A
Tanken va ju köket skulle se ut så med inbyggd micro, därför jag föredrog 2st 40 skåpluckor bredivid varandra, ett ovanför kyl och ett bredvid delat med micro.

Allt är kylskåpets fel, hade ingen aning att jag hade ett 200 skåp, tog för givet jag hade det vanligaste
Dumt dumt dumt
 
  • Skiss av ett kök med markerade skåpluckor och en inbyggd mikrovågsugn, indelat utifrån skåpsstorlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Billigare att göra en lösning för befintlig kyl nu och behålla standard höjd på resten än att göra om allt för att passa kylen som ja ske ska bytas om ett par år
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Behåll kylen på 200 och anpassa skåpen efter vad du anser bäst av förslagen ovan.
När kylen går sönder så sätter du in en sockel på 14 cm så blir det fortsatt snyggt OCH du får en kyl som är upphöjd. win/win.
 
  • Gilla
RmK_71
  • Laddar…
Shirack skrev:
Tanken va ju köket skulle se ut så med inbyggd micro, därför jag föredrog 2st 40 skåpluckor bredivid varandra, ett ovanför kyl och ett bredvid delat med micro.

Allt är kylskåpets fel, hade ingen aning att jag hade ett 200 skåp, tog för givet jag hade det vanligaste
Dumt dumt dumt
Micron så högt och 80 skåp upptryckt under taket? Nu vet jag inte om ni har barn, men det blir svårt för korta att använda en Micro på typ 1,60.
 
Hemmakatten
Varför inte behålla 65 cm mellan bänk- och överskåp? Det har vi haft i 15 år. Så mycket enklare att arbeta och komma åt hela bänkskivan utan att behöva böja sig eller slå i huvudet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Varför inte behålla 65 cm mellan bänk- och överskåp? Det har vi haft i 15 år. Så mycket enklare att arbeta och komma åt hela bänkskivan utan att behöva böja sig eller slå i huvudet.
Tycker det ser lite konstigt ut, sen är min flickvän 150cm lång bara men hon behöver iof. Pall oavsett .
 
BirgitS
Om din flickvän är så kort är det väl bra för henne om det bara är ung. 45 cm mellan bänkskiva och överskåpen så att hon når lite mer av det som finns inne i dem utan att behöva dra fram pallen.
 
Håller också på att bygga kök med IKEA metod, 200 cm hög kyl/frys och en kort sambo. Planen här är att kapa ner skåpet över kylskåpet till 20 cm högt med en lådfront som lucka, så att överkanterna linjerar. Hos oss är det dock högskåp på vardera sidan om kyl/frysen. I ditt fall med endast väggskåp bredvid undrar jag om det inte skulle funka visuellt att behålla överskåpet i sin ordinarie höjd dock, såsom Daniel skriver ovan?
 
A
Har kommit en bit nu, satte precis första sargen upp mot taket och tycker fan inte det blev bra.

kan inte säga vad men känns fel, kan va för att skåpet är så smalt och jag måste ha en 5 cm passbit för att kunna öppna luckan...

sargen känns sådär också men kan inte sätta fingret på vad...
 
  • Kök med nyligen installerad vit sarg mot taket, smala skåp och en passbit vid öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vitt smalt skåp nära taket bredvid köksfläkt, med kaklade väggar och synlig passbit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökshörna med vit kakelvägg och grå skåpsarg, smalt skåp med 5 cm passbit, Coca-Cola-flaska på bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shirack skrev:
Har kommit en bit nu, satte precis första sargen upp mot taket och tycker fan inte det blev bra.

kan inte säga vad men känns fel, kan va för att skåpet är så smalt och jag måste ha en 5 cm passbit för att kunna öppna luckan...

sargen känns sådär också men kan inte sätta fingret på vad...
Det ser lite efterblivet ut ja, presonligen gillar jag att ha minst 20 cm öppen yta intill spiskåpan, men det är ju jag det. Är det bara bilden eller är det en 80-kåpa du har? Med en 60-kåpa kan du nog ha kvar skåpet utan att det ser så konstigt ut.
 
A
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det ser lite efterblivet ut ja, presonligen gillar jag att ha minst 20 cm öppen yta intill spiskåpan, men det är ju jag det. Är det bara bilden eller är det en 80-kåpa du har? Med en 60-kåpa kan du nog ha kvar skåpet utan att det ser så konstigt ut.
den e typ 88.. fan less nu, kändes bra tills jag satte upp sargen, tänkte inte så mycket på fläkten..
Ända jag tänkt va att ev fläkten skulle höjas lite
 
Tror det kan bli mellan ok och bra när taklisten kommer upp.
Snygg belysning under skåpet(y)
O som du skriver, ta upp fläkten kanske 1-3 cm.
 
A
tttomten TomasJor skrev:
Tror det kan bli mellan ok och bra när taklisten kommer upp.
Snygg belysning under skåpet(y)
jaa, jag la ner rätt mycket tid på belysningen. Den blev jag nöjd med, men är något som känns fel, något med sargen, den är högblank som skåpet.

Vad hade du tänkt jag skulle sätta för list för så långt har jag inte tänkt än
 
Shirack skrev:
jaa, jag la ner rätt mycket tid på belysningen. Den blev jag nöjd med, men är något som känns fel, något med sargen, den är högblank som skåpet.

Vad hade du tänkt jag skulle sätta för list för så långt har jag inte tänkt än
Svårt att hjälpa till med sargen, den tycker jag verkar ok, men vad händer om du förskjuter den 5-10 mm?
Ang list tycker jag det beror ju på vad du har i övriga huset som du troligen vill följa, personligen gillar jag skugglist.
 
A
tttomten TomasJor skrev:
Svårt att hjälpa till med sargen, den tycker jag verkar ok, men vad händer om du förskjuter den 5-10 mm?
Ang list tycker jag det beror ju på vad du har i övriga huset som du troligen vill följa, personligen gillar jag skugglist.

Jag har ju öppen planlösning med köksö som separerar köket från vardagsrum, har skugglist i hela vardagsrummet som passar klockrent med paneltaket, dock vet ja ej om den passar lika bra mot högblankt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.