Ingen som har nått att säga om metabo slipen eller boschen?
 
Nu har jag fått min Gex 125-150 AVE och provkört.
Den enda referens jag har sedan tidigare är sandpapper och slipkloss samt B&D slipmus, så här kommer
en amatörrecension.

Började med att ta en liten trästav(2x2cm) som var väldigt grov i ytan och var imponerad över resultatet.
Sen tog jag en gammal obehandlad sliten ikeapall som dessutom var full med färgdroppsrester och lika imponerad var jag igen.
Sen gav jag mig på ett fönster(insidan) på 180x90. Då först kände jag att gex 150 turbo hade varit bra, men det var ändå trärent på 15 min.
Min metod var 40 - 120 - 240 - 400.

Sen har jag kört mina nya fönster på insidan och inser att jag måste gå över med slipmus efteråt. Dels för hörnen, men också för att känna och
ta där jag missat. Excentern är en bra slip och det är inga problem att köra den med en hand, men ändå vill jag köra slipmusen till sist:O...kanske bara gammal vana.

Den är mycket tystare än min B&D slipmus:D och den vibrerar inte heller.
De är ungefär lika lättkörda.
Upptagningen av slipdamm är lika bra med tillhörande filter som B&D med grovis.
Med grovis tillkopplad är den väldigt bra på denna punkt, men det finns ändå mer att önska.

Måste säga att detta är ett av mina bästa verktytgsinköp som det känns nu:D
Behöver jag mer avverkning får det nog bli en lackfräs.

Jag som amatör har svårt att se vad man inte skulle klara med slipmus, excenter och lackfräs.
 
Vet inte vad du vill uppnå för finish samt hur du tänkte behandla den men P400 är _väldigt_ fint på en trären yta. Skulle vilja säga att även 240 kan vara i det finaste laget om du tänkt måla ytan.
 
sblixten skrev:
Excentern är en bra slip och det är inga problem att köra den med en hand, men ändå vill jag köra slipmusen till sist
Hallå
Jag är mycket intresserad av Boschen. Sblixten, hur känns maskinen rent viktmässigt? Jag kommer använda maskinen en del över huvudhöjd, känns den för tung att köra med en hand på väggar och tak?

Har du använt slipen med 125-skivan? Hur känns maskinen då?

Mvh
Jacob
 
Vilken typ av maskin kan man ha till att polera på bilen med eller går det bra med alla excenters? Tänkte ska skaffa mig en 125:a
 
phl skrev:
Vet inte vad du vill uppnå för finish samt hur du tänkte behandla den men P400 är _väldigt_ fint på en trären yta. Skulle vilja säga att även 240 kan vara i det finaste laget om du tänkt måla ytan.
För att måla med lackbaserat brukar man säga att 120 är lämpligt för att garantera att färgen fäster, och finare än 240 mellan lagren skall man inte ha (lackbaserade färger lägger sig i lager).

Målar man vattenbaserat (det gör vi) startar jag gärna från 120 före imprex och grundfärg. Men vattenbaserat skapar inte lager, så på grundfärgen slipar jag 240 och mellan färglagren därefter 320 eller 400 (på låg hastighet eller för hand på smalare partier, och då med hård platta).

--- Mats ---
 
Jakethesnake skrev:
Hallå
Jag är mycket intresserad av Boschen. Sblixten, hur känns maskinen rent viktmässigt? Jag kommer använda maskinen en del över huvudhöjd, känns den för tung att köra med en hand på väggar och tak?

Har du använt slipen med 125-skivan? Hur känns maskinen då?

Mvh
Jacob
Jag körde en del över huvudhöjd när jag slipade fönstret trärent,
hade inga problem med det och jag körde även en del med en hand.
Det hade dock inte fungerat i längden utan då hade det fått bli pauser imellanåt när mjölksyran blir för jobbig.
Tror inte det är rätt maskin för att slipa tak, men det skulle fungera. Mask och glasögon är nog ett måste i sådana fall.

Jag har bara använt 150-skivan.
 
phl skrev:
Vet inte vad du vill uppnå för finish samt hur du tänkte behandla den men P400 är _väldigt_ fint på en trären yta. Skulle vilja säga att även 240 kan vara i det finaste laget om du tänkt måla ytan.
Det var mest i testsyfte. Hade ingen aning om att det kunde bli för fin yta.
Skall bli spännande och se om färgen på pallen fäst. Sonen på 5 år målade den igår.

Vad är lagom innan målning?
 
Från vilken firma i Tyskland köpte du ifrån och vad vart priset med frakt?
 
Fluxor skrev:
Kanske denna kunde vara värd ett samtal?
Tur att ni inte hoppade på denna... jag gjorde det och kommer aldrig se den delbetalning på 1000 pix som jag gjorde, han är i alla fall polisanmäld...

Funderar nu på en 125-150 AVE från tyskland också, den känns ju rätt vettig...

/Magnus
 
Monkamannen skrev:
Tur att ni inte hoppade på denna... jag gjorde det och kommer aldrig se den delbetalning på 1000 pix som jag gjorde, han är i alla fall polisanmäld...

Funderar nu på en 125-150 AVE från tyskland också, den känns ju rätt vettig...

/Magnus
Surt:(
Det hade varit ett riktigt klipp annars.

För mig känns Boschen helt rätt, men så har jag inga direkta referenser inom området.
Jag hade gärna haft turboläge och konstantelektronik också, men om det samtidigt innebär att den blir mer svårhanterlig, så skulle jag inte byta.
Se till så du har rätt fäste till grovisen också, annars beställ det med....eller använd silvertejp;)
 
Aha så den har inte konstantelektronik, hmm det läste jag bestämt på en försäljningssida i UK men jag ser nu att den inte verka ha det... ok får fundera lite mer kanske...
När det gäller grovisen, ständigt återkommande problem :( jag har en Alto 25-21 och vill minnas att verktygssugen är runt 26 mm innerdiameter, det är för grovt för Boschen va? är den 19? (tror jag läste det nånstans). Hittade du några adaptrar på shop-seltmann?

Magnus
 
Monkamannen skrev:
Aha så den har inte konstantelektronik, hmm det läste jag bestämt på en försäljningssida i UK men jag ser nu att den inte verka ha det... ok får fundera lite mer kanske...
När det gäller grovisen, ständigt återkommande problem :( jag har en Alto 25-21 och vill minnas att verktygssugen är runt 26 mm innerdiameter, det är för grovt för Boschen va? är den 19? (tror jag läste det nånstans). Hittade du några adaptrar på shop-seltmann?

Magnus
Har Aero Alton och har köpt en 27 mm Festools slang till den (som passar altons fäste och som passar de flesta av mina verktyg). Passar också en del bosch (med lite våld). På en bosch sticksåg har jag satt på Boschs vita övergång, vars ena sida passar på slangen.

--- Mats ---
 
Monkamannen skrev:
Aha så den har inte konstantelektronik, hmm det läste jag bestämt på en försäljningssida i UK men jag ser nu att den inte verka ha det... ok får fundera lite mer kanske...
När det gäller grovisen, ständigt återkommande problem :( jag har en Alto 25-21 och vill minnas att verktygssugen är runt 26 mm innerdiameter, det är för grovt för Boschen va? är den 19? (tror jag läste det nånstans). Hittade du några adaptrar på shop-seltmann?

Magnus
Att den inte har konstantelektronik, tror jag inte spelar någon roll för resultatet.
19mm är det, men jag missade det eller trodde jag hade en adapter...vet inte vad jag skall skylla på:blushing:
Fick bli silvertejp för mig, men kommer beställa av min lokala handlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.