Kolla om de är godkända av http://sbsc.se/ (innehar SBSC-intyg). Då är de i alla fall testade och godkända av en oberoende part.
 
SBSC utfärdar väl inga intyg utan certifikat? Certifikat innebär att produkten uppfyller normer. Normalt ska det inte spela nån roll vem som utfärdat certifkatet (förutsatt att de som utfärdat det är ackrediterade), det är vilken norm produkten uppfyller som är intressant.

SBSC är ju ett helt vanligt företag, det finns antagligen flera konkurrerande företag.
 
Har man försäkringskrav på en klassad anläggning gör man nog klokast i att välja enbart intygade produkter för att få ett ok anläggningsintyg. Isåfall är det försäkringsbolaget som bestämmer och det har inget att göra om det finns andra lika bra eller bättre grejor.

I annat fall är det lika bra att inse att det är någon som betalar för test och intyg. Anses det lönsamt med intyg, så lämnas produkten in för test och intygande.

Att ha en anläggning med komponenter alltifrån ej intygade till klass 3/4, kan ju innebära att den är väl genomtänkt men att anläggningsintyget hamnar på klass R med undantag och anmärkningar. I vart fall: Köp ENDAST intygad centralapparat och larmöverföring.
 
Försök gärna använda korrekt terminologi, intyga något kan vem som helst göra, t.o.m. tillverkaren själv.
 
Försök gärna använda korrekt terminologi, intyga något kan vem som helst göra, t.o.m. tillverkaren själv.
Så sant, så sant. SBSC utfärdar certifikat. Iaf heter det så i dagsläget. Fast på certifikatet kan det ju stå så här:

SBSC_intyg.PNG

Inte undra på att det blir rörigt. :confused:
 
Man kan använda uttrycket intyg om man inkluderar vem det ska komma ifrån. Ex. när man ska ansöka om körkortstillstånd ska man ha ett synintyg från optiker.

Står det intyg så är det inget certifkat, frågan är vad de intygar. Det går ju att intyga att "centralenheten är vit".
 
  • Gilla
puttrix
  • Laddar…
Är grymt intresserad av den där larmlösningen som aldrigklar nämner, kan du länka till den så jag kan handla?
 
aldrigklar skrev:
Att lägga en himla massa tusenlappar på att dra kabel anser jag fortfarande vara en konstig prioritering eftersom det i praktiken inte är där man uppnår en billig och stabil larmlösning för ett normalt hem. Det är helt enkelt inte där som larmets svaga punkt ligger. Hur troligt är det att man dessutom drar dubbla eller tredubbla uppsättningar kablar för att kunna sprida det till olika larmcentraler på olika platser i huset? Att koppla alla enheter till en gemensam punkt för såväl ström som kommunikation låter som väldigt många tusenlappar för en lösning som står och faller med just en enda enhet (den må ha batterbackup, men den kan ändå gå sönder).
Nu skrevs detta för några år sedan, men för poängens skull: när jag var i 25 års-åldern installerade jag ett trådat larm med några detektorer, extern kontrollpanel, inomhussiren och utomhusblixt hos mina föräldrar (100 kvm + 50 kvm källare). Gick på en vecka, kablarna gömdes mycket fint bakom lister och annat kreativt. Och då hade jag aldrig installerat något larm förrut. Idag, nästan 15 år senare, ska jag och min egna familj flytta från vår lägenhet till ett radhus. Där har jag noggrannt planerat för just ett trådat larm av liknande anledningar som nämns här i tråden. Total materialkostnad cirka 9000 för en abus-lösning från Conrad (larmcentral, två utomhussirener med blixtljus, en inomhussiren, nyckelbox, 4 rörelsedetektorer, 13 magnetkontakter, en extern kontrollpanel, egenkonstruerad panikknappslösning för respektive våningsplan, total kabellängd under 150 m). Installationsarbetet gör jag själv. Planerar man kabeldragandet lite så ser man tex att man inte behöver dra en kabel till varje detektor utan kan skapa slingor seriellt eller parallellt beroende på detektortyp, man kan nyttja två ledningar i en rörelsedetektors 8-ledare till att koppla på magnetkontakter man passerar på vägen, etc.

Trådlöst har sin plats, men i fasta installationer är det helt meningslöst, i alla fall om man är lite DIY-lagd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.