Ha, idag blev det gjort - jag skurade hinkar/krukor från växthusen (förra året…).. var till soptippen förra helgen för o tömma dem.. sen blev de lite stående.. nu är de rengjorda.. ställda i storlek (o typ) 👍😊

Om vädret säger ok imorrn.. så ska vi plantera ut chilisarna.. (tomaterna står ute redan i krukor)

Staplar av rengjorda hinkar och krukor sorterade i storlek på en gräsmatta, redo för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag diskade 40 st typ.. jag ska anv 9+2 (två..är ett par blomkrukor jag diskat hehe)

🌱🌱🌱
 
Snigla Snigla skrev:
Ha, idag blev det gjort - jag skurade hinkar/krukor från växthusen (förra året…).. var till soptippen förra helgen för o tömma dem.. sen blev de lite stående.. nu är de rengjorda.. ställda i storlek (o typ) 👍😊

Om vädret säger ok imorrn.. så ska vi plantera ut chilisarna.. (tomaterna står ute redan i krukor)

[bild]

Jag diskade 40 st typ.. jag ska anv 9+2 (två..är ett par blomkrukor jag diskat hehe)

🌱🌱🌱
Varför tömmer du dem på tippen?
Jag återanvänder all krukjord.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Varför tömmer du dem på tippen?
Jag återanvänder all krukjord.
hade jag tagit dem i höstas.. hade jag kört dem i kvarnen.. men nu orkade jag inte engagera mig.. ville bara komma in i växthuset och bli av med alla krukor.

(om nån vecka ska vi riva alla pallkragar oxå.. o ta bort all jord (men spara.. trots att den är så kass.. men vi ska försöka ”hotta upp den” och stoppa tillbaka sen,. ärju ändå ”ett lastbilslass”)
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
När vi är inne på ämnet jord. Är det någon som har ett bra system/förslag för tömning och återvinning?
Jag tömmer alltid krukorna på hösten eftersom jag är rädd att de ska spricka om de står med blöt jord i hela vintern (mina krukor står ute utan tak).
Nu tömmer jag dem i en hög i odlingslandet, men skulle vilja hitta på något smidigare. Särskilt på våren när jag vill blanda den gamla jorden med gödsel och kompost innan jag skottar tillbaka den i krukorna.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
När vi är inne på ämnet jord. Är det någon som har ett bra system/förslag för tömning och återvinning?
Jag tömmer alltid krukorna på hösten eftersom jag är rädd att de ska spricka om de står med blöt jord i hela vintern (mina krukor står ute utan tak).
Nu tömmer jag dem i en hög i odlingslandet, men skulle vilja hitta på något smidigare. Särskilt på våren när jag vill blanda den gamla jorden med gödsel och kompost innan jag skottar tillbaka den i krukorna.
Jag brukar låta dem stå med jord i över vintern. Jag har mest plastkrukor, men även en och annan lerkruka. När det är dags att använda en kruka igen tömmer jag den i en skottkärra, luckrar upp med en skyffel och tillsätter eventuellt lite gödsel. Sedan tillbaka i krukan.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag låter också de flesta krukor står över vintern. Jag har mest lerkrukor som är "frosttåliga". På våren rafsar jag ut det översta (slänger det där jag behöver lite mer mull), blandar i lite gödning och/eller mjölksyrad sörja och sedan på med lite nyblandad jord (gör egen).

Jag tömmer oftast alltså inte krukorna helt.

På vintern brukar jag göra lite vinterarrangemang i krukorna, tex lägger jag murgröna och granris i dem och då är den gamla jorden bra att fästa detta i. I vissa krukor planterar jag lökar på hösten (i den gamla jorden och toppar med grus) som sedan täcks med murgröna och granris och liknande så att de är fina över vintern.

Jag har några få krukor som jag tar in på hösten och den jorden slänger jag i komposten eller där det behövs mull i rabatterna.
 
Artichoke i en kastrull med vatten på en spishäll, redo för tillagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens skörd, mums!
Har iofs skördat grönkål med, men det växer ju som ogräs nuförtiden.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Nu tömmer jag dem i en hög i odlingslandet
Vi brukar tömma i en hög på en pressening i utkanten av fastigheten. Ganska lätt att blanda ihop med gödning, kompost, ny jord eller vad man vill på våren.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Idag tog jag en liten rödlök till salladen.
En nyplockad rödlök med gröna blad ligger på en träskärbräda i ett kök.

Jag har hört sägas om potatis att den inte brukar växa så mycket mer efter att den blommat. Skiljer det mellan sorter? Amandine uppgavs vara sommarpotatis och inte den tidigaste. Men den blommar redan. Timo som skulle vara en tidig sort och sattes samtidigt blommar däremot inte.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Första broccolin och gurkan skördad 🌞 så nu blir det snabbsaltad gurka på frukostmackan och något med broccoli till lunch 😋
Broccoli växer i en trädgård, bladen är täckta med vattendroppar efter skörd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gurkor som hänger från en spaljé med gröna blad runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En glasburk med snabbsaltad skivad gurka och en tallrik med färsk broccoli på en köksbänk i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Vardagsrum och 8 till
  • Laddar…
Varför vänta flera veckor på frukten när det går lika bra att äta upp plantan tycker sniglarna.
Får se hur det går för de andra 3 plantorna den kommande veckan.


En ung växt som blivit delvis uppäten av sniglar, omgiven av jord och halm, med ett löv liggande på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
GladanS och 7 till
  • Laddar…
Snigelmedel rekommenderas, här åts gurkplantor och petunior upp i ett obevakat ögonblick. Den som säger att sniglar är långsamma har nog aldrig odlat något.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Varför vänta flera veckor på frukten när det går lika bra att äta upp plantan tycker sniglarna.
Får se hur det går för de andra 3 plantorna den kommande veckan.


[bild]
Har samma problem här nu när det (äntligen) regnat en massa. Då kommer vinbergssnäckorna fram.
Är det förresten någon som vet om man kan rädda en gurkplanta som blivit köldskadad?
 
A Avemo skrev:
Idag tog jag en liten rödlök till salladen.
[bild]

Jag har hört sägas om potatis att den inte brukar växa så mycket mer efter att den blommat. Skiljer det mellan sorter? Amandine uppgavs vara sommarpotatis och inte den tidigaste. Men den blommar redan. Timo som skulle vara en tidig sort och sattes samtidigt blommar däremot inte.
Alla potatissorter blommar inte, Timo är kanske en sådan.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Alla potatissorter blommar inte, Timo är kanske en sådan.
Så kan det vara. Men jag är framför allt förvånad över att Amandine redan blommar. Det är runt sex veckor sedan jag satte den och den skulle inte vara den tidigaste sorten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.