Hej.
Nu har nästan en hel eldningssäsong gått till ända.
Än så länge får jag säga att pannan har fungerat bra. Lär man sig bara att man inte ska öppna luckan i tid och otid så funkar allt bra.
Att fylla 4000l tankarna från 30 till 84 grader tar ca 1 och 1/3s inlägg med gran/tall.

Kollar man på slitaget på keramik så tycker jag att det ser ut att hålla i minst 10år till för mig. Detta året har det gått åt ca 15m2 travat med 22grader innetemp. Förra säsongen gick det åt 18m2 från slutet av december då vi flyttade in, och då hade vi bara 18grader inomhus.
Så målet på att halvera vedförbrukningen ser ut att vara inom räckhåll.
Detta är ju inte mycket förbrukning totalt, men klart det är bättre med att ha en stor panna och elda sällan då det gäller slitage på keramik.

Sotningen är väldigt lätt tack vare att det bara är två tuber att sota ur. Det tar ca fem minuter att göra. Tar man och sotar i undre luckan så tar det ca fem minuter till.
Detta tycker jag är helt ok, så jag har som vana att sota ur innan varje eldning. På vintern var det lite mer sällan.
Det enda dumma är att man måste har en stege. Iaf jag som är rätt kort. Men det gissar jag är lika illa på Baxi.

Solvärmen funkar i det stora hela bra.
En miss jag gjort är att jag har satt den undre tankgivaren i botten på tekniktanken som sitter en halvmeter över tankbotten på den stora tanken. Detta gör att solstyrningen sätter stannar även om den stora tankens botten är kallare. Jag trodde att jag inte skulle använda hela volymen till solvärmen, men det verkar funka bra.
Planen är att sätta givaren i röret mellan tankarna där värmeväxlarens pump suger. Då får jag bort det problemet.

Det som jag gjort med installationen är:

  • Koppla in en varvtalsstyrning(tyristorstyrning) till skorstensfläkten. Den får sin ström ifrån pannans sugfläktutgång, stannar pannans fläkt så gör den det också. Denna har jag för att jag har felmatchad skorsten emot pannans storek.
  • Kopplat in en microbrytare på vedluckan som gör att skorstensfläkten går på full hastighet vid öppning.
  • Ändrat drifttermostatens stopp så att man kan köra högre temp vid behov. Detta har jag dock inte provat ännu. Innan var det svårt att få upp tankarna över 90grader.
  • Gjort ett vridspjäll för sekundärluften (för eventuell lambdastyrning) samt ett spjäll för primärluften.
  • Gjort egna turbulatorer som stoppas i undre luckan. Sådana finns att köpa, så jag gjorde en uppsättning liknande de Atmos säljer.
  • Flyttat flödesmätaren till solvärmen från sekundärkretsen till primärkretsen. Detta för att flödesmätaren stal för mycket flöde från den lilla VVC-pumpen.
 
  • IMAG0215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0272.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0274.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0275.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0279.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0239.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Baxi solo+ är krånglig att sota jag brukar göra det ca 1 gång per år och sotarn gör det 2 gånger också men jag brukade kolla på rökgaserna och dom ligger lika före resp efter sotning så det behövs antagligen inte göras så ofta.
 
tack för en trevlig läsning. ska ge mig på min installation av en innova 50kw med 4-5 kubik ack i sommar..
 
trevilgt med rappoertering!
 
Instämmer, trevlig läsning!
Jag installerade också en GSX 50 i vintras och har följt din tråd med stort intrese.
Snygg lösning på sekundärspjället, det ser ut som att du täckt för halva öppningen räcker det till i alla fall, om jag förstår det rätt är det väl för att kunna stänga spjället helt?
Är det motorn till sekundärspjället som syns på den översta bilden?
Har du någon lösning på spjället till primärluften också.
Anledningen till att jag frågar är att jag har också har funderat lite på att installera lambdastyrning, främst för att få det lite enklare för övriga familjen att elda i pannan.
Hade förövrigt också problem med draget, satte dit en exodraft fläkt och det blev en stor skillnad.
Hur låga rökgastemperaturer kan du komma ner i? Jag tycker min panna brinner bra med rgt på en bra bit över 200 grader men i manualen är det specat 165 grader vid nominell effekt. Men jag har ju inte mätt vare sig lambda eller temp i förbränningsutrymmet.
 
Det är bra att det upppskattas med en uppdatering. Det vore roligt om man fick se fler sådana!


Spjällets area verkar räcka bra för mig, jag upplevde att jag o vissa fall inte kunde få ner sekundärluften tillräckligt men detta går att stänga helt. Original luckan var ju i princip stängd hela tiden.
Den övre bilden föreställer drifttermostaten som jag ändrat stoppet som är påpressat på axeln.
Nu går det att vrida en bit förbi max.

Igår bytte jag till 72graders termostat, och avgastempen ligger på ca 210grader. Det är ju en bit ifrån det specade, men det tror jag inte riktigt är möjligt att komma ner i.
Dock har jag sett att några i Tyskland har em temp på runt 180grader, men de kör med Flammtronik styrsystem.

Hur tycker du att din panna funkar?

Nybyggarn skrev:
Instämmer, trevlig läsning!
Jag installerade också en GSX 50 i vintras och har följt din tråd med stort intrese.
Snygg lösning på sekundärspjället, det ser ut som att du täckt för halva öppningen räcker det till i alla fall, om jag förstår det rätt är det väl för att kunna stänga spjället helt?
Är det motorn till sekundärspjället som syns på den översta bilden?
Har du någon lösning på spjället till primärluften också.
Anledningen till att jag frågar är att jag har också har funderat lite på att installera lambdastyrning, främst för att få det lite enklare för övriga familjen att elda i pannan.
Hade förövrigt också problem med draget, satte dit en exodraft fläkt och det blev en stor skillnad.
Hur låga rökgastemperaturer kan du komma ner i? Jag tycker min panna brinner bra med rgt på en bra bit över 200 grader men i manualen är det specat 165 grader vid nominell effekt. Men jag har ju inte mätt vare sig lambda eller temp i förbränningsutrymmet.
 
Jag tycker pannnan fungerar bra, speciellt efter att jag fick upp fläkten på skorstenen, lätt att sota och aska ur, stort vedutrymme.Har inte haft några problem med skeva luckor eller liknande, det enda jag kan komma på som stör mig är att man måste vrida den ena turbulatorn när man ska dra ur den. Misstänker att det beror på att man använder samma delar till flera modeller av pannor.
Jag köpte min från Kotly med 4000l acktank och expansionskärl.
Jag har också sekundären väldigt lite öppen, 1-2 varv bara.
Flamtronik har jag kollat på och jag tror det blir en sån till nästa säsong, den verkar ha en ganska genomtänkt reglering.
 
Hej.
Nu har jag gjort en enkel mätning på hur mycket effekt som tankarna läcker till omgivningen.
Jag tog ett foto på termometrarna efter en solig dag då solvärmen slutat ladda. Morgonen efter tog jag ett kort till innan solvärmen drog igång.
Tiden mellan fotona är ca 12h och temperaturdifferansen är 1grad, omgivningstemp ca 15grader. Räknar man på det hela så är förlusten 4.65kWh. På 24h blir det ju då 9,3kWh.
På vintern borde det bli knappt 15kWh/24h, vilket i mitt fall är ca 15%.

Detta är riktigt uselt och motsvarar ca 80mm isolering i teorin. Jag har dock 400mm på det minsta stället, så det är ju obra.
Jag har ännu inte orkat sätta dit den åldersbeständiga plasten över topparna på tankarna, men frågan är om det kan göra så mycket... I den ideala världen så borde förlusten ligga på ca 1kWh på 12h.

Är det någon som gjort någon liknande mätning?
Ikväll har jag förbjudit varmvattenanvändande i huset, för att kunna ta ett kort imorgon på morgonen och backa upp mätningen.

IMAG0612.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Värmen leds rätt bra via kopparrör fast du verkar ju ha isolerad dom.
 
Ja det viktigaste är bra isolerat.
Den senaste mätningen från inatt visade liknande resultat som den förra, så det tyder på att det inte är något mätfel
.
Frågan är om jag skulle prova att stänga laddkopplets kulventil mot tankbotten för att utesluta att vatten cirkulerar den vägen. Pannan har ju rätt stor yta, så det borde ju knappt märkas på tempgivarna.
 
Jag kollade mätarna under några dagar.
5m3 isolerad. Dock är det ca 1m2 som är oisolerad då jag inte fått i dörrarna ännu.
Ö=övre mätaren
U=undre mätaren
Tanktemp:19/8 18:26
Ö:75
U:64

20/8 08:46
Ö:72
U:57
21/8 09:11
Ö:69
U:53
22/8 09:01
Ö:66
U:50
23/8 10:27
Ö:63
U:47
24/8 08:57
Ö:59
U:44
25/8 09:27
Ö:57
U:43
26/8 10:57
Ö:54
U:41
27/8 16:13
Ö:51
U:38
 
Idag har idag installerat en budget pannstyrning.
Det blev en Tech ST-81 Zpid från Kotly. Priset blev knappt 900kr med frakt. Då beställde jag två st, så frakten blev lite billigare per st.

Första laddningen håller på att brinna ut nu och det är dags att lägga i ilägg nr 2 snart.
Det jag kan säga är att den verka styra avgastempen med hjälp av den inbyggda fläktstyrningen väldigt stabilt.

Det finns dock bättre versioner av denna regulatorn(till ett annat pris) som stänger av fläkten vid en viss avgastemp, men jag kör regulatorn ihop med den fabriksmonterade rökgastermostaten.
Jag tänkte lägga upp några loggar när det brunnit klart.
 
  • Gilla
cagu
  • Laddar…
Här kommer lite bilder.
Det blev bara en snabbinstallation, då tjejen inte fullt uppskattade att jag skulle installera pannregulator på lördagmorgonen lika mycket som mig. Det får bli en plåt runt styrenheten så att man slipper ha ett hål i plåten.
Regulatorn funkade riktigt bra måste jag säga, kolla på temploggen så ser ni vilken skillnad det blev. Regulatorn är helt klart värd pengarna.
Det är något knas med tempgivaren till loggern, eller förmodligen någon läcka som sänker temperaturen. Pannan brinner iaf med 200grader enligt Tech regulatorn.
Temperaturgivaren sattes i pannan bredvid fläkten, då reagerar den ju rätt snabbt på förändringar.

Nu brinner pannan med jämn och fin effekt, ca 16-18 grader delta T på Termovaren vid 200graders avgastemp. Jag ska prova att ställa ner målvärdet till 180grader nästa gång för att se om jag kan få ut lite till av veden. Pannan ska ju ge 90% verkningsgrad vid 165 graders avgastemp. Men då faller säkert effekten ner mot 35kW.
Jag kan bara inte fatta att det inte sitter en sådan regulator som standard. Det borde ju inte straffa priset med mer än 500kr med tanke på vad jag gav. Men Atmos har ju iofs en egen reglator som de vill sälja...

IMAG1053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ST-81ZPID.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här var ju väldigt intressant!
Den styr alltså rgt med hjälp av varvtalet på fläkten?

En sån borde jag skaffa med.
 
Elffors skrev:
Det här var ju väldigt intressant!
Den styr alltså rgt med hjälp av varvtalet på fläkten?

En sån borde jag skaffa med.
Japp! Standard på Maga-pannorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.