19 608 läst · 105 svar
20k läst
105 svar
obekväm i byggvaruhusen?
Grundstött
· Halland
· 28 358 inlägg
Jag har skrivit det förr, men det kan gärna upprepas.Solis80 skrev:
När jag fick mitt hus byggt var villkoret: Materialkostnad netto, dvs jag som byggherre fick alla rabatter, men med + 7% pålägg på materialpriserna. Samma pålägg på fakturor från underleverantörer, som el och VVS.
Jag har kopior på alla verifikationer, och tror inte att byggfirman bluffade om detta. Det här gällde alltså ett helt hus.
Det känns som rimliga villkor. Naturligtvis tillkom en kostnad för administration osv förutom rena snickartimmar.
Vid mindre jobb kanske högre pålägg är motiverat.
Jag är mek ingenjör och materilaspecislist på polymerer och på delvis stål och har reggat mitt bolag för byggverksamhet på senare år. Det är skrämmande vad lite byggfolk i allmänhet och säljarna på byggvaruhusen vet lite om material, dess egenskaper och hur fysikaliska fenomen som funkt, ångtryck, kapillärverkan, mikroorganismer, m.m. påverkar materialen. De använder handelsnamn när man frågar om material men vet inte vad det är för något. De vet ofta var olika grejor är placerade, priser och leveranstider. De svänger sig med lite fikonspråk, så jag brukar fråga vad de menar. Det vet de sällan.
Jag är alltid obekväm på bauhaus. Ber man om hjälp blir man idiotförklarad oftast.
Skulle köpa kejda med min syster.
En riktigt grov sådan. Bad om hjälp och fick till svar att det var självbetjäning på att ta kedja.
Förklarade att lilla jag skulle ha en bit av en väldigt tjock kedja.
Fick ett otrevligt " ser ni inte avbitartången eller"
Så låg där några puttesmå tänger. Jag och min syster fick hjälpas åt under en ganska lång tid med att hålla kedjan och hoppa på tången för att gnaga oss igenom.
Väldigt pinsamt.
Finns dock väldigt fin personal också som sågat panel åt mig trots att det inte ingår i deras service. Guldstjärna till honom!
Skulle köpa kejda med min syster.
En riktigt grov sådan. Bad om hjälp och fick till svar att det var självbetjäning på att ta kedja.
Förklarade att lilla jag skulle ha en bit av en väldigt tjock kedja.
Fick ett otrevligt " ser ni inte avbitartången eller"
Så låg där några puttesmå tänger. Jag och min syster fick hjälpas åt under en ganska lång tid med att hålla kedjan och hoppa på tången för att gnaga oss igenom.
Väldigt pinsamt.
Finns dock väldigt fin personal också som sågat panel åt mig trots att det inte ingår i deras service. Guldstjärna till honom!
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Men varför frågar du? Du skriver två rader om hur kvalificerad du är och fortsätter sedan med att du har frågat om råd på brädgården?Ragge Segersten skrev:Jag är mek ingenjör och materilaspecislist på polymerer och på delvis stål och har reggat mitt bolag för byggverksamhet på senare år. Det är skrämmande vad lite byggfolk i allmänhet och säljarna på byggvaruhusen vet lite om material, dess egenskaper och hur fysikaliska fenomen som funkt, ångtryck, kapillärverkan, mikroorganismer, m.m. påverkar materialen. De använder handelsnamn när man frågar om material men vet inte vad det är för något. De vet ofta var olika grejor är placerade, priser och leveranstider. De svänger sig med lite fikonspråk, så jag brukar fråga vad de menar. Det vet de sällan.
Jag uppfattar att sammanhanget här var att trådskaparen känner sig vilsen, underlägsen och stundtals illa behandlad på i byggvaruhuset och detta var bara ytterligare ett exempel på att någon specialistkompetens inte finns på de stora byggvaruhusen, och därmed ska man inte känna sig så liten när man är där.....
Ett undantag som bekräftar regeln vill jag dock ge. På Hornbasch i fittja har jag hört många som fått bra hjälp med rördelar på vvs-avdelningen. Där ger personalen intryck av att både vara kunnig och hjälpsam. På övriga avdelningar är man bara hjälpsam.....
Ett undantag som bekräftar regeln vill jag dock ge. På Hornbasch i fittja har jag hört många som fått bra hjälp med rördelar på vvs-avdelningen. Där ger personalen intryck av att både vara kunnig och hjälpsam. På övriga avdelningar är man bara hjälpsam.....
Jag frågar för att få koll på deras kunskapsnivå. Då kan jag delta i sådana här debatter och bekräfta för mina medmänniskor det de upplever. Dvs den som startade tråden kände sig underlägsen, vilket är helt obefogat.
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Har aldrig träffat en säljare som varit bättre påläst än jag om dom tekniska frågorna ang. Det jag vill köpa.
Pris, garanti och rabatter kan dom på sina fem fingrar, mao. Det som en säljare SKA kunna.
Vet inte varför man tycker att brädgårdsgubbar eller snickare ska kunna svara på byggingenjörsfrågor. Dom ska ju bara lasta/montera.
Pris, garanti och rabatter kan dom på sina fem fingrar, mao. Det som en säljare SKA kunna.
Vet inte varför man tycker att brädgårdsgubbar eller snickare ska kunna svara på byggingenjörsfrågor. Dom ska ju bara lasta/montera.
Särskilt sant blir det i butiker som t.ex. Jula, biltema, rusta etc där man kan vara otroligt påläst på ett område (bildelar? Bygg? Färg?) men likaväl kan få frågor om dvd-spelare eller symaskiner. Något som alltid retar mig lite som säljare är just experten som kommer in och direkt ställer sig långt över dig som säljare och påpekar gång på gång din kunskapsbrist, ställer "omöjliga" frågor om toleranser i materialet på en förvaringshylla (säger jag att hyllan tål 75 kg per hyllplan kan jag inte svara bättre än så och har varken kunskapen eller tid att räkna ut exakt hur mycket vikt som går att placera på varje kvadratcentimeter av varje hyllplan) eller slänger sig med uttryck som "vadå dimension, det är väl standard?".. Vi är inte tankeläsare och jag vet inte vad du har för dimension på kallvattenröret till ditt handfat.
Man blir väldigt, väldigt yrkesskadad när man jobbar i en butik, och anstränger sig till det yttersta för att inte ställa allt för dumma frågor när man byter roll och ska fråga en säljare om råd...
Man blir väldigt, väldigt yrkesskadad när man jobbar i en butik, och anstränger sig till det yttersta för att inte ställa allt för dumma frågor när man byter roll och ska fråga en säljare om råd...
Känner igen bemötandet från Bauhaus, och det verkar gälla alla skånska sådana...AnneFi skrev:Jag är alltid obekväm på bauhaus. Ber man om hjälp blir man idiotförklarad oftast.
Skulle köpa kejda med min syster.
En riktigt grov sådan. Bad om hjälp och fick till svar att det var självbetjäning på att ta kedja.
Förklarade att lilla jag skulle ha en bit av en väldigt tjock kedja.
Fick ett otrevligt " ser ni inte avbitartången eller"
Så låg där några puttesmå tänger. Jag och min syster fick hjälpas åt under en ganska lång tid med att hålla kedjan och hoppa på tången för att gnaga oss igenom.
Väldigt pinsamt.
Finns dock väldigt fin personal också som sågat panel åt mig trots att det inte ingår i deras service. Guldstjärna till honom!
Välj Hornbach i stället, hittils har jag inte träffat någon otrevlig bland deras personal i varken Hbg eller Malmö.
Dem är alltid väldigt hjälpsamma.
Du menar väl tvärtom? För jag skulle också känna mig löjlig om jag gav dem felaktiga råd...whork skrev:Har tänkt på det extra mycket idag och verkligen gått in för att se till så varje kund som verkar lite vilsen ska få den där perfekta assistansen för att ta ett beslut.. Synd att man alltid känner sig lite löjlig när man frågar folk som köper avloppsrör om dom vet att man inte ska undvika 90-gradersböjar och så vidare..
Jag jobbar som byggnadsarbetare och har knappt satt min fot på en brädgård
Menar då inte Bauhaus, Hornbach och liknande.
99,9 gånger av 100 så beställer vi och får det kört till bygget. Men det är kul dom få gångerna man åker till Beijer och få kolla lite. Och se hur dyrt allt är.
Menar då inte Bauhaus, Hornbach och liknande.
99,9 gånger av 100 så beställer vi och får det kört till bygget. Men det är kul dom få gångerna man åker till Beijer och få kolla lite. Och se hur dyrt allt är.
mycke_nu skrev:
Det där funkar -sådär- ofta, bara så du vet. Oftast säger butikschefen en sak till dig, lovar att ta hand om problemet etc, och sen gör nåt helt annat..