jag hade för enkelhetens skull låta c-pumpen sitta där den sitter idag, dvs på returen och trycker således nedåt
givetvis ska den sitta på andra sidan om shunten, blev en miss i ritningen där.

men är det bättre att den sitter på tilloppssidan och pumpar uppåt så ska jag absolut överväga det.

mellan panna och tankar blir 32mm rör. det kanske är lämpligt att gå upp till 42mm till addomaten
 
Här kommer en länk från Termoventiler http://www.termoventiler.se/media/upload/LM_luft.pps
Hoppas att du får allt på plats innan det blir allt för kallt, jag byte min i december förra året och körde med olja i jeepdunk och el. Dyrt, kladdigt och kallt.
Ett tips till är att ställa panna på ett stativ, jag gjorde ett i 40x40x3 fyrkantsrör som är ca: 120 mm högt. M12 vagnsbult som justerbara fötter, bra när man ska städa och det är enklare att lägga i ved.
 
nu behöver jag snabba råd.
rörkrökaren har varit här hela dagen och dragit rör och när jag kom hem nu så visade det sig att han inte alls dragit dom som vi diskuterat.

kolla in min skiss och se om det är rätt kopplat, jag tycker det känns onödigt mkt rör och bör verkligen expansionskärlet sitta i tanktopparna istället för panntoppen.
 
  • tankar.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det verkar ju dumt att inte punkten där du skrivit avluftare är ansluten till expansionen istället, det är här de flesta problem med laddkretsen som brukar diskuteras uppstår. På tanktopparna kunde du haft manuella ventiler för luftning några gånger nu när systemet är nytt och sen i princip aldrig mer. När nu enligt din skiss tankarnas anslutning verkar i balans längdmässigt hade anslutning av shuntens primär tillopp, retur suttit fint parallellt med laddomaten till vänster om dörren.

Så ser jag på det så här direkt, verkar precis som du tycker onödig rördragning och dessutom dumt vad gäller avluftning av laddkretsen.
 
Ett bra exempel på hur man skapar helt onödiga luftproblem, låt han göra om.

Jag förstår inte varför man ska ha avluftare när man har öppen expansion, det är ren okunskap!
 
har snackat med rörkrökarn. han sa att man bör skilja laddkretsen och radiatorkretsen åt så mkt som möjligt för att få optimal skiktning. därav dom extra rören.
helst ville han ha separata anslutningar i tankbotten.

angående avluftningen där på laddkretsen så menade han att det ska bara behöva luftas när jag fyller upp systemet och eldar upp det första gången, sen kommer den lilla luft som finns kvar i systemet tryckas in i tankarna och upp till xpansionskärlet.

han har alltid kopplat så när som i mitt fall placeringen av tankarna inte medger rätt stigning från panna till tankar och skulle det mot förmodan inte funka så skulle han stå för åtgärderna.

skulle han skriva på som installatör så ville han ha det såhär minsann.

aja. jag är så less på allt strul. vi kör såhär nu så får jag tömma systemet och dra om rören själv till sommaren om det skulle behövas. nu väntar en bäbis och jag har inte tid att tjaffsa

hädanefter blir de till att göra saker och ting själv om man vill ha det bra.
 
Redigerat:
Jag förstår att om han ska skriva på som installatör så ska det göras efter det sätt han tror är riktigt.

Så du har heelt rätt, ska man få det som man vill ha det så ska man göra det själv!
 
okej. premiärkörningen av nya anläggningen är gjord.
eftar ha värmt upp skorsten med ett par tidningsblad i sotluckan gjorde jag upp en startbrasa och när jag fått lite glöd så lastade jag i fulla pannan men väldigt glest och luftigt och körde slut på det. brann ungefär 2 timmar. Och efter mkt lufting på laddkretsen fick jag upp tanktoppen till 85 grader.
i mitten av tanken så var fortfarande ungefär 15 grader och något varmvatten var det inte direkt tal om.

gick sen runt o luftade alla element, skrapade ur pannan och turbulatorerna och proppade pannan full med fin björkved, staplade tätt och noggrant.
laddkopplet på max och sen tuffade pannan på i ca 90 grader och rökgas på 175-180 grader i exakt 5 timmar och 50 minuter (!!!) och lyckades fylla tankarna till 90 i topp, 90 i mitten och ca 80 i botten.
då tog jag även ut lite värme till radiatorerna samtidigt.

är aldeles lyrisk just nu. förstå vilken skillnad mot tidigare ;)

hade en tempdiff på 16-18 grader i laddkopplet o pumpen på max, någon som kan gissa/räkna på effekten??
 
Redigerat:
Härligt att du fick ett lyckligt slut på resan!

Perfekt tajming med systemet nu när kylan börjar smyga sig in i våra hus.. Hoppas det fortsätter lika bra som det började :) Glöm inte oss på byggahus nu bara, dina erfarenheter kommer att behövas här..
 
mina siffror var inte så pålitliga, nu efter ha eldat ett par gånger och tror jag fick bort det mesta av luften när jag laddade tankarna till 90 grader i botten så har jag nu lite andra men stabila värden.

ligger på 160-170 grader i rökgas och 84-85 grader i laddtemp med en co2 halt på 13,5%.
diffar ca 10 grader på laddkopplet och brinner 5 timmar och 45-50 minuter.

men jag har lite funderingar:

1.
har dock inte riktigt klurat ut vad optimal co2 halten är med björkved?
har sett lite olika uppgifter, allt från lambda 1.1 (18% co2) till 1.6 (10,5% co2)

läste nånstans att man kan kolla på beläggningen som fastnar på väggarna i eldstaden:
svart = för fett
vitt = för magert
grått = optimalt

eller finns det något annat sätt?
som jag har nu så har jag massor av vitt kol kvar i botten på sidorna i eldstaden men på väggarna är det fullt av tjocka svarta "vårtor"

2.
ska "efterbrännkammaren" som den heter i manualen tryckas in så långt som möjligt?
det ser inte ut som att den då centrerar mot öppningen från eldstaden men det kanske den inte ska göra?

3.
är det "riskfritt" att lasta i för mkt ved?
vad händer när tankarna blir proppfulla och pannan når sin maxtemp på 95grader, stannar fläkten och stryper tilluften så elden upphör eller finns risk för kok?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.