Blir man inte korrekt bemött så går man någon annanstans!
Duger man inte som person så duger inte heller ens surt förvärvade slantar.

Det ska inte spela någon roll vilka kläder, kön, sexuell läggning, favoriträtt mm man har.
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
M
Priser kan skilja förjekligt mycket. Åker jag tre mil sydväst har jag en bygghandel där som är svindyr, men man får hjälp och personalen är kompetent. Åker jag tre mil österut har jag en bygghandel som har bra priser, man får hjälp och personalen är kompetent. Vart åker jag tro?

Att man blir olika bemött pga sina kläder är väl inte så konstigt. Har jag arbetskläder är det ju ganska stor chans att jag vet vad jag vill ha, och uppskattar nog inte att få en liten lektion i något rent basic som jag redan vet. Har jag fritidskläder är det väl lättare tillhands att utgå från att kunskapsnivån är lägre om man är service-minded och vill hjälpa till så mycket som möjligt.

Att man blir bemött med nedvärderande attityd för att man är kvinna är inte ok, och det handlar nog om den aktuella säljarens personliga inställning i högre grad än ovanstående fall.
 
...men att du blir bemött efter kläderna är ett faktum. Exemplet med bilprovningen är klockrent - åker aldrig dit i vit skjorta och kavaj. Kliver jag in i bygghandeln med den munderingen och faktiskt behöver ett svar på något tar det alltid längre tid att komma till slutsats än om jag har blåstället på. Å andra sidan, åkte jag till jobbet i blåstället och höll en presentation i ämnet OSS-transformation eller vad det nu kan vara, så skulle det gå lika dåligt det.

Frågan är om det är så farligt egentligen - vi önskar ju i många sammanhang att man tar seden dit man kommer och det gäller ju även i det mindre perspektivet. Det är inte ok att kliva in på mitt jobb i blåställ eller hålla en kundpresentation på förortsslang. Dalbotös problem ser jag som ett helt annat problem som inte är ok.
 
När vi byggde ut för några år sedan fick jag bäst bemötande och service på Beijer. Jag är inte hantverkare. Kollade först med K-Rauta som ligger närmast, men de verkade inte intresserade av att ha kunder. Knallade in på Beijer, visade ritningarna och sa att jag nog behövde köpa prylar för 300000 Kr eller så närmaste halvåret. Jag fick ett konto med kredit, rabatt och en "egen" säljare som hade koll på mitt projekt och som jag kunde ringa eller mejla och fick snabba svar. De räknade ut hur mycket jag behövde och var väldigt hjälpsamma med att visa vilka alternativ som fanns. De körde hem varorna för 500 Kr per leverans (oavsett mängd).

Så på Beijer kändes det väldigt bekvämt. Nu har jag skaffat mig en del erfarenhet sedan dess och klarar nog vilket byggvaruhus som helst, men om det är någon ovanlig pryl jag behöver brukar jag läsa på själv innan jag går och handlar. Då har jag oftast koll på vad som är viktigt, vilka frågor jag ska ställa och möjlighet att värdera svaren.
 
Jag har bara dåliga erfarenheter av Beijer. De är väldigt ointresserade av att hjälpa till (oberoende hur jag varit klädd), pustar och suckar om de måste beställa hem något, höga priser och dålig koll på sitt sortiment. Nu har jag flyttat så jag har ganska långt till närmaste Beijer medan K-Rauta är närmare. K-Rauta har i princip allt jag behöver, mycket trevlig personal med inställningen att allt går att ordna, kanske inte väldens mest kunniga men alltid hjälpsamma. Priserna är väl OK men det gäller att jämföra med andra kedjor, vissa saker är billigare på K-Rauta andra är billigare på t ex JULA eller Clas Ohlson.

Sen som någon skrev, de stora kedjorna har samma priser för alla. För mig är det en självklarhet! Dubbla prislistor gränsar till mutor i mina ögon och uppmuntrar till bedrägeri. Mindre nogräknade hantverkare (finns det sådana? :sly:) kan visa sin kund att materialet kostar minsann kostar X kr enligt den prislista privatkunden ser och själv betalar han X minus Y kr enligt hantverkarprislistan och stoppar resten i egen ficka.
 
Paxman skrev:
kan visa sin kund att materialet kostar minsann kostar X kr enligt den prislista privatkunden ser och själv betalar han X minus Y kr enligt hantverkarprislistan och stoppar resten i egen ficka.
Tror du helt seriöst och blåögt att det finns någon som INTE gör ett eget påslag på material? För att täcka tiden att ordna fram materialet, fraktkostnader, hantverkarens lön bara för att ta några självklara exempel.

Att jag tar någons tid i anspråk ser jag som en självklar kostnad jag får stå för. Dock hamnar ju mitt slutpris ovanför hans prislista, men samtidigt under min egen. Win-win :)
 
D09
PeterStrandberg skrev:
Tror du helt seriöst och blåögt att det finns någon som INTE gör ett eget påslag på material? För att täcka tiden att ordna fram materialet, fraktkostnader, hantverkarens lön bara för att ta några självklara exempel.

Att jag tar någons tid i anspråk ser jag som en självklar kostnad jag får stå för. Dock hamnar ju mitt slutpris ovanför hans prislista, men samtidigt under min egen. Win-win :)
Är nog inte riktigt det man visar med sådan prissättning.

Om man tydligt visat inköpspris ( det riktiga ) och sedan lagt på en % hade det nog inte varit några konstigheter.

Men att ta 10kr + % när inköp är 6kr är fel.
 
Kund accepterar nog lättare om hantverkaren inte specar ut sin rabatt och eget påslag :)

Jag hade tagit 10 eller 12kr via hantverkaren om mitt eget pris varit 15kr. Visst, jag hade inte handlat för 15 utan tagit något billigare ställe att handla ifrån, men då är ju min egen tid gratis medans hantverkarens kostar.
Ska han modifiera det billigare att passa och funka kanske slutnotan vilket som blir dyrare än om han köpt nåt dyrt som han kunnat använda direkt.

Jag håller helt klart med trådens diskussion, man blir olika bemött. Har jag bärgare eller KVD-kläder på mig när jag besiktar blir vi ju kollegor. Till byggvaruhus åker jag bara till lågprisställen där man är som alla andra kunder, dyrare ställen eller specialbutiker får kompisar helst köpa ut åt en ;) Det är väl bra betyg på utstyrseln om kunder kommer fram och frågar en om råd, fastän man inte jobbar i butiken-
 
PeterStrandberg skrev:
Tror du helt seriöst och blåögt att det finns någon som INTE gör ett eget påslag på material?
Det har jag aldrig påstått...men bara för att alla gör det innebär inte att jag tycker att det är OK för det...
 
En sak jag saknar i "proffsbutikerna" är en uppdelning av tja typ kassorna, alltså jag skulle vilja ha en Företagsavdelning och en konsumentavdelning. (jag vet att detta finns på några få ställen men dom är väldigt få)

Det skulle dels ge en bra service för företags/proffskunder och även en bra service för hemmapularna.
För det finns nog inget värre än att stå i kön med dom pryttlar man ska ha och det enda man ska göra är att knappa in sakerna och dra då det står tre semesterfirare som ska ha en viss bräda och diskutera denna till leda.....

Jag har full förståelse för dessa kunder som är osäkra, okunniga, pratsjuka osv. och självklart ska dom få den hjälp dom behöver men i det fallet hade det varit bra med två kösystem......


Vill dessutom beklaga Dalbotös erfarenheter -för djävligt på ren svenska !
 
Det sjuka är ju att jag jobbar på en av de stora köpladorna inom lågprissortimentet, men kan ändå känna mig som ett ufo när jag kommer in på Beijer eller xl bygg...

Har tänkt på det extra mycket idag och verkligen gått in för att se till så varje kund som verkar lite vilsen ska få den där perfekta assistansen för att ta ett beslut.. Synd att man alltid känner sig lite löjlig när man frågar folk som köper avloppsrör om dom vet att man inte ska undvika 90-gradersböjar och så vidare.. :)

Men men, på tisdag ska jag brottas med mina nojjor i alla fall.. :)
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Dalbotös skrev:
Jag avskyr vissa större handlare, främst för deras mindre trevliga kommentarer när man som tjej skall ha något. Har en lokal firma som jag mycket hellre handlar hos, en äldre man som aldrig någonsin kommenterat på något nedvärderande sätt men tyvärr har han bara träprodukter och emellanåt behöver jag ju annat med. Betackar mig gärna för kommentarer i stil med "Men lilla gumman, nu har du nog gått vilse" eller dylikt. :thumbdown:
Tyvärr ganska vanligt beteende hos en del som handlar också.
Har flera gånger hört liknande kommentarer till tjejerna som jobbar på brädgården där jag brukar handla.
 
MathiasS skrev:
...men att du blir bemött efter kläderna är ett faktum. Exemplet med bilprovningen är klockrent - åker aldrig dit i vit skjorta och kavaj. Kliver jag in i bygghandeln med den munderingen och faktiskt behöver ett svar på något tar det alltid längre tid att komma till slutsats än om jag har blåstället på. Å andra sidan, åkte jag till jobbet i blåstället och höll en presentation i ämnet OSS-transformation eller vad det nu kan vara, så skulle det gå lika dåligt det.

Frågan är om det är så farligt egentligen - vi önskar ju i många sammanhang att man tar seden dit man kommer och det gäller ju även i det mindre perspektivet. Det är inte ok att kliva in på mitt jobb i blåställ eller hålla en kundpresentation på förortsslang. Dalbotös problem ser jag som ett helt annat problem som inte är ok.
Men det är ju skillnad på om du i din yrkesroll har på dig lämpliga kläder och om du som säljare utför ett proffsigt jobb oavsett vilka kläder kunderna har på sig. Detta har ju vissa företag, med god framgång, förstått. Om jag som kund ska behöva klä mig för att det ska passa säljarna så behövs det en ny attityd.
 
Det har du en poäng med. Men, min poäng var snarare att vare sig vi vill eller inte så tar vi in många intryck för att kunna kommunicera med våra medmänniskor på ett lämpligt sätt. Vi lyssnar på vad dom säger, tittar på hur dom ser ut (och då tänker jag på kroppsspråk), hör tonläge OCH ser på hur man klär sig och för sig i största allmänhet. Man kan ju säga att med "fel" kläder på lurar man säljaren eller vad det nu är att bemöta dig på ett annat sätt än vad du önskar.....han/hon har lärt sig hur tex slipskillar vill bli bemötta och provar samma taktik med dig.
 
Generellt kan man säga att byggare är urusla på sälja in sitt materialpåslag. Själv jobbar jag som säljchef på ett byggvaruhus och ansvarar för avtalen, så jag har god insikt i hur lata hantverkare vill ha det för att undvika utfrågning av slutkund.
Ett materialpåslag på byggmaterial bör ligga på mellan 10-15%.
I materialpåslaget ingår, i stort sett all ekonomisk risk (normalt betalas allt när arbetet är utfört) krediter.
Köper en konsument en vara så är det normalt 2 garanti, men om en byggare köper den så blir det automatiskt 10år om den ingår i entreprenaden.
Att materialpåslaget skall bekosta arbetstiden och fraktkostnader låter bara som en hantverkare som är dålig på att ta betalat för rätt saker.

Till er konsumenter, komihåg att fakturapriserna får EJ vara högre än hyllkanten i butiken eller hemsidan.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.