13th Marine 13th Marine skrev:
Så gnälliga brukar de inte paprikan vara här 🤔

Vi har inte kommit lika långt, källaren kom som sagt ivägen, men nu är vi igång med paprika, kronärtskocka, tomat och lite till.

Vi har dessvärre konstaterat var alla sorgflugor är från, plantjorden!!! 😡
Jag hade samma problem förra året. Fick köra nematoder i två omgångar tillslut. Det gick bra men de attans flugorna bosatte sig i andra delar av huset i krukväxter så vi har fått köra ytterligare två omgångar nematoder i hela huset.

Nu värmebehandlat jag all jord. De är ett jäkla meck men verkar fungera.
 
  • Ledsen
13th Marine
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Har inte hjärta att halshugga dem när de är så fina men har sett att det ska fungera bra.
Jag får helt enkelt ockupera tvättstugan med plantor där också 😊
Det fungerar jättebra och topparna rotar sig jättelätt. Precis som med luktärter har det sina för och nackdelar...😉
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Gröna plantor i blomkrukor på blå hyllor under en ljuskälla, används för omplantering i begränsat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har börjat skola om. I år har jag väldig platsbrist så det här fick bli en lösning. Det är väldigt mycket ljusare i verkligheten än det ser ut på bilden så det verkar gå bra. Hyllan som är upphittad i ett uthus färgar dock av sig, så vi får se om vi får måla om efteråt.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Vi flyttade en låda jordgubbar idag, fick hjälp av överinspektörerna.
En skottkärra med jord framför upphöjda odlingslådor och höns som går omkring i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två höns på en nyfylld odlingslåda för jordgubbar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi flyttade en låda jordgubbar idag, fick hjälp av överinspektörerna.
[bild]

[bild]
Räknar du med att få skörd i år från de plantor ni flyttade?

Jag frågar för att jag brukar flytta jordgubbar på hösten. För att de ska hinna etablera sig och ge skörd sommaren efter.I år upptäckte jag dock att lådan de växer i skulle behöva lite renovering och det vore lättare om jag flyttade plantorna.
 
Jiji Jiji skrev:
Räknar du med att få skörd i år från de plantor ni flyttade?

Jag frågar för att jag brukar flytta jordgubbar på hösten. För att de ska hinna etablera sig och ge skörd sommaren efter.I år upptäckte jag dock att lådan de växer i skulle behöva lite renovering och det vore lättare om jag flyttade plantorna.
Man kan alltid hoppas, men just dessa gav rätt dålig skörd förra året så det kan nog bara bli bättre.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan alltid hoppas, men just dessa gav rätt dålig skörd förra året så det kan nog bara bli bättre.
Då ska jag pyssla med ngt annat medan jag funderar på hur jag ska göra.
 
Jiji Jiji skrev:
Då ska jag pyssla med ngt annat medan jag funderar på hur jag ska göra.
Vi har ju rätt milt här nere, så jag hoppas att saker rotar sig lite snabbare 😅

Behövde ta ett omtag på jordgubbarna, de första åren fick vi hur mycket som helst, inkl revor till förbannelse.
Nu när vi har små barn har det blivit betydlig mindre skörd, trots att jag byter ut plantorna, men nu revar de sig knappt heller.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har ju rätt milt här nere, så jag hoppas att saker rotar sig lite snabbare 😅

Behövde ta ett omtag på jordgubbarna, de första åren fick vi hur mycket som helst, inkl revor till förbannelse.
Nu när vi har små barn har det blivit betydlig mindre skörd, trots att jag byter ut plantorna, men nu revar de sig knappt heller.
Jo, jag bor också i Skåne så det växer ju förvisso.
Jag tror att jag gräver upp dem och fixar lådan.

Märkligt med revorna. Jag har revor till förbannelse i år. Var lite för dålig på att ta bort dem i höstas.
 
Jiji Jiji skrev:
Jo, jag bor också i Skåne så det växer ju förvisso.
Jag tror att jag gräver upp dem och fixar lådan.

Märkligt med revorna. Jag har revor till förbannelse i år. Var lite för dålig på att ta bort dem i höstas.
Ah! Lyckas inte hålla koll på alla 😅
Glömde skriva huvudanledningen till flytten 😳 Trädrötter! 😡
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah! Lyckas inte hålla koll på alla 😅
Glömde skriva huvudanledningen till flytten 😳 Trädrötter! 😡
☺️
Ja trädrötter är lite jobbigt i jordgubbsodlingen.

Vi har ju så pytteliten trädgård och massor med träd och häckar så här är det rötter överallt. Jag hackar av dem och gödslar lite extra. Men om det går är det ju skönt att komma en bit ifrån.
 
Jiji Jiji skrev:
☺️
Ja trädrötter är lite jobbigt i jordgubbsodlingen.

Vi har ju så pytteliten trädgård och massor med träd och häckar så här är det rötter överallt. Jag hackar av dem och gödslar lite extra. Men om det går är det ju skönt att komma en bit ifrån.
Ja, vi har redan flyttat dem en gång, men då grävde jag ner platonmatta som tänkt rotstopp, men de hittade under efter ett tag.
Denna låda är den värst drabbade, ganska mycket rötter och jordgubbarna tar sig dåligt, dessutom vår favorit "Korona".

Google foto från några år tillbaka, rött är stammarna och blått är flyttad låda.

Satellitbild över trädgård med markerade röda stammar och blått markerad flyttad låda för jordgubbsodling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Här i har vi minusgrader lite då och då fortfarande, så jag gör inget ute än.
Jag har mest sått chili och paprika än, lite tomat och kryddor också. Tog ut en chili planta ur miniväxthuset och se den har redan en blomma och fler knoppar...
 
  • En chiliplanta med grön blomma och knoppar i svart kruka stödd av vit pinne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Idag fick dahliorna gå ut. Dahliaplantor och luktärter skyddade med korg på en träbänk utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De får gå in till kvällen. Luktärtorna har däremot varit ute hela tiden ett tag. Fick sätta en korg över dem så att inte Katten betar ner dem.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.