Rikard Ågren skrev:
Rimligtvis blir det billigare. Det tar ett tag att skrapa ihop 50000:-
Är du egenföretagare så är det oftast mer fördelaktigt rent skattemässigt att driva företaget som enskild firma istället för AB. Först när man tjänar en bit över brytpunkten för statlig skatt är det idé att börja fundera på AB.

Vad det personliga ansvaret anbelangar (enskild firma) så borde inte det vara ett problem för den seriöse företagaren.
 
:@ " Elektrikerförbundet är rasande " . De snackar helt enkelt bara skit. det enda dem tänker på att deras status. Elsäkerhetsverket gör rätt och de skulle ha gjort det för länge sen.
Ett företag anställer en behörig installatör ( oftast är det ägaren själv) som inte gör ett skit sen finns det ett par stackars montörer ( yrkesman) som gör i stor sett allt och det kan vara varsomhelst i landet. Sen påstor installatören ( chefen) att arbetet har utförts överinseende av dem. Bullshit. hur i helvette kan en man ha kontroll över arbeten som utförts av montörer i olika regioner?

Det är klart att facket ska vara kritiskt. De förlorar sin makt.
Själv har jag läst många el både utomlands och i Sverige och har "den teoretiska almänbehörigheten" men jag får fan inte dra en kabel hemma hos mig för att det är inte tilllåtet. Jobba som montör tjäna under 20 000 medan dem andra ska tjäna över 25 000 - 30 000 gör mig förbannad.

d^_^b Jag hoppas att nya reglerna träder kraft snart så att dem (cheferna) kommer oxå känna ( igen) hur det känns (kändes) att drå tråder i en flexrör. :p
 
Mikael_L
joflopp skrev:
Är du egenföretagare så är det oftast mer fördelaktigt rent skattemässigt att driva företaget som enskild firma istället för AB. Först när man tjänar en bit över brytpunkten för statlig skatt är det idé att börja fundera på AB.

Vad det personliga ansvaret anbelangar (enskild firma) så borde inte det vara ett problem för den seriöse företagaren.
Jag tror Rickard menar kostnaden för utbildningen till A-behörighet. Så tänkte i alla fall jag direkt.

Jag tror också som Patrik, att det blir inte så väldig stor ökning av nya enmansföretag. Det passar helt enkelt inte alla att driva eget företag. Jag tror det är rätt slitsamt mellan varven, sen tar man ju helt andra personliga risker jämfört med att vara anställd.
T.ex. så rycks ju i princip hela samhällets ekonomiska skyddsnät bort så fort du är företagare.
 
Mikael_L skrev:
Jag tror Rickard menar kostnaden för utbildningen till A-behörighet. Så tänkte i alla fall jag direkt.
Aaah... Gjorde kopplingen till det sänkta aktiekapital som nu krävs för nybildade AB. My bad. :)
 
joflopp skrev:
Aaah... Gjorde kopplingen till det sänkta aktiekapital som nu krävs för nybildade AB. My bad. :)
Nu är vi extremt off-topic, men finns det inte idag möjlighet att köpa färdigstartade aktiebolag från revisionsbyråer eller liknande, där man trollat lite med redovisningen så att man pröjsar några tusenlappar för ett bolag som plundrats på det där 50k-startkapitalet och alltså är "nollställt"?
 
Jag menade kostnaden för behörighetsutbildningen
 
I kommentarerna till lagförslaget (p 2) lyfter man fram att tex förlägga rör och kabel inte alltid kräver någon elteknisk kompetens. Undrar om de varit och sniffat på detta forum? :)
 
yxis>Ännu mer OT så kan man fixa Ltd företag från England och det är som AB.
Sen hur seriöst detta är kan man diskutera

Det värsta scenariot är om "alla" elektriker skall drivas att bli egna företagare och med det tvingas till fuskjobb etc.

/Kent
 
Varför skulle det bli mer fuskjobb? Jag kan tala om att det även idag finns arbetsgivare som gärna ser att deras anställda genar lite där det inte syns
 
Rikard Ågren skrev:
Varför skulle det bli mer fuskjobb? Jag kan tala om att det även idag finns arbetsgivare som gärna ser att deras anställda genar lite där det inte syns
Ja och jag är motståndare till ackord med. Sen får du berätta hur man genar som elektriker för jag har lite svårt att se hur det skall gå till om man inte bryter mot föreskrifter.

/Kent
 
Sätta en strippa som dragavslastning runt en RKK i en kopplingsdosa istället för en riktig dragavslastning är ett sätt att fuska på, men det är väl kanske inte något någon chef skulle uppmana till.

//Patrik
 
Det finns behöriga chefer som föreslår sådana lösningar Patrik. Gulgrön (tejpad) som tändtråd och biledare som jord istället har jag också fått som förslag. Men detta är ett sidospår. Jag ser ingen anledning till att det skulle bli mer fuskjobb med det nya förslaget. Det beror iofs på hur man definierar fusk
 
Rikard Ågren skrev:
Det finns behöriga chefer som föreslår sådana lösningar Patrik. Gulgrön (tejpad) som tändtråd och biledare som jord istället har jag också fått som förslag. Men detta är ett sidospår. Jag ser ingen anledning till att det skulle bli mer fuskjobb med det nya förslaget. Det beror iofs på hur man definierar fusk
:O

//Patrik
 
Tanken är ju att kompetensbevisprovet ska liknas vid uppkörningen till körkortet. Man "tentar av" en kunskapsnivå, praktiskt och teorietiskt. Den allmänna behörigheten kommer att finnas kvar ungefär i den form den finns idag. Detta kommer ju att innebära att varje gymnasieskola med lite självbevarelsedrift lägger om sina kursplaner och kalibrerar dem så att den teoretiska kompetensen blir i nivå med provets. Den praktiska har man ju 5 år på sig att hinna uppnå.
 
Det finns väl yrken fortfarande som kräver gesällprov, ska man klassa denna "nya" behörighet med det eller lägga det som en valfri extrautbildning där man får ett A och ett B lag beroende på vilja att plugga eller förmåga att kunna plugga och avlägga prov? Är meningen att alla ska kunna ha möjlighet att starta ett eget företag eller vill man i så fall bara lägga mer ansvar på varje enskild montör? Jag själv är kluven faktiskt, vet inte om det gör något från eller till att ändra det system som finns, möjligen att det blir svårare för hempulare att "få till" sina idéer om att kunna få till en "behörighet lite" då det säkert kommer att krävas gedignare utbildning i skolan och mer/längre tid som dokumenteras under de första yrkesverksamma åren innan man jobbat så länge att man har erfarenhet av att kunna ta ansvaret till fullo för att kunna inneha behörighet och sen stå för det i alla lägen, anställd eller företagare vilket som. Men det är mina tankar det, jag är kluven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.