätet men utvecklas batteri och solceller så skulle man kunna tänka sig självförsörjning. Tycker man solceller är fula finns det numera pannor som har inbyggda solceller.

Men ja, det är ju bara en vision.
 
Jag har spa och tänker ha det på hela vintern. Jag har ju inte använt (köpt) nån el sen i maj för att värma det så nu ska jag ta igen det.
 
Redigerat:
F
I Ironside skrev:
Absolut, man får ha sin egen vision om framtiden.

Anledningen till att jag tror solceller är framtiden är för att i kombination med batteri kan man nå självförsörjande hem. Vi är inte riktigt där idag men ju mer tekniken används ju mer utvecklas den. Har bekanta som köra solceller och batteri och just nu blir det som en UPS för hushållet, de timmar som priserna är höga (eller avbrott) kör man på batteri. Än så länge tvingas man fortfarande plocka el från nätet men utvecklas batteri och solceller så skulle man kunna tänka sig självförsörjning. Tycker man solceller är fula finns det numera pannor som har inbyggda solceller.

Men ja, det är ju bara en vision.
vi får se, alla får som sagt ha sina egna visioner. Jag är lite för realistisk för att ha det. En reflektion från verkligheten som den ser ut just nu…. Batteri kostar runda slängar 8000-11000kr/kWh lite beroende på storlek. Det går kanske att komma ner 20% på de priserna med rätt inköp GISSAR jag.

Jag har ett förhållandevis välisolerat hus och jag har 17kWp solceller på taket. Jag får varje år en elräkning i Mars för Februaris förbrukning sen är det noll. Sen får jag vanligtvis nästa i December för Novembers förbrukning.

Men det stora problemet med total självförsörjning (off-grid) som du pratar om är i första hand andra halvan av Oktober till mitten av Februari (om man räknar snällt) Vi kan göra ett exampel på Nov-Januari, under de tre månaderna så var min förbrukning för 21-22 970kWh, 1085kWh resp 944kWh. Det blir lite lätt avrundat 3000kWh. Min försäljning under samma månader uppgick till 76kWh, 11kWh resp 64kWh. Det blir 150kWh som istället för att säljas hade laddat mitt enorma batteri.

Det betyder alltså att jag bara för de tre vintermånaderna skulle behöva ett batteri på 2850kWh ( i praktiken faktiskt ytterligare 800kWh för delar av Oktober och Februari).

Om batterierna går ner i pris till 1/10 (vilket är totalt orimligt) av vad de kostar idag så är det en en investering på 3 miljoner. Jag har troligtvis inte jättefel om jag påstår att det kommer inte att hända de i det närmaste…

Det är många som förespråkar batterier och visst, med ett 10-20kWh batteri kan man kapa toppar vilket i sammanhanget sparar grus och man kan flytta el från lågpristimmar på natten till den dyra dagen vilket sparar mer i tex SE3 där faktorn kan vara väldigt stor mellan låg/högpris över dygnet. Kalkylen att räkna hem ett batteri är dock inget man vill ta i med tång, det är just nu helt utsiktslöst.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F fsn skrev:
vi får se, alla får som sagt ha sina egna visioner. Jag är lite för realistisk för att ha det. En reflektion från verkligheten som den ser ut just nu…. Batteri kostar runda slängar 8000-11000kr/kWh lite beroende på storlek. Det går kanske att komma ner 20% på de priserna med rätt inköp GISSAR jag.

Jag har ett förhållandevis välisolerat hus och jag har 17kWp solceller på taket. Jag får varje år en elräkning i Mars för Februaris förbrukning sen är det noll. Sen får jag vanligtvis nästa i December för Novembers förbrukning.

Men det stora problemet med total självförsörjning (off-grid) som du pratar om är i första hand andra halvan av Oktober till mitten av Februari (om man räknar snällt) Vi kan göra ett exampel på Nov-Januari, under de tre månaderna så var min förbrukning för 21-22 970kWh, 1085kWh resp 944kWh. Det blir lite lätt avrundat 3000kWh. Min försäljning under samma månader uppgick till 76kWh, 11kWh resp 64kWh. Det blir 150kWh som istället för att säljas hade laddat mitt enorma batteri.

Det betyder alltså att jag bara för de tre vintermånaderna skulle behöva ett batteri på 2850kWh ( i praktiken faktiskt ytterligare 800kWh för delar av Oktober och Februari).

Om batterierna går ner i pris till 1/10 (vilket är totalt orimligt) av vad de kostar idag så är det en en investering på 3 miljoner. Jag har troligtvis inte jättefel om jag påstår att det kommer inte att hända de i det närmaste…

Det är många som förespråkar batterier och visst, med ett 10-20kWh batteri kan man kapa toppar vilket i sammanhanget sparar grus och man kan flytta el från lågpristimmar på natten till den dyra dagen vilket sparar mer i tex SE3 där faktorn kan vara väldigt stor mellan låg/högpris över dygnet. Kalkylen att räkna hem ett batteri är dock inget man vill ta i med tång, det är just nu helt utsiktslöst.
Nä, batteri är inget för självförsörjning. Det måste vara något annat för den stora energimängden som behövs på vintern. Det enda jag kan tänka mig för tillfället är vätgas. Det är ännu så länge inte direkt billigt det heller.
 
I
F fsn skrev:
vi får se, alla får som sagt ha sina egna visioner. Jag är lite för realistisk för att ha det. En reflektion från verkligheten som den ser ut just nu…. Batteri kostar runda slängar 8000-11000kr/kWh lite beroende på storlek. Det går kanske att komma ner 20% på de priserna med rätt inköp GISSAR jag.

Jag har ett förhållandevis välisolerat hus och jag har 17kWp solceller på taket. Jag får varje år en elräkning i Mars för Februaris förbrukning sen är det noll. Sen får jag vanligtvis nästa i December för Novembers förbrukning.

Men det stora problemet med total självförsörjning (off-grid) som du pratar om är i första hand andra halvan av Oktober till mitten av Februari (om man räknar snällt) Vi kan göra ett exampel på Nov-Januari, under de tre månaderna så var min förbrukning för 21-22 970kWh, 1085kWh resp 944kWh. Det blir lite lätt avrundat 3000kWh. Min försäljning under samma månader uppgick till 76kWh, 11kWh resp 64kWh. Det blir 150kWh som istället för att säljas hade laddat mitt enorma batteri.

Det betyder alltså att jag bara för de tre vintermånaderna skulle behöva ett batteri på 2850kWh ( i praktiken faktiskt ytterligare 800kWh för delar av Oktober och Februari).

Om batterierna går ner i pris till 1/10 (vilket är totalt orimligt) av vad de kostar idag så är det en en investering på 3 miljoner. Jag har troligtvis inte jättefel om jag påstår att det kommer inte att hända de i det närmaste…

Det är många som förespråkar batterier och visst, med ett 10-20kWh batteri kan man kapa toppar vilket i sammanhanget sparar grus och man kan flytta el från lågpristimmar på natten till den dyra dagen vilket sparar mer i tex SE3 där faktorn kan vara väldigt stor mellan låg/högpris över dygnet. Kalkylen att räkna hem ett batteri är dock inget man vill ta i med tång, det är just nu helt utsiktslöst.
Nu drar du för höga växlar, jag skrev vision, d.v.s. framtid, att total off-grid inte är realistiskt i Sverige idag eller ens i närtid är helt korrekt. Mina bekanta kör just nu test med 50 kWh batteri, en tung vinterdag drar kanske 60 kWh så det är nästan hela dagen, batteriet fylls på när elen är billigare (oftast natten). Kostnad för batteri anläggningen? ca 80-90 k. Det är absolut ingen off-grid lösning men en liten bit på vägen. Allt eftersom solceller och batterier effektiviseras, allt närmare kommer vi en off-grid lösning. Sen får man inte häller glömma att batterilösningar för dessa ändamål är något nytt och all ny teknik kostar skjortan innan det kommer in i "mass market".

Men nu tror jag vi glidit långt ifrån trådens ämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.