Som rubriken lyder, hur får man ner den här på bästa sätt från dubbla pallar om man inte har en palltruck eller lämplig lyftanordning??

Kreativa förslag mottages tacksamt, det är ju en rätt tung pjäs som man helst inte vill välta eller skada.
Tung maskin märkt "Hammer" står på dubbla lastpallar i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
Borde gå bäst om man är två man, ett kort kvastskaft att rulla på kan vara praktiskt.
 
Tommty
om inte pallarna är fastspikade i varandra, dra fram den övre pallen så den blir en ramp ner? klossar eller liknande i slutet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Lätta den högra kanten på den övre pallen med ett koben och sätt in pallning i form av reglar eller plankor så det blir lite högre än den nedre pallen. Inget i pallningen bör vara tjockare än en regel (45mm). Men gärna tunnare.

Lätta sedan den vänstra kanten med kobenet så du kan släpa in den nedre pallen mitt under hyveln. Lägg sedan in pallning även på vänstra sidan och ta bort den undre pallen.

Använd sedan kobenet till att växelvis lätta höger och vänster sida och ta ut en planka ur pallningen i taget tills "övre" pallen står på golvet.

Lossa sedan hyveln från pallen och lätta ena ändan med kobenet och stoppa in ett kvastskaft, järnrör eller liknande under hyveln så du kan rulla den till pallens kant.

Sedan kan du välja mellan att göra något slags ramp eller saxa ner hyveln på golvet med hjälp av pallning på samma vis som du gjorde för att få ut den undre pallen. Det underlättar att ta av hyveln från pallen över ett hörn om du väljer att saxa ner den med pallning.

Är man full i fan så går det här att göra själv, men det underlättar om man är två personer. Passa händerna när ni lägger in och tar ut pallning.

Edit: Höger och vänster syftar alltså på höger och vänster i bilden. Hyveln ska aldrig lutas i sidled. När den saxas ner så kommer den luta i längsled.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vill du ha den direkt på golvet? Själv hade jag byggt en släde till den med fyra (låsbara) hjul, så att den går att flytta runt vid behov. Då blir ju höjdskillnaden mellan pallen och släden också liten, så det kanske går att dra den direkt över till släden mha spännband eller liknande?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi var två i Vallentuna som fick ner en A3 41 för inte så länge sedan. Vi hyrde en palldragare i Okvista för ett par hundra och drog ner den på en ramp av ett par gamla plywoodskivor. Du har fått med skruvar som gör den palldragarkompatibel. Ungefär samma lösning när jag fick hem min, fast då fick min fru agera stopp. Inga problem på två personer, men utan dragare betydligt stökigare.

Jag har precis åkt på något elände och sitter här med frossa och feber. Kan du vänta några dagar kan jag hjälpa dig. Om inte kan du ju höra med @ivp , då jag hjälpte honom med hans.

Nu är vi åtminstone fyra i Vallentuna med varsin A3. Vi kanske kan få kommunen att byta ut sin slogan om hur mycket hästar det finns.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Köpte du hjulsatsen? Syns ju inte riktigt på bilden hur mycket utrymme det är att bygga ramp på åt de olika hålllen, man vill ju inte ha så brant luntning. Men som @Hep sa, sätt på transportbultarna och bygg en så lång ramp som möjligt hyr en palldragare i okvista, sen ser du till att ha en eller två gubbar som hjälper till i de kritiska momenten. Jag skickar PM med mitt nummer.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Vill du ha den direkt på golvet? Själv hade jag byggt en släde till den med fyra (låsbara) hjul, så att den går att flytta runt vid behov. Då blir ju höjdskillnaden mellan pallen och släden också liten, så det kanske går att dra den direkt över till släden mha spännband eller liknande?
Felders hjulsats är riktigt bra, två fasta hjul bak och en löstagbar hävarm fram, rekommenderar den varmt.
 
Btw, Jag provkörde min medans den fortfarande var kvar på pallen har jag för mig. Om det skulle vara något knas med borden så är det ju skönt att veta att det är en transportskada och inte ett resultat av att man varit oförsiktig i hanteringen.
 
Tack för alla råd, får se hur det blir.

Jo, jag har köpt hjulsatsen så nån vagga tänkte jag inte bygga. Har också hört att hjulen skulle vara bra, när man väl får ner den på golvet... :)

@Hep , @ivp tack för erbjudandet om hjälp, kan blir så. Kul att det finns lite flera hobbysnickare i trakten. 4st A3:surprised:r i lilla Vallentuna, galet bra. Felder skrattar hela vägen till banken...

Ni råkar inte har några bra ställen att skaffa virke förresten? Brukade köpa via ett litet snickeri på Rådmansö men det finns dessvärre inte kvar längre.
 
Hjulen är bra, men få ner den på golvet först. Som sagt hjälper jag gärna till, men det får vänta någon dag.

Jag har lite olika ställen att köpa virke, men mest är från Orust. De levererar ungefär en gång i månaden till Stockholm och det går att sambeställa för att få ner frakten. Ses vi för att släpa hyvel kan jag berätta mer. Annars återkommer jag med lite mer info.
 
  • Gilla
ivp och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag körde på underrede byggt av @Ola C
Då kunde man enkelt vinschar ner den för backen :)
[länk]
Det märkliga med det är att jag en gång i tiden fick UPP hyveln i hjulunderredet på egen hand. Om jag hade kommit ihåg hur jag lyckades med det kanske det varit till hjälp i denna tråden men jag har fan ingen aning hur det gick till.
 
  • Gilla
  • Haha
M.Bergman och 2 till
  • Laddar…
Körde också med pallyftare och ramp byggd av konstruktionsplywood och reglar, i två steg. Först av med allt från nedersta pallen, sedan lossa den från den övre pallen och lyfta av enligt instruktionsboken. Var lite vingligt att få av från undre pallen så jag hade två som hjälpte till, en på varje sida. Hade säkert gått bra med en, men kändes skönt med två.
 
Den ser inte ut att vara jättetung, några personer som lyfter, ev en som drar undan pallen så slipper ni gå medans ni lyfter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.