Vi har ett nytt hus utan kabelrännor för larm i väggarna. Har ni nåt råd? Planerar inte att skaffa ett paket från Sector, Securitas osv. Installerar folk trådbundet i äldre byggnader? Inte direkt sugen att demontera väggarna på nya kåken. Siktade på trådlöst i byggfasen men kom på bättre tankar efter att allt var över. Ja man får väl skylla sig själv .
 
Redigerat:
Hur många våningar har huset?
Finns det "riktig" vind?
Finns det taklister/golvsocklar?
Har du flytande golv?

För PIR så kan tråden gömmas bakom taklister och/eller på vinden
Tråden till MAPen kan döljas längs golvlist och dörrfoder.
För rökdetektor kan vinden användas.
 
2 våningar. Övervåning oinredd för tillfället. Ingen riktig vind. Taklister och golvsocklar ja. Flytande golv nej.
 
Är "undergolvet" på övervåningen lagd?
Går det att öppna "undergolvet" på lämpliga ställen?
Sitter innertaket på plats på övervåningen?

Några bilder skulle underlätta.
 
Övervåning, undergolv nej. Innertak nej. Är inte där så jag kan inte fota nu .
 
Eftersom det inte ligger något golv på övervåningen så kan du enkelt komma åt nedervåningens tak för dosor/rörutlopp till rökdetektorer mm i tak, du kan även enkelt borra in dig i väggarna och föra ner rör till rot-/senildosor/rörutlopp för PIR/MAP/mm.
Gällande övervåningen är det också enkelt att dra rör.
 
Jag kommer inte att installera detta själv. Jag har mailat tre firmor. Två av dom har svarat och båda jobbar med DSC/Teletec. Föreslog Siemens SPC men fick kalla handen. "Man koncentrerar sig på ett märke och blir bra på det" var tydligen anledningen. Är DSC bra prylar?

En av firmorna kunde klämma ur sig ett riktpris för en liten villa med oinredd vind på ca 10000kr plus merarbetet då installationen sker i ett senare skede än det optimala (direkt då väggarna inte satt där). Är detta rimligt? Vad borde detta gå på? Inser att riktpriset är otroligt luddigt då jag inte vet antal sensorer och jag tror heller inte att jag sa hur stor undervåningen var. Men den är 116kvm.
 
Redigerat:
Vi hade larm från Verisure och allt utom då "centralenheten" var helt trådlöst och det fungerade jättebra. Varför vill du inte ha ett trådlöst larm?

/Krille
 
Krille4 skrev:
Vi hade larm från Verisure och allt utom då "centralenheten" var helt trådlöst och det fungerade jättebra. Varför vill du inte ha ett trådlöst larm?

/Krille

Stabilitet, pålitlighet. Billigare tillbehör. Mycket billigare månadsavgift. Möjlighet att byta larmcentral. Slippa byta batterier. Färre störningsfaktorer.
 
DSC är mycket bra som Larm. Dock inte de enklaste att programera via knappsats. Via dator tycker jag det är rätt enkelt.
(sen är jag partisk då jag har ett USA importerat1864 själv)
 
Varför valde du 1864? Du har ingen redundant uppkoppling via ethernet i den va? Alltså enbart GPRS?
 
fler programerbara utgångar än "småsyskonen".

Den kör analog telelinje som primär larmkanal och med GPRS eller ethernet som tillägsmoduler.
 
Tycker du ska vänta tills Neo släpps om några veckor.
 
A
myrn skrev:
Är detta rimligt?
Jag kan inte se någon rimlighet i att betala stora summor pengar för att få en föråldrad (trådbunden) lösning som dessutom medför en massa åverkan på nya fina huset och en massa extraarbete.
Det hela låter extra märkligt med tanke på att två av dina motiveringar till att skaffa trådbundet var kostnadsrelaterade.
Att satsa på en lösning som är på väg ut kommer bli väldigft dyrt och inlåst i längden.

"Slippa byta batterier" känns också som ettt märkligt argument. Bara för att enheterna kommunicerar trådlöst med varandra betyder det inte nödvändigtvis att de inte kan sitta på fast ström, det är ju två helt olika saker.

Stabilitet och pålitlighet, tja, jag anser nog att protokoll som z-wave är minst lika eller ännu mer pålitliga än kablar som kan råka ut för allt möjligt. Den svaga punkten i larmets pålitlighet i praktiken ligger snarare i att folk fortfarande efter alla dessa år tror att GSM är en pålitlig lösning, eller att tjuvar inte vet hur man använder en avbitartång för att klippa inkommande koppar/fiber.
 
aldrigklar skrev:
Jag kan inte se någon rimlighet i att betala stora summor pengar för att få en föråldrad (trådbunden) lösning som dessutom medför en massa åverkan på nya fina huset och en massa extraarbete.
Det hela låter extra märkligt med tanke på att två av dina motiveringar till att skaffa trådbundet var kostnadsrelaterade.
Att satsa på en lösning som är på väg ut kommer bli väldigft dyrt och inlåst i längden.

"Slippa byta batterier" känns också som ettt märkligt argument. Bara för att enheterna kommunicerar trådlöst med varandra betyder det inte nödvändigtvis att de inte kan sitta på fast ström, det är ju två helt olika saker.

Stabilitet och pålitlighet, tja, jag anser nog att protokoll som z-wave är minst lika eller ännu mer pålitliga än kablar som kan råka ut för allt möjligt. Den svaga punkten i larmets pålitlighet i praktiken ligger snarare i att folk fortfarande efter alla dessa år tror att GSM är en pålitlig lösning, eller att tjuvar inte vet hur man använder en avbitartång för att klippa inkommande koppar/fiber.
@aldrigklar
Kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg eftersom jag inte delar din uppfattning.
Trådbundna sensorer gör att du blir mycket mindre beroende av leverantör, är oerhört mycket billigare och mycket driftsäkrare än trådlösa. Du slipper dessutom batteriproblemet. Ditt förslag att ha fast strömförsörjning av givarna innebär ju att du i så fall ändå måste dra "förfulande" kablar och om nu tjuven klipper strömmen så slutar ju alla givarna att fungera. Eller tänker du mata givarna från UPS? Då kan du väl lika gärna ta strömmen från larmcentralen istället.
Eftersom du påstår att Z-wave skulle vara mer stabil kommunikation än trådar så undrar jag om du verkligen har använt Z-wave. Jag använder en hel del Z-wave prylar och med erfarenhet från dessa skulle jag ALDRIG lita på Z-wave för kritiska larmfunktioner. Z-wave får åtminstone i mitt hem hålla tillgodo med okritiska funktioner som styrning av belysning och mätning av el och temperaturer.
Håller med dig om att GSM-överföringen är en känslig punkt. Man bör därför se till att man har flera alternativa larmöverföringsvägar. Men detta är ju ett gemensamt problem oavsett vilken typ av larm du har. Med trådade sensorer slipper du i alla fall problemet med att tjuven skulle störa ut 868 MHz eller 433 Mhz bandet.
 
  • Gilla
roli och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.