sblixten skrev:
Jag är en hemmapulare och skall göra lite av varje.
Min fråga till er som provat det mesta blir ju ändå: Om jag redan har slipkloss/sandpapper samt en usel slipmus som ändock fungerar....
Vad skall jag då satsa på, oavsett projekt. Vilken slipmaskin kompleterar bäst det jag redan har och känner mig trygg att använda?

Min filosofi för verktyg är antingen bra verktyg eller billigast möjliga som ändå gör jobbet(B&D-musen har jag fått).
Jag tycket alla är ganska klara med sina synpunkter, det funkar inte perfekt med bara en slipmaskin. Du har ju själv insett detta med sågar då du har 4 stycken.

Jag anser fortfarande att bästa mellanmjölken är en vanlig 125 excenter.
När behov och pengar finns så kan du börja utvidga maskinparken.
 
Dessa är nämnda innan och borde funka. Då får du en multikap på köpet:

http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gex-150-turbo-sander-prod22175/ GEX 150 Turbo

http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gop-250-ce-multi-cutter-prod833182/ GOP 250


Sen om det ändå ska beställas så är denna inte så dum. Har använt den en del till fönster och altandörr. Den tar rätt så bra in i kanter och liknande:

http://www.axminster.co.uk/bosch-bosch-gss-140a-palm-sander-prod364417/ GSS 140


Dock mycket möjligt att Festool grejorna är bättre, har aldrig testat dom.
 
Jag köpte en Gex 125-150 AVE i veckan.
Är väldigt nöjd hittills. Den är en bra kompromiss, tycker jag.
Två fördelar är:
Tar både 125- och 150-rondeller.
Vibrationsdämpning som gör den enkel och skön att använda.

Med den och en slipmus/delta kommer man nog rätt långt.
 
Äger en Gex-150 turbo som används flitigt. Vilka problem en 125mm excenter skulle lösa framför en 150mm har jag inte riktigt förstått än? Förutom till grov och finslip är detta också en riktigt bra polermaskin.

Multimastern omnämns ju ofta i kategorin "deltaslip" men jag tycker ofta att den är i minsta laget. Har testat att använda den för färgborttagning men fick byta papper hela tiden då de slaggade igen. Tycker inte alls att denna maskin är så kul att slipa med faktiskt, den är bra på annat.

Tycker att det ser ut som att med en Gex-150 turbo och en Festool DTS 400 så skulle man kunna fixa det mesta slipandet snabbt och smidigt. Runt 6500:- skulle man behöva ge för denna kombination och det är ju faktiskt riktigt prisvärt.
 
Redigerat:
pebj_ skrev:
Äger en Gex-150 som används flitigt. Vilka problem en 125mm excenter skulle lösa framför en 150mm har jag inte riktigt förstått än? Förutom till grov och finslip är detta också en riktigt bra polermaskin.

Multimastern omnämns ju ofta i kategorin "deltaslip" men jag tycker ofta att den är i minsta laget. Har testat att använda den för färgborttagning men fick byta papper hela tiden då de slaggade igen. Tycker inte alls att denna maskin är så kul att slipa med faktiskt, den är bra på annat.

Tycker att det ser ut som att med en Gex-150 och en Festool DTS 400 så skulle man kunna fixa det mesta slipandet snabbt och smidigt. Runt 6500:- skulle man behöva ge för denna kombination och det är ju faktiskt riktigt prisvärt.
Är det den vanliga gex 150 utan turbo du menar? Den är visserligen en jäkligt skön slipmaskin , men den saknar lite effekt tycker jag.
 
LLLVäxjö skrev:
Är det den vanliga gex 150 utan turbo du menar? Den är visserligen en jäkligt skön slipmaskin , men den saknar lite effekt tycker jag.
Editerat föregående - gex 150 turbo menar jag.
 
Redigerat:
pebj_ skrev:
Multimastern omnämns ju ofta i kategorin "deltaslip" men jag tycker ofta att den är i minsta laget. Har testat att använda den för färgborttagning men fick byta papper hela tiden då de slaggade igen. Tycker inte alls att denna maskin är så kul att slipa med faktiskt, den är bra på annat.
Ja Multmimastern är verkligen ingen bra slipmaskin i mina ögon. Den vibrerar så mkt att sista gången (såldes efter detta) jag använde den så hade jag stickningar i fingrarna i tre veckor. Håller man den inte helt plant så går slipplattan sönder och den är inte särskilt effektiv. q(;^;)p
 
Kanske denna kunde vara värd ett samtal?
 
Fluxor skrev:
Kanske denna kunde vara värd ett samtal?
Det var ett bra tips, men nu vet ju alla det ;)
Jag har dock redan beställt, tack iaf!
 
sblixten skrev:
Det var ett bra tips, men nu vet ju alla det ;)
Jag har dock redan beställt, tack iaf!
Ja men vad blev det nu då? Jag behöver också uppdatera mig gällande excenter :)
 
kinglolle skrev:
Ja men vad blev det nu då? Jag behöver också uppdatera mig gällande excenter :)
Tjena!
Efter att tittat på youtube blev det den som frugan förmodligen också klarar att hantera:)
Gex 125-150 AVE.
Hoppas och tror att den kommer att klara de flesta jobb där jag saknar något idag och måste ta till metoder/verktyg som jag känner inte passar.
T.ex. händer det ibland att jag klyver en bräda med cirkelsågen och vill ha lite bättre finish, men känner inte det är dags för en planslip ännu.
Sen skall ytterdörren målas om sägs det härhemma:|

Du är välkommen förbi och testköra när den kommit.
 
Redigerat:
Vart köper du maskinen ifrån?
Har själv kollat på Bosch gex 125 ac och Metabo sxe 425 turbotec. Någon som har erfarenhet av nån av dessa maskiner? Är det någon skillnad mellan dom 2? Sen vad är det för skillnad mot Bosch gex 125-150 ave?
 
sblixten skrev:
Tjena!
Efter att tittat på youtube blev det den som frugan förmodligen också klarar att hantera:)
Gex 125-150 AVE.
Hoppas och tror att den kommer att klara de flesta jobb där jag saknar något idag och måste ta till metoder/verktyg som jag känner inte passar.
T.ex. händer det ibland att jag klyver en bräda med cirkelsågen och vill ha lite bättre finish, men känner inte det är dags för en planslip ännu.
Sen skall ytterdörren målas om sägs det härhemma:|

Du är välkommen förbi och testköra när den kommit.
Inte alls omöjligt att jag hör av mig vilket som framöver. Har varit "lite" hektiskt ett tag bara.

Är själv mer sugen på 125-150 eller tom kanske lilla 125 och inte turbon. Behöver mest till småsnickerier mm...
 
Mattias_Pettersson skrev:
Vart köper du maskinen ifrån?
Har själv kollat på Bosch gex 125 ac och Metabo sxe 425 turbotec. Någon som har erfarenhet av nån av dessa maskiner? Är det någon skillnad mellan dom 2? Sen vad är det för skillnad mot Bosch gex 125-150 ave?
Jag betällde från Tyskland.
Skillnaden torde vara att den har vibrationsdämpning och därmed väldigt lätthanterlig och behaglig att använda, men det är bara ett antagande från mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.