357 994 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Ha, idag blev det gjort - jag skurade hinkar/krukor från växthusen (förra året…).. var till soptippen förra helgen för o tömma dem.. sen blev de lite stående.. nu är de rengjorda.. ställda i storlek (o typ) 👍😊
Om vädret säger ok imorrn.. så ska vi plantera ut chilisarna.. (tomaterna står ute redan i krukor)
Jag diskade 40 st typ.. jag ska anv 9+2 (två..är ett par blomkrukor jag diskat hehe)
🌱🌱🌱
Om vädret säger ok imorrn.. så ska vi plantera ut chilisarna.. (tomaterna står ute redan i krukor)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag diskade 40 st typ.. jag ska anv 9+2 (två..är ett par blomkrukor jag diskat hehe)
🌱🌱🌱
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Varför tömmer du dem på tippen?Snigla skrev:Ha, idag blev det gjort - jag skurade hinkar/krukor från växthusen (förra året…).. var till soptippen förra helgen för o tömma dem.. sen blev de lite stående.. nu är de rengjorda.. ställda i storlek (o typ) 👍😊
[bild]
🌱🌱🌱
Jag återanvänder all krukjord.
hade jag tagit dem i höstas.. hade jag kört dem i kvarnen.. men nu orkade jag inte engagera mig.. ville bara komma in i växthuset och bli av med alla krukor.Mathildatiger skrev:
(om nån vecka ska vi riva alla pallkragar oxå.. o ta bort all jord (men spara.. trots att den är så kass.. men vi ska försöka ”hotta upp den” och stoppa tillbaka sen,. ärju ändå ”ett lastbilslass”)
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
När vi är inne på ämnet jord. Är det någon som har ett bra system/förslag för tömning och återvinning?
Jag tömmer alltid krukorna på hösten eftersom jag är rädd att de ska spricka om de står med blöt jord i hela vintern (mina krukor står ute utan tak).
Nu tömmer jag dem i en hög i odlingslandet, men skulle vilja hitta på något smidigare. Särskilt på våren när jag vill blanda den gamla jorden med gödsel och kompost innan jag skottar tillbaka den i krukorna.
Jag tömmer alltid krukorna på hösten eftersom jag är rädd att de ska spricka om de står med blöt jord i hela vintern (mina krukor står ute utan tak).
Nu tömmer jag dem i en hög i odlingslandet, men skulle vilja hitta på något smidigare. Särskilt på våren när jag vill blanda den gamla jorden med gödsel och kompost innan jag skottar tillbaka den i krukorna.
Jag brukar låta dem stå med jord i över vintern. Jag har mest plastkrukor, men även en och annan lerkruka. När det är dags att använda en kruka igen tömmer jag den i en skottkärra, luckrar upp med en skyffel och tillsätter eventuellt lite gödsel. Sedan tillbaka i krukan.Mathildatiger skrev:När vi är inne på ämnet jord. Är det någon som har ett bra system/förslag för tömning och återvinning?
Jag låter också de flesta krukor står över vintern. Jag har mest lerkrukor som är "frosttåliga". På våren rafsar jag ut det översta (slänger det där jag behöver lite mer mull), blandar i lite gödning och/eller mjölksyrad sörja och sedan på med lite nyblandad jord (gör egen).
Jag tömmer oftast alltså inte krukorna helt.
På vintern brukar jag göra lite vinterarrangemang i krukorna, tex lägger jag murgröna och granris i dem och då är den gamla jorden bra att fästa detta i. I vissa krukor planterar jag lökar på hösten (i den gamla jorden och toppar med grus) som sedan täcks med murgröna och granris och liknande så att de är fina över vintern.
Jag har några få krukor som jag tar in på hösten och den jorden slänger jag i komposten eller där det behövs mull i rabatterna.
Jag tömmer oftast alltså inte krukorna helt.
På vintern brukar jag göra lite vinterarrangemang i krukorna, tex lägger jag murgröna och granris i dem och då är den gamla jorden bra att fästa detta i. I vissa krukor planterar jag lökar på hösten (i den gamla jorden och toppar med grus) som sedan täcks med murgröna och granris och liknande så att de är fina över vintern.
Jag har några få krukor som jag tar in på hösten och den jorden slänger jag i komposten eller där det behövs mull i rabatterna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 269 inlägg
Idag tog jag en liten rödlök till salladen.
Jag har hört sägas om potatis att den inte brukar växa så mycket mer efter att den blommat. Skiljer det mellan sorter? Amandine uppgavs vara sommarpotatis och inte den tidigaste. Men den blommar redan. Timo som skulle vara en tidig sort och sattes samtidigt blommar däremot inte.
Jag har hört sägas om potatis att den inte brukar växa så mycket mer efter att den blommat. Skiljer det mellan sorter? Amandine uppgavs vara sommarpotatis och inte den tidigaste. Men den blommar redan. Timo som skulle vara en tidig sort och sattes samtidigt blommar däremot inte.
Första broccolin och gurkan skördad 🌞 så nu blir det snabbsaltad gurka på frukostmackan och något med broccoli till lunch 😋
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Har samma problem här nu när det (äntligen) regnat en massa. Då kommer vinbergssnäckorna fram.Pjosk75 skrev:
Är det förresten någon som vet om man kan rädda en gurkplanta som blivit köldskadad?
Husägare
· Uppsala
· 532 inlägg
Alla potatissorter blommar inte, Timo är kanske en sådan.A Avemo skrev:Idag tog jag en liten rödlök till salladen.
[bild]