kickassford skrev:
har nu varit i kontakt med tre andra vvsare och den ena vill ha precis som effectas baspaket.
den andra tyckte mitt förslag med välisolerad 3 kubik tank var kanon och det var helt okej med att jag själv köper alla delar. han skulle dock kolla om han hade bättre priser än vad jag fick från Rinkabyrör ;).
han tyckte även jag skulle ha kvar expansionskärlet öppet.
låter nästan för bra för att vara sant ??
Den tredje däremot tyckte det var totalt overkill med så stor tank.
dessutom förstörde det skiktningen tydlig. Enligt han var det mycket bättre med 2-3st 500 liters tankar och ett trycksatt system. han vägrade dessutom koppla in tanken om den kom ifrån tanksvets.se...
Inte för att vara taskig men jag tror att de antingen inte vet hur man ska koppla eller vill dom sälja sakerna själva. Tycker röris nr 2 verkar vettig, precis så ska man hantera sina kunder ! Vet inte hur många rörisar som installerar vedsystem nuförtiden men efter att ha hört en hel del här på vedsystem som är felkopplade så börjar man undra. Ett alternativ är att göra det själv, spännande och lärorikt...
 
Att det skulle vara overkill med så stor tank låter knepigt. Hellre elda två ilägg varannan dag än ett ilägg varje...
 
jo rörisen nr 2 kändes helt ok och framförallt lyssnade på mina önskemål och åsikter, men jag funderar faktiskt på att göra det själv om det ska strula på med rörkrökaren. bara det att isf vill jag ha lite tid på mig vilket jag egentligen inte har i dagsläget..

sen ska ja ärligt säga att jag är lite rädd för vvskopplingar, eller rättare sagt rädd för att nånting ska ge med sig pga okunnighet, men man lär sig väl som allt annat ;)

väntar på offerten från tanksvets.se, kom att tänka på om det är något negativt med att dela tanken i två 1500 liters bortsett från lite mer rördragningar och kopplingar??
det hade underlättat enormt.
 
Vad får man för garantier på en fet tank från tanksvets? Vad har man för beräknad livslängd på en sådan?
 
kickassford skrev:
kom att tänka på om det är något negativt med att dela tanken i två 1500 liters bortsett från lite mer rördragningar och kopplingar??
det hade underlättat enormt.
Priset...
 
Fick pris idag på 2st rektangulära 1500 liters från Tanksvets. 10.000:- styck plus moms.
 
ok. väntar på min offert. budgeten tillåter 30k för tankarna så de e nog lungt.
fick dock pris på en rektangulär 3000 liter - 15000kr exl. moms igår.
 
ojdå. fick nu en ny offert från husqvarna tank som inte var lika kul.

huvudtanken med två 15m vv-slingor och diverse anslutningar på 1700 liter för 17000kr och slavtanken 1300 liter med tomma anslutningar gick på 9000kr, exl. moms och frakt..
detta kändes verkligen inte roligt, är det verkligen så dyrt med 30m kopparrör?

jag hade tänkt skicka ut en offert nu till alla som svetsar tankar en gång för alla men jag behöver veta hur två bra tankar ska utrustas. det kommer att bli två lika stora tankar, ca 1500liter /st.

vad ska det vara för anslutningar, storlekar och placeringar? på huvud resp slavtanken.
vad ska jag ha för vv-slinga?
stort tack till den som hjälper mig med detta snabbt.

Edit: kommer ej att installera solslingor
 
Redigerat:
jag har nog fått kläm på anslutningarna till tankarna,
gjorde en snabbskiss på hur jag tänkt mig systemet.
som ni ser har jag en dörröppning mellan panna och tankar vilket ställer till det lite med avluftningen kan jag tänka mig.

ett alternativ kanske skulle vara att dra både laddning och "urladdning" på golvet och bygga en skyddslist för dom men då måste jag sätta luftnipplar på tankarna, funkar det i praktiken?

ta en titt och ge mig alla synpunkter:
 
  • princip.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varför inte bila upp golvet eller höja dörren och köra retur nere (bygga en tröskel) och laddning uppe. Det kommer nog löna sig med den arbetsinsatsen.
 
visst skulle jag kunna dra returen nere och laddning uppe om den lösningen skulle funka bra.
inte risk att det blir en stor luftansamling på laddledningen? den måste väl stiga med en liten lutning hela vägen till exp.kärl?
 
Ja nu ser jag att du satt stigare på expansionsledningen, du bör nog sätta den på laddkretsen, altså Laddomat - 90 grader Vä i det korset skulle jag satt laddledning till tankar och expansionsledning för sig.
Vänta lite och kolla med de här värstingarna på forumet de hör nog av sig snart, "forumgudarna"de har kanske lite mer infallsvinklar och synpunkter framförallt kompetens .
 
Ser bra ut förutom:
- Lägg brunt rör vid golvet
- Anslut radiatorkretsen med T nedåt på rött rör så att inte luften går upp i radiatorerna.
- En shunt kanske inte skadar?
- Skippa avstängningsventiler på rött rör.
- Rött rör ska stiga obrutet mot expansion
- Backventil innan VV-beredning är trevligt.

Rita om så tittar vi igen.
 
shunten glömde jag givetvis rita in men klart den ska sitta där mellan radiatorrören.
varför bar jag inte ha avstängninsventilerna på rött rör? man skulle kunna plombera dom med najtråd eller nåt så man inte kommer åt dom av misstag..
slavtanken vill jag iaf kunna koppla bort så där får kranen sitta kvar.
backventil, för att inte värma kallvattnet?

ser det bra ut i övrigt nu då?
som ni ser har jag även ritat in källartaket, så ja får även offra lite dörrhöjd men det gör inget egentligen.
 
  • princip.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
- Koppla bort tanken gör man med en ventil, med två kan man i värsta fall skada tanken om man stänger när den är varm.

- Röda röret behöver inte luta mer än att du inte har bakfall.

- Vill du ha jämn laddning bör ett av rören gå bort till slavtanken och vända innan det går till tekniktanken, så att rörvägen blir lika lång.

- Backventil för att inte trycka ut VV i KV-ledningen

- Utlopp från expansion skall vara rakt upp, utan böj
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.