A
Nej, alla trådlösa system är definitivt inte låsta till just sin elcentral. Det är en marknad där det händer enormt mycket och det var flera år sedan det såg ut på det viset. Att tillverkare/larmfirmor vill låsa in kunderna i just deras lösning och medvetet försvårar byte är däremot en annan sak, men det gäller ju oavsett typ av lösning.

Magnetkontakt för 695, ja en del kostar säkert det om man vill ha en välkänd logga på förpackningen, men andra med motsvarande funktionalitet kostar en tredjedel. 250 jämfört med 100 kanske fortfarande låter som en stor skillnad men då ska man ha i åtanke att den förstnämnda klarar cirka tre år långa strömavbrott medan den andra för att klara mer än kortare strömbortfall kräver en UPS per central för några tusen styck.

En del trådlösa rökdeckare (med möjlighet att även köra tråd) kostar marginellt mer än 500 styck, så om trådbundna kostar 500 mindre än det så håller jag med om att det är ett bra pris. Då mäter de trådlösa även temperatur och luftfuktighet så som de flesta trödlåsa prylar gör numera. Trådlösa prylar brukar också ha andra expansionsmöjligheter som tex en eller flera binärinputs. Åtminstone för mig kan det vara värt några kronor extra. Det visar också att den arenan utvecklas medan en trådbunden magnet är samma trådbundna magnet som för 20 år sedan. Det lär snart inte finnas någon tillverkare värd namnet som tillverkar prylar för hemmabruk och som satsar på trådbundna prylar. Att göra en dyr trådbunden investering med motiveringen att den ska vara framtidssäker i bemärkelsen att man lätt ska kunna byta centralenheter låter för därför lite konstigt.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Var bor folk igentligen , tjuvar bryr sej inte om larm om det är enkelt att gå in så lägg pengarna på dörrar och fönster
 
hushem skrev:
Var bor folk igentligen , tjuvar bryr sej inte om larm om det är enkelt att gå in så lägg pengarna på dörrar och fönster
Det ena behöver ju inte utesluta det andra :) Ett normalt larm gör i alla fall att tjuven inte kan jobba ostört under någon längre tid. Har en vän som hade besök av tjuvar minst någon timme med tanke på hur noggrant de gått igenom huset. Han skaffade larm efter det.

/Krille
 
A
hushem skrev:
Var bor folk igentligen , tjuvar bryr sej inte om larm om det är enkelt att gå in så lägg pengarna på dörrar och fönster
Det här har stötts och blötts i all oändlighet i massor av andra trådar. Det är förhoppningsvis få som skaffar larm i tro om att det stoppar tjuvar. Det finns andra bra anledningar att skaffa larm, till exempel att få automatisk bildupptagning och signal till räddningstjänst när röksensorer triggas, eller att någon rycker ut och vaktar och bommar igen kåken tillfälligt efter ett inbrott så den inte står ensam med krossade rutor i flera timmar/dagar, att via mobilen enkelt kunna låsa/låsa upp och kontrollera om alla fönster är stängda osv osv.

Det finns inga dörrar och fönster som kan stoppa en tjuv, men jag håller med om att fler borde se över sina prioriteringar om de skaffar larm pga rädsla för inbrott men skiter i att gör det minsta för att säkra upp altandörren byggd av frigolit.
 
tommib
aldrigklar skrev:
Nej, alla trådlösa system är definitivt inte låsta till just sin elcentral. Det är en marknad där det händer enormt mycket och det var flera år sedan det såg ut på det viset. Att tillverkare/larmfirmor vill låsa in kunderna i just deras lösning och medvetet försvårar byte är däremot en annan sak, men det gäller ju oavsett typ av lösning.

Magnetkontakt för 695, ja en del kostar säkert det om man vill ha en välkänd logga på förpackningen, men andra med motsvarande funktionalitet kostar en tredjedel. 250 jämfört med 100 kanske fortfarande låter som en stor skillnad men då ska man ha i åtanke att den förstnämnda klarar cirka tre år långa strömavbrott medan den andra för att klara mer än kortare strömbortfall kräver en UPS per central för några tusen styck.

En del trådlösa rökdeckare (med möjlighet att även köra tråd) kostar marginellt mer än 500 styck, så om trådbundna kostar 500 mindre än det så håller jag med om att det är ett bra pris. Då mäter de trådlösa även temperatur och luftfuktighet så som de flesta trödlåsa prylar gör numera. Trådlösa prylar brukar också ha andra expansionsmöjligheter som tex en eller flera binärinputs. Åtminstone för mig kan det vara värt några kronor extra. Det visar också att den arenan utvecklas medan en trådbunden magnet är samma trådbundna magnet som för 20 år sedan. Det lär snart inte finnas någon tillverkare värd namnet som tillverkar prylar för hemmabruk och som satsar på trådbundna prylar. Att göra en dyr trådbunden investering med motiveringen att den ska vara framtidssäker i bemärkelsen att man lätt ska kunna byta centralenheter låter för därför lite konstigt.
Länkar till dessa priser tack!

Som många andra förespråkar jag trådbundna larm till allt annat än rena leksaksinstallationer. Verisure och Trygga hem är bara marginellt bättre och lever på folks okunnighet. Garda ska vi inte ens prata om.... En androidplatta som MAP? Suck....

Ett trådat larm som DSC (min erfarenhet), Siemens mm har centralenheter som är specifikt byggda och testade för att fungera som larm. Driftsäkerheten går inte att jämföra....

Att börja prata om kommunikationsväg när det gäller riktiga larm är lite bakvänt. Ett riktigt larm har den/de kommunikationsvägar du vill att det ska ha. POTS/GPRS/IP, allt finns som moduler alt inbyggt direkt från fabrik.
 
  • Gilla
osociala jävel och 1 till
  • Laddar…
A
Man vet att det är slut på argument när det sjunkit till nivån "riktiga män kör trådat" :)
 
tommib
Som sagt, länk till prylarna du förespråkar. Hittills har vi sett massor av påståenden om produktutveckling, fantastiska priser, kompabilitet mellan alla system med mera. Men inga exempel....

Tills jag ser exempel kommer jag fortsätta att tro att larm som funnits länge och är beprövade är ett säkrare val.
 
  • Gilla
osociala jävel och 5 till
  • Laddar…
aldrigklar skrev:
Nej, alla trådlösa system är definitivt inte låsta till just sin elcentral.
Då tycker jag att du här och nu plockar fram vilka andra detektorer än DSC egna som fungerar med deras larm.
Samma sak, visa upp länkar på vilka andra trådlösa magnetkontakter som fungerar med DSC och kostar 250:-

Det kommer väldigt mycket påståenden från dig men nu är det dags för dig att visa en grund för dina påståenden
 
  • Gilla
osociala jävel och 3 till
  • Laddar…
A
Jag sa att alla trådlösa system inte är låsta, men att vissa är det. Sedan väljer du ut ett specifikt system vi båda vet är låst, och använder för att pressa mig till att bevisa att det inte är låst för att du ska kunna säga att jag har fel... Det här har spårat ur, vi kommer inte längre.
 
tommib
aldrigklar skrev:
Jag sa att alla trådlösa system inte är låsta, men att vissa är det. Sedan väljer du ut ett specifikt system vi båda vet är låst, och använder för att pressa mig till att bevisa att det inte är låst för att du ska kunna säga att jag har fel... Det här har spårat ur, vi kommer inte längre.
Men ge då ett exempel på ett som inte är låst så kommer vi lätt vidare. Gärna ett som har de övriga egenskaperna du har påstått också.

Jag håller faktiskt med om att man inte kan ta DSC som exempel här. Däremot anser jag att det system du förevisar ska ha samma kvalitetsstandard som DSC och liknande system.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
aldrigklar skrev:
Jag sa att alla trådlösa system inte är låsta, men att vissa är det. Sedan väljer du ut ett specifikt system vi båda vet är låst, och använder för att pressa mig till att bevisa att det inte är låst för att du ska kunna säga att jag har fel... Det här har spårat ur, vi kommer inte längre.
Vi kommer som sagt längre när du börjar visa några fakta som stödjer dina påståenden.
Tråkigt nog så tror jag inte att vi kommer att få se något sådant till någon av de större tillverkarnas system.
Passar inte DSC så kan vi ju ta powemax, Risco eller Siemens då
 
aldrigklar skrev:
Det här har stötts och blötts i all oändlighet i massor av andra trådar. Det är förhoppningsvis få som skaffar larm i tro om att det stoppar tjuvar. Det finns andra bra anledningar att skaffa larm, till exempel att få automatisk bildupptagning och signal till räddningstjänst när röksensorer triggas, eller att någon rycker ut och vaktar och bommar igen kåken tillfälligt efter ett inbrott så den inte står ensam med krossade rutor i flera timmar/dagar, att via mobilen enkelt kunna låsa/låsa upp och kontrollera om alla fönster är stängda osv osv.

Det finns inga dörrar och fönster som kan stoppa en tjuv, men jag håller med om att fler borde se över sina prioriteringar om de skaffar larm pga rädsla för inbrott men skiter i att gör det minsta för att säkra upp altandörren byggd av frigolit.
Det är lite det jag menar folk tror att dom inte får inbrott bara för dom har larm , säkra upp lås och fönster först .
I min kommun utanför Stockholm har det varit extremt mycket inbrott , mest på dagtid och många har haft larm . Nu har polisen och försäkringsbolag erbjudit DNA till alla föremål i hemmen och polisen har till och med haft ridande polis i vissa områden på dagtid .
 
Men varför inte ha en DSC PC med trådlös utbyggnad -om dsc nu är det som installatörerna jobbar med? Eller DSC Neo. Trådbundet till dörrmagneter, sirener, för att skydda centralen och några genomgångsplatser eller objekt. Och så trådlöst till resten. Enda problemet med dsc pc är väl att få bild till larmcentralen så att man kan verifiera en inkräktare och därmed intressera farbror blå. Kan din larmfirma fixa det med en pc till bra pris o månadskostnad har du en vinnare. Annars Neo. Hittar du en installatör som sätter siemens till bra pris så grattis bara!

Kameradetektorer har ju en point där. Spelar ingen roll att bilden är kass men har det gått flera sektoner och person finns på bild ökar chansen att polisen svänger in på gatan om de är nära. Det är iaf en ytterligare osäkerhetsfaktor för boven.

Prismässigt... Trådlöst blir nog lite billigare när fakturan kommer, kanske mest därför att en vanlig liten installation går på ett kick och är lätt att justera om det behövs. Inga obehagliga tidsmässiga överraskningar för installatören att gardera för.

Livslängd... Rörelsedetektorer åldras. Ett trådlöst larm håller max så länge de trådlösa detektorerna funkar bra, kanske tio år. Ett trådbundet larm kan man enkelt köpa nya detektorer till om en 7-8 år och så håller det lätt femton år totalt.

Utbyggnad... Att addera en detektor kommer alltid att gå, men om man vill lägga till ett vattenlås som aktiveras av larmet eller billigt byta till husdjursdetekorer om barnen tjatar till sig husdjur? (Kan ju iofs användas som argument mot djur..:rolleyes:)

Kommunikation... Vad händer när ett mobilnät släcks ner? Hur sannolikt är det att tillverkaren kommer att tillhandahålla en modul med ny teleteknik för att ersätta den kommunikationsvägen på ett 6-7 år gammalt trådlöst system? Då blir det nog i stället att köpa nytt. Med ett trådbundet kommer det sannolikt finnas en utväg.

Störningar... Trådlösa system måste tåla en del sådant. Sådana är reglerna. Larmet kommer inte att larma utstörning för minsta lilla och mitt trådlösa larm har detta ändå avslaget som default. Man kan ju undra varför. Har man trådbundet sitter man säkrare även om det bara innebär att sirener tjuter och grannar undrar vad som är på gång. Knapptryckartjuvar med störsändare kommer garanterat välja trevliga hus med trådlösa larm.

Detektorer... Vill man ha riktigt bra detektorer kommer man olika långt med olika trådlösa system, men i allmänhet längst med ett trådbundet.

Design... De flesta trådlösa larmkomponenter ser ju ut som plastigt skrutt. Tyvärr.

En fördel för trådlöst är ju att man kan lättare kan flytta detektorer vid tex ommöblering eller om man upptäcker att de sitter lite tokigt av någon anledning. Om man tittar på sitt hus inser man kanske att de platser som är immuna mot ommöbleringar kanske inte är de bästa ur larmsynpunkt. Följdaktligen kommer detektorer hamna på platser där de kan behöva flyttas.

Ska man ha larmet kopplat till en larmcentral, så kan det vara en stor fördel att ha valt larmcentral och kamerateknik som platsar i det prispressade konsumentsegmentet med tanke på månadsavgiften. Fråga dina påtänkta installatörer om detta.
 
  • Gilla
Vespa
  • Laddar…
Till TS, jag pratade igår med vår inhyrda som har egen larminstallatörsfirma, han sa (utan att ha sett någon ritning/bilder) att det är enkelt att göra dold installation när övervåningen inte har något golv, han höftade även till med ett pris på ca 10 kkr, han sa ca en dags jobb (då är han själv, enklare om man är två). Vi pratade i max någon minut.

Det bästa är om du lyckad få ut någon/några firmor att titta på jobbet. Jag har ringt runt till några olika firmor gällande FTX-ventilation, utgrävning runt grund och takomläggning, priset jag fått i telefon har varit väldigt grov, när firmorna sedan kommit för att titta på jobbet inför offerlämning sänkte priset endel.
 
aldrigklar skrev:
Man vet att det är slut på argument när det sjunkit till nivån "riktiga män kör trådat" :)
Man märker att argumenten bara är drömmar och fantasier när det inte anges några konkreta exempel alls.

Finns det ens trådlösa anläggningar idag som är A-klassade? (Möjligen har klassningen bytt namn sen jag jobbade med larm för 20 år sen.) Integriteten på en trådlös anläggning är helt enkelt för låg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.