Mats-S Mats-S skrev:
Bild 3 och 7
Fotplåten ligger helt fel, den ska ligga dikt mot takplåten, inte under bärläkten som bilderna visar. Som det är nu kommer vattnet garanterat att "rinna" tillbaka under plåten och kraftigt väta ner första ströläkten. Eftersom du har så minimal lutning blir kapilärkrafterna stora. Iofs lätt åtgärdat genom att lägga ytterligare en fotplåt mellan ströläkt och takplåt.

Att sänka takstolarna med minimal rivning är inte helt enkelt, svårt att säga hur utan att se bygget på plats. En ide kan vara att stämpa upp nuvarande takstolar i framkant, sedan såga ner bärande stolpar för att få korrekt vinkel, därefter sänka ner taket på den nya höjden i framkant.
Men eftersom jag inte sett helheten kan jag inte avgöra om den metoden fungerar i praktiken 🤔
Tätskiktet skall läggas över fotplåten så den är monterad på rätt plats. Särskilt med tanke på den svaga lutningen kommer vatten driva in under den korrugerade plåten. Fotplåten monteras direkt under korrugerade plåten vid takutsprång. I detta fall monteras en skyddsplåt för slagregn/drivvatten vid blåst direkt under korrugerad plåt på det sätt du beskriver som en extra plåt.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det går absolut, och är nog det enklaste alternativet.

Demontera plåttaket och befintlig ströläkt. Sedan lägger du om ströläkten utan mellanlägg fram, dom grövsta mellanläggen bak. Däremellan mellanlägg under ströläkten av varierande tjocklek.

Det finns plastdistanser som är från 1mm och uppåt, bör passa bra här. Typ:
[länk]

Avrinningen från balkongen bör gå att lösa, men se till att du kan inspektera konstruktionen regelbundet så att det fungerar som förväntat.

EDIT: Men även förslaget att svetsa papp är inte fel, det bör fungera på råsponten. En seriös takläggare på plats kan ge bättre besked ang den lösningen än vi på forumet här :)
Bra idé att skapa lutning med mellanlägg, men jag hade höjt även i framkant för att slippa drivvatten på tätskiktet vid takfot.
 
H Hybro skrev:
Denna vindskiva blir inte gammal, kommer att ruttna upp längst ned.
Vindskiveplåten ska gå rejält förbi vindskivan, speciellt när taklutningen är i det närmaste obefintlig.
Och så var det detta med takfotsplåten.

Du behöver anlita nån som kan plåt- och takarbeten.

Krävs erfarenhet för att vara bra på
allt.

[bild]
Duken/pappen skall gå över vindskivan och täckas av plåten. Vindskiveplåten skall täcka minst en högpunkt i plåten. Tolkar jag bilden rätt kommer vatten ledas av vindskiveplåten, tillbaka under densamma av korrugerade plåten, för att hamna mellan vindskiva och tätskikt, ledas ned på den trekantslisten ner till råsponten. Det är motsatsen man vill uppnå.
 
Vad vilar egentligen de två mellersta takstolarna på?
Är det tryckta syllar, och finns det någon syllpapp?
Det är säkert i sin ordning, men det ser lite konstigt ut på bilderna!
 
P Patrik Hazard skrev:
Vad vilar egentligen de två mellersta takstolarna på?
Är det tryckta syllar, och finns det någon syllpapp?
Det är säkert i sin ordning, men det ser lite konstigt ut på bilderna!
Jag blev också orolig för balkarna men de ligger troligen ”på” en balk i framkant, antagligen i balkskor. I någon av bilderna tolkar jag att utstickande balk är fejk, bara en påsalning. Är det inte så hade jag inte gått in under taket. Men vi får anta att det finns konstruktionsritningar utfärdade av någon med rätt kompetens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.