Har äntligen fått tummen ur och mekat igång luftvärmepumpen!

Det var inte jättebesvärligt. Mest krångel var att få slangen rätt genom väggen.
Har bara testkört än, ska bli kul att se hur det funkar i vinter.
Svetsade fästet själv och gjorde även skyddet till slangen.

IMAG0230.jpg

IMAG0276.jpg
 
haha, vad tog det? 9 månader? :D
 
Småbarnsföräldrar du vet, allt som har med tidsplanering att göra är bara att glömma!
Får se om/vad mer man hinner med innan vintern...

//magnus
 
det är väl så... själv ska man ge sig in i den där världen med blöjbyten och skrikande kolikbarn runt julafton, så då blir det fullt ös :) Lyckades bli klar med altanen idag efter tre månaders (?!!!) slit och bortförklaringar. Ibland tappar man ju lusten, blir väl ännu värre när man har en liten att ta hand om.

Jäkligt nice garage du bygger i alla fall!
 
Då var det väl dags för en liten uppdatering igen.
Det kom en liten pojke till den 26:e september, så nu har vi tre. Tror det räcker så.

Fick för mig att man borde ha lite Rock'n Roll i garaget så jag tog ut min gamla goa NAD förstärkare och ett par Dali högtalare jag hade stående.
Lite konsoller och ett vattenpass så dunkade det på bra!
IMAG0401.jpg

Lite wankelpropaganda måste man ju ha. Neon är fränt!
IMAG0429.jpg

Fick en altandörr av grannen när han bytte, passade fin fint!
IMAG0456.jpg


Storpojken hjälpte till att måla foderbrädor.
IMAG0459.jpg

Sen köpte jag ett par pluggar frånDeltaco. Inte dyra så det var värt ett försök.
Funkade kalas! Så nu har man internet i garaget !
IMAG0111.jpg

De va la allt för nu // Magnus
 
Avrapportering efter en kortare vinter.
Luftvärmepumpen har gjort sitt jobb utan större protester.
Kryper det under -15 några dagar orkar den inte men det hade jag inte räknat med.
Som mest har den gjort åt med drygt 300kw/h på en månad.
Den har gått på underhållsvärme (+8) mest hela tiden.

Annars är det mest småungar som gäller just nu.

/Magnus
 
300kWh låter billigt, vad händer när det är kallare än -15? Går den för fullt då och tempen sjunker under +8 i garaget?
Jag har hört någongång att det inte ska vara bra för pumpen att den får jobba på max hela tiden, vet ej om det stämmer?
Jag kommer sätta nån dyrare pump i mitt garage och hoppas det lönar sig eftersom det ändå trots allt brukar vara runt -20 ett par månader på vintern och det är då man behöver värmen som mest..

Ska man inte använda garaget dom kallaste månaderna så mkt, så funkar det väll likabra med din pump, den var väll från Jula?

Men låt säga du får ett ryck med någon bil och vill hålla +15 och får köra byggfläkt ett par månader så är man snart ifatt priset på en dyrare pump. Så resonerar jag iaf.

Tack för titten sist iaf, jag fick på axeln på bilen sedan, bes, körde ett halvår, sålde bilen, köpte en ny, bes den precis, tiden går fort.. mitt garagebygge går sakta framåt, brist på tid och pengar :(
 
Liten uppdatering!

Har just fyllt i reklamationspapper till JULA. Pumpen står bara och "defrostar".
Får väl se vad dom säger.

I övrigt är det tänkt att det ska hända lite under vintern. Hur mycket får vi se.

//Magnus
 
Nu sitter det en Zibro inverterpump i stället för Coolixen.
Det var inga större problem att få en ny från Jula.
Den nya tuffar och går men det är ju så varmt ute att det knappt behövs.
Just nu står den på +8 så vi får se nästa helg när dom hotar med att det ska bli vinter.

Det har även börjat hända lite utanpå. En veranda med förråd under håller på att komma till.
Här blir även trappan upp till övervåningen.
Återkommer med bilder och mer info ang detta.
/ Magnus
 
Patrik kanske ska svara på dina frågor.

Jo, blir det kallare än -15 så orkade den inte hålla värmen. Så simpelt var det.
Jag körde lite extra värme ibland när det va så kallt.
Jag var inte där och mekade så mycket i kallaste vintern så jag körde byggfläkt dom timmarna jag ville ha varmare.
Testade aldrig att värma upp med byggfläkt och sen sätta pumpen på 17 grader.

Får se om man får testa det denna vintern om det nu blir någon.

/ magnus
 
Om någon vill ha min gamla Coolixpump är det bara att höra av sig. Den är gratis.
Kanske kan vara kul att pilla med för någon.

Verandan har nu golv och lite annat. I vanlig ordning så är det svårt för snickaren att hinna med...
 
Dags att fortsätta!
Med huset fullt med små barn har lust och ork trytit vilket resulterat i att garaget mest har blivit lager för div kartonger med barnkläder och allmän bröte från huset.

Så jag började räkna lite på kostnaden för att inreda och isolera loftet.
Eftersom ork och tid inte just finns ringde jag dock "min snickare" och ban om en offert på jobbet.

Efter lite diskussioner är det nu bokat i slutet av april för att lägga golv och isolera taket.

Sen kanske man kan orka storstäda garaget och få lite inspiration för det man borde göra där inne! :)

Magnus
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Trevligt att det går framåt!
Jag måste också lägga loftgolv & isolera taket i år.
Har pluggat ett par år, köpt hus o bytt jobb bl.a. så inte blivit så mkt gjort tyvärr. Med barn hade det inte blivit nått gjort alls hehe
 
Wankelgarage! Jag förstår att grejer går på "högvarv" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.