Hej,

Köket i min trea ska renoveras och jag sitter just nu och planerar det hela. Lägenheten har inte någon optimal planlösning när det gäller just köket och helst skulle jag riva vägg mellan kök och vardagsrum men då den är bärande så blir det för mycket jobb och för dyrt.
Vid fönstret har vi idag en kökssoffa och litet möblemang.

Alla tips på planlösning är varmt välkomna!

1. Lägenhets planlösning och kökets disposition: allt i centimeter. Dagens bänkskiva är 312 cm och kortväggen är 228 cm, långa väggen 550 cm.
Planlösning av kök och angränsande rum med måttangivelser, markerade väggar och köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Kökets utseende idag.
Vit köksinredning med bänkskiva, överskåp och hushållsapparater, ett matbord framför fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Denna sidan av köket känns ganska given, men alla tips är välkomna!
3D-modell av ett kök med grå skåp, inbyggd ugn och kylskåp, diskbänk och öppen planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Denna sidan är svårast tycker jag då mycket av utmaningen ligger i att köket inte ska kännas trångt när man kommer in från någon av öppningarna. Planen är inbyggda separata kyl+frys och lite bänkyta bredvid. Eventuellt även överskåp men då jag inte önskar något över kyl/frys (tot höjd ca 180 cm) för att få köket att kännas mer luftigt.
3D-planering av ett kök med svart kombinerad kyl och frys, skåp, och en bänkyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderingar:
1. Kommer ni på någon smart idé när det gäller planlösning?
2. Hur skulle ni tänka kring avstånd från öppningarna och kylen/frysens sida för att man inte ska känna att man springer rakt in den?
3. Vad skulle ni sätta över bänken på K/F-sidan, vid tanke på att K/F är inbyggda och endast ca 180 cm och takhöjd 240.
4. Placering av DM osv är förslag, tänker ni annat?
5. Senaste tanken är att skippa micro och ha en kombinationsugn istället, tankar kring det?

Stort tack!
 
L
Hej, svårt med sådana här långsmala kök, begränsar möjligheterna. Behåller ni alltså bägge dörröppningar?
 
L Lärospånet skrev:
Hej, svårt med sådana här långsmala kök, begränsar möjligheterna. Behåller ni alltså bägge dörröppningar?
Hej,

Ja, jag inser också att den här typen av kök är utmanande. Yes, båda öppningarna blir kvar, alternativet blir för instängt i min smak.
 
  • Gilla
zaandra
  • Laddar…
L
Om man fick drömma fritt hade jag nog satt diskbänk o spis mot väggen mellan dörröppningarna istället - så står man inte med ryggen mot dörrarna. Och sen hade jag kanske valt kyllåda istället för stående, o använt mig av öppna hyllor ända upp till taket för större luftighet.

Men under rådande omständigheter tycker jag att du gör det bästa av köket. Skulle man kanske kunna byta plats på ho och spis? Spisen har sin belysning - men vid hon skadar det inte med dagsljus - o dessutom tror jag det är bättre att ha hon nära bordet än spisen.
 
  • Gilla
Ametrin
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Om man fick drömma fritt hade jag nog satt diskbänk o spis mot väggen mellan dörröppningarna istället - så står man inte med ryggen mot dörrarna. Och sen hade jag kanske valt kyllåda istället för stående, o använt mig av öppna hyllor ända upp till taket för större luftighet.

Men under rådande omständigheter tycker jag att du gör det bästa av köket. Skulle man kanske kunna byta plats på ho och spis? Spisen har sin belysning - men vid hon skadar det inte med dagsljus - o dessutom tror jag det är bättre att ha hon nära bordet än spisen.
Tack för tips, vid tanke på placering av avlopp och ventilation så känner jag dock att det inte är värt jobbet/pengarna att göra dessa ändringar. Men stort tack ändå!
 
L
S simonnnn skrev:
Tack för tips, vid tanke på placering av avlopp och ventilation så känner jag dock att det inte är värt jobbet/pengarna att göra dessa ändringar. Men stort tack ändå!
Förstår det - som sagt bara "i den bästa av världar"-dröm.
 
L
Man är av naturliga skäl väldigt mycket mer begränsad i sina möjligheter i lägenhet - men tycker som sagt att du tänker rätt i grunden. Kombinationsugn låter i mina öron bra, men hoppas någon med faktisk erfarenhet av sådan kan väga in med hårda fakta.
 
BirgitS
Ha inte för kort avstånd mellan diskho och häll eftersom det är den viktigaste arbetsytan i köket. Man rekommenderar 80-120 cm, där 80 cm egentligen bara fungerar om man är ensam i köket. Jag skulle ju hellre ha diskmaskinen under den ytan än att kompromissa med längden. Annars är sådana kök välplanerade ur praktisk synvinkel från början och stommarna oftast i mycket bättre kvalitet än vad som går att köpa i budget- eller mellanprisklass.

Ha inte mikron ovanför diskmaskinen eftersom man där vill ha tallrikar, glas och muggar som man ofta ställer in från diskmaskinen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ha inte för kort avstånd mellan diskho och häll eftersom det är den viktigaste arbetsytan i köket. Man rekommenderar 80-120 cm, där 80 cm egentligen bara fungerar om man är ensam i köket. Jag skulle ju hellre ha diskmaskinen under den ytan än att kompromissa med längden. Annars är sådana kök välplanerade ur praktisk synvinkel från början och stommarna oftast i mycket bättre kvalitet än vad som går att köpa i budget- eller mellanprisklass.

Ha inte mikron ovanför diskmaskinen eftersom man där vill ha tallrikar, glas och muggar som man ofta ställer in från diskmaskinen.
Tack för bra kommentarer Birgit!
Jag förstår din poäng och 80 cm som det är planerat nu är minsta laget. Alternativet med att ha DM i "mitten" känns dock opraktiskt av andra skäl eftersom köket är så smalt och således helt blockeras om luckan är öppen. Hur skulle du tänka där?

Angående micron så är senaste idén att ha en kombinerad ugn/micro och då blir det som du föreslår :)
 
BirgitS
Vi bodde i 18 år i ett litet kök där diskmaskinen var mellan hon och hällen och det var så pass trångt mot matbordet att när luckan var nedfälld kunde man inte gå förbi utan fick ta ett stort kliv över den. Det gick det med :) och det hade ju definitivt varit värre att ha mindre än 100 cm mellan hon och spisen. Det finns en fördel med att ha diskmaskinen i mitten och det är att man kan stå på varsin sida av den och plocka ur de saker som hör hemma på "ens egen" sida. Placerar man diskmaskinen i ett hörn kan bara en person tömma den i praktiken.
Ni har ju dessutom möjligheten att gå ut genom ena dörren och in genom nästa om man inte vill kliva ;)

Men hur långt är det mellan skåpraderna egentligen?
Enligt din ritning borde det vara drygt 100 cm och vår diskmaskins lucka tar 63 cm golvyta och med 40 cm fritt kan man ju gå förbi utan problem.
 
  • Gilla
dajaskazal
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vi bodde i 18 år i ett litet kök där diskmaskinen var mellan hon och hällen och det var så pass trångt mot matbordet att när luckan var nedfälld kunde man inte gå förbi utan fick ta ett stort kliv över den. Det gick det med :) och det hade ju definitivt varit värre att ha mindre än 100 cm mellan hon och spisen. Det finns en fördel med att ha diskmaskinen i mitten och det är att man kan stå på varsin sida av den och plocka ur de saker som hör hemma på "ens egen" sida. Placerar man diskmaskinen i ett hörn kan bara en person tömma den i praktiken.
Ni har ju dessutom möjligheten att gå ut genom ena dörren och in genom nästa om man inte vill kliva ;)

Men hur långt är det mellan skåpraderna egentligen?
Enligt din ritning borde det vara drygt 100 cm och vår diskmaskins lucka tar 63 cm golvyta och med 40 cm fritt kan man ju gå förbi utan problem.
Sant... Jag ska ta en funderare på detta :)
 
Jag funderar på hur denna sidan köket ska kunna bli snygg och praktisk...

237 cm och jag vill få plats med kyl+frys+någon bänkyta.
I detta exemplet satte jag ugnen här för att få upp den i bättre arbetshöjd än tidigare..
Vad tror ni?

3D-visualisering av ett köksutrymme med inbyggd ugn och begränsad bänkyta, med en person som betraktar det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett köksutrymme med inbyggd ugn och arbetsytor, person står och betraktar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade tagit bort all arbetsyta vid kyl/frys då det blir mer avlastning än något annat. Istället hade jag satt högskåp med ugn/mikro bredvid och haft de hela vägen upp till tak. Dels för att få mer förvaring men även för att lägre skåp lär inte ge det en luftigare känsla utan agerar snarare dammfälla.

Sen hade jag tagit bort överskåp vid spisen istället och haft någon väggmodell med glas eller liknande för att få ett så lätt intryck som möjligt. Över diskho/dm hade jag satt 2st 80 skåp för att få lika mycket utrymme på båda sidorna om hällen.

Angående diskmaskin så kan jag hålla med om att man helst håller den i ett hörn, samtidigt, hur ofta är den öppen? Sen kan man ta aspekten att ha den dikt an mot en vägg inte heller är bra ur stänksynpunkt.

Jag tror nog faktiskt att jag hade satt ett 60 skåp bredvid hällen till vänster, sedan haft diskmaskin, sen 60cm diskho skåp och avslutat med ett 20cm skåp åt typ handdukar, brickor eller liknande.
 
BirgitS
S simonnnn skrev:
237 cm och jag vill få plats med kyl+frys+någon bänkyta.
Vad vill du använda den bänkytan till?
 
Är de gamla stommarna dåliga? Kanske du kan fokusera på nya luckor/stänkskydd/bänkskiva och vitvaror istället för att i stort sett bara byta stommarna mot nya. Rummet ger sannerligen begränsade möjligheter, och det blir ju inte lätt att lösa en ny layout om du inte är villig att flytta på El/Vent/vatten/avlopp.

Med lite nya vitvaror och ytskick på köket kan du lätt skapa en ny-känsla igen, ingen mening att byta stommarna om dessa fortfarande är bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.