Man kan dra paralleller med yrkestrafiken.

Där måste man ha körkort för att köra bil. (Till skillnad mot "yrkesmannen" anställd i en elfirma), Chauffören är
ansvarig för de fel han gör i trafiken...(Till skillnad mot "yrkesmannen" i elfirman som kan skylla allt på chefen/bolaget)

Tanken att införa ett "körkort" med olika grader för eljobb är ganska bra, dagens system där man som behörig måste kunna ALLT (Körkort BCDE Taxi + yrkestrafiktillstånd mm), medan "yrkesmannen" anställs U.P.A. är konstigt.

Mycket eljobb är ganska elementärt som nämndes ovan ("Tatta kabel" = "Mopedkörkort"), medan det krävs en hel del för att koppla ihop elen i en industrianläggning..och dessutom kunna driva ett företag med anställda. (ABCDE Taxi).

Det borde också liksom i trafiken gå att få ett privat körkort för gemene man, ( B kort) för att göra enklare jobb åt sig själv, och andra ( B taxi).. även som F-skattare...

Elbranschen behöver saneras..../ Men jag tvivlar på att man vågar gå så långt... Stora intressen håller emot. För givetvis kommer ett sådant system att ge lägre marginaler och lägre löner... FAcket och de anställda vill ju ha höga löner, fasta säkra anställningar utan ansvar, och elinstallationsbolagen går ju inte emot den åsikten så länge de kan lägga den kostnaden på kunderna och ändå få bra marginaler...
 
PST skrev:
Man kan dra paralleller med yrkestrafiken.

Den parallelen vet jag kanske inte om det var den absolut bästa men en liten poäng har du kanske.

Där måste man ha körkort för att köra bil. (Till skillnad mot "yrkesmannen" anställd i en elfirma),

"Körkort" som elektriker får du genom att ha gjort din utbildning + lärlingstid via ECY, vara yrkeschaufför kan man vara utan behörig klass så länge det är på inhägnat område med en ansvarig chef på det, jmf med elektriker utan behörighet som har någon över sig som ansvarar för arbetet.

Chauffören är
ansvarig för de fel han gör i trafiken...(Till skillnad mot "yrkesmannen" i elfirman som kan skylla allt på chefen/bolaget)

De absoluta flertalet av fel som begåtts av elektriker som gått vidare rättsligt har den enskilde "felkopplaren" fått ta ansvaret för, med andra ord så kan man inte skylla på chefen/bolaget när man själv ställer till problemet, däremot så är man försäkringsmässigt skyddad genom företagets ansvarsförsäkring för eventuella kostnader för dom skador man ställt till med. Detta gäller ju bara chaufförer vid olyckor där skada uppkommer och försäkringsbolag måste blandas in, fortkörning, felparkering och annat liknande får chauffören stå för själv liksom elektrikern när den tar sig till och från arbetsplatserna.

Tanken att införa ett "körkort" med olika grader för eljobb är ganska bra, dagens system där man som behörig måste kunna ALLT (Körkort BCDE Taxi + yrkestrafiktillstånd mm), medan "yrkesmannen" anställs U.P.A. är konstigt.

Håller med fullständigt att man skulle kunna klassa in elektriker i olika graderingar men nackdelen är vansinniga löneskillnader, facket kommer bli jobbigare än dom redan är och företagen kommer ha nån variant av A och B lag.
Annars så finns det ju redan gradering, elektriker gren installation står det på mitt cert från ECY tex, sen har vi ju industri, kontor och maskin, marin osv. På det så har vi ju behörighet BB1 (som försvinner) BB2, AB, ABL och ABH (som försvinner) Så tanken riktigt där förstår jag inte till fullo eller har fattat fel totalt vad du menade. En caufför kan ju aldrig få ett taxikort utan att först skaffat sig ett B kort tex så den jämförelsen var också lite lurig för min hjärna.

Mycket eljobb är ganska elementärt som nämndes ovan ("Tatta kabel" = "Mopedkörkort"), medan det krävs en hel del för att koppla ihop elen i en industrianläggning..och dessutom kunna driva ett företag med anställda. (ABCDE Taxi).

Det däremot kan jag mycket väl tänka mig att man gjorde en uppdelning, en behörighet för installation, en för industri, en för klenström osv osv. Sen är det ju inget krav att man måste ha behörighet för att driva firma eller att bara för att man har behörighet starta firma eller ens nyttja sin behörighet.

Det borde också liksom i trafiken gå att få ett privat körkort för gemene man, ( B kort) för att göra enklare jobb åt sig själv, och andra ( B taxi).. även som F-skattare...

Kan jag också tänka mig men var drar man gränserna i vad som ska ingå i läroplanen/kursen/utbildningen, hur lång tid ska utbildningen vara på och vad säger att den som gör den snabbaste och enklaste varianten av utbildning inte sen ger sig på saker som dom inte har utbildning för (svarttaxi). Vi har det som nu olika kategorier, 1. De utbildade som jobbar under behörighet och de med behörighet, 2. De utbildade som inte jobbar yrkesmässigt med el men gärna grejar hemma och hos andra ändå, 3. De utan utbildning men som anser att de har tillräcklig kunskap ändå, 4. De som knappt vet vad dom gör men testar och hoppas på det bästa men anlitar elektriker i slutändan ändå för dom har för stor respekt för elen och jobbet var svårare än dom trodde samt att dom har infon om lagligheten i vad dom tänker göra. 5. De som har enorm respekt för el och aldrig skulle röra men testar en litet byte av en stickkontakt och är sen omåttligt stolta fast anlitar någon om det blir lite större saker för dom vet att man "ska" göra det.

Med större möjligheter för hempularen att kunna göra saker lagligt inom el så kommer också det att ge dom som inte har bredare kunskaper tankarna "jag får ju göra det här så varför kan jag inte gå ett steg till" (en med B körkort kör med för tungt släp). Alltså, jag tror att kategori 3, 4 och 5 kommer att göra mer än dom borde och fler av dom än vad som finns ute nu och grejar för nu som vi vet genom andra trådar så har vi inte mycket dokumenterat om elolyckor gjorda av hempulare men risken finns ju för en ökning så fort man "lättar" på reglerna, jmf B körkort från 15 års ålder, hur skulle det bli i trafiken?

Elbranschen behöver saneras..../ Men jag tvivlar på att man vågar gå så långt... Stora intressen håller emot. För givetvis kommer ett sådant system att ge lägre marginaler och lägre löner... FAcket och de anställda vill ju ha höga löner, fasta säkra anställningar utan ansvar, och elinstallationsbolagen går ju inte emot den åsikten så länge de kan lägga den kostnaden på kunderna och ändå få bra marginaler...
Jag förstår inte riktigt vad som behöver saneras, fortfarande en myndighet som styr över reglerna och vare sig det är lobbying eller inte så arbetar nog arbetsgivarorganisationer och facken lika hårt på den biten att påverka myndigheten till sin fördel. (åkerierna har ju samma "monopol")
Ja, facken skulle skrika rakt ut precis som du säger, det har dom redan gjort i en period då det skulle läggas över mer ansvar på den enskilde montören, var ett jäkla liv för några år sen (nu är nog också SEF det jobbigaste facket i landet, även för anställda i vissa fall).

Att driva firma handlar ju om att gå i vinst och ja, klart kunderna måste betala och som en större företagare en gång sa till mig "det är inte inkomsterna jag blir rik på, det är det jag kan spara på utgifterna"
 
Man ska ha i tanken också att EIO - SEF enbart representerar en minoritet av elbranschen. Pappers och Metall organiserar fler elyrkesmän än SEF och det finns nästan lika många med behörighet (lågspänning)som det finns elyrkesmän. Där, tillsammans med EUs krav på fri rörlighet, har vi huvudorsaken till att lagstiftningen måste reformeras.
 
Jobbigt om man skulle bli avstängd i ett år. Antar att det blir uppryckning för vissa! :p
Står inte hur många gånger man får göra om provet. Vore intressant att veta. :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.