Det där var ju ett steg i rätt riktning! Verkligen på tiden att alla elektriker får en egen behörighet, dagens system är ju minst sagt anmärkningsvärt.
 
Och som vanligt är facket negativa... tycker de att de kommer bli för stort ansvar på den enskilde "arbetaren" om alla behöver/får egen behörighet eller vadå?

http://www.voltimum.se/files/se/fil...Branschnyheter/2010/december/Avtalat-nr79.pdf
Haha Alltså man kan ju inte göra annat än att skratta.. Domedagstal som vanligt...

Edit: Hur sjutton i helv*** kan det hota elsäkerheten att alla elektriker har behörighet??! Det är väl för sjutton snarare tvärtom!

//Patrik
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Och som vanligt är facket negativa... tycker de att de kommer bli för stort ansvar på den enskilde "arbetaren" om alla behöver/får egen behörighet eller vadå?

[länk]
Haha Alltså man kan ju inte göra annat än att skratta.. Domedagstal som vanligt...

//Patrik
Målsättningen är väl som vanligt, mindre ansvar och mer lön ;)
 
PCLarsson skrev:
Målsättningen är väl som vanligt, mindre ansvar och mer lön ;)
Ja, logik har väl aldrig direkt varit fackets starka sida.. :cool:

//Patrik
 
Får de styrande politikerna som de vill, så blir det väl som i byggbranschen, en massa f-skattare bara...
 
Patrik_Hed skrev:
Och som vanligt är facket negativa... tycker de att de kommer bli för stort ansvar på den enskilde "arbetaren" om alla behöver/får egen behörighet eller vadå?

[länk]
Haha Alltså man kan ju inte göra annat än att skratta.. Domedagstal som vanligt...

Edit: Hur sjutton i helv*** kan det hota elsäkerheten att alla elektriker har behörighet??! Det är väl för sjutton snarare tvärtom!

//Patrik
Nej, det är inte det man är orolig för i första hand. Man är orolig för att det kommer leda till kraftigt sänkta löner.

Nu till mina egna teorier, jag läste igenom elsäkerhetsverkets 71 sidiga skrivelse, där står bland annat att de jämför lågspänningsbehörigheterna med varandra och att det inte borde vara omöjligt att sammanföra dessa till en enda.
Min slutsatts är att de gör bedömningen att de ska räcka med den teoretiska kompetensen man får från gymnasiets elprogram eftergodkänt prov. Men de fler här inne som har AB kan nog intyga att man fick sig en och annan tankeställare när man gick den kursen för behörighet.
Detta i sin tur kommer leda till fler företag vilket ger mer konkurrens vilket ger lägre löner.
Man kommer ju då även på samma vis godkänna andra länders utbildningar för behörighet i sverige... Vilket även det kommer påverka landets elektriker negativt.
Jag tror även elsäkerheten kommer bli lidande, tror det kommer in många fler rötägg på marknaden som gör som de vill för att göra lite snabba pengar. Men det är vad jag tror.
 
Facket är för muppar. Ren sosse anda
 
Anpassning till EU
Man kommer ju då även på samma vis godkänna andra länders utbildningar för behörighet i sverige... Vilket även det kommer påverka landets elektriker negativt.
Jag tror även elsäkerheten kommer bli lidande, tror det kommer in många fler rötägg på marknaden som gör som de vill för att göra lite snabba pengar. Men det är vad jag tror.
Sen är det upp till var och en att ringa /ta reda på om elektrikern har avlagt godkända prov hos ESV.
 
Frågan är vilka skillnader det verkligen kommer att bli?

Jag gissar att facket åtminstone till stor del har intresse av större byggen.

Jag skulle gissa att för kompletteringar hemmavid så lär det nog åtminstone ibland bli så att det som idag görs som hemmapul av nån svartarbetande obehörig kommer att göras av nån som faktiskt är behörig...
 
Blir det lättare att starta eget skulle iallafall jag bli glad. Jag avskyr att vara anställd
 
Att starta eget är inte svårt nu heller med rätt utbildning och erfarenhet, men om du menar att det skulle bli lättare om de sänker kunskapskraven är väl knappast något att eftersträva, det kommer ju att urvattna nivån på yrkeskåren.
 
Rimligtvis blir det billigare. Det tar ett tag att skrapa ihop 50000:-
 
Läst igenom det mesta av rapporten och jag ställer mig väldigt frågande till vilka substanser de på elsäkerhetsverket hade i kroppen när dom gjorde rapporten..
Precis som Akzid skrev så var det första som slog mig hur de hade tänkt sig att lägga nivån för det teoretiska kunnandet. Med min egen erfarenhet så vet jag att gymnasieutbildning inte räcker på långa vägar för en allmän behörighet idag, även om det finns gymasier som är godkända som utbildning för att söka behörighet.

Sen har vi nästa problem vilket är att de tänker låta andra än dom själva hålla proven. Förstår inte riktigt hur dom ska kunna upprätthålla någon högre standard på det provet när det plötsligt blir en massa folk som ska tjäna pengar på det.
Jag själv har t.ex. certifikat på byggnadsställningar upp till 9m, men har bara satt ihop en mindre rullställning en gång. Blev ett krav på företagen att de som jobbade med det skulle ha certifikat/behörighet för det, och där halka jag med.
Var nån lirare som höll utbildning/"prov" för det. Samma sak var det för lift, där stod nån gråsosse och babblade om arbetsrätt i 4h när det var utbildning för lift. Fast lift kan jag köra.. :)

Det jag vill ha sagt är att om alla ~50.000 som jobbar med el idag och inte har behörighet helt plötsligt blir tvingade att ha det så kommer där bli ett himla tryck för att få göra det här provet, precis som det blev med ställningar & lift. Detta betyder att det kommer dyka upp mindre nogräknade personer/företag som håller prov. Elsäkerhetsverkets skitsnack om att det skulle höja nivån är just skitsnack.

Det finns problem med dagens system, helt klart. Men lösningen är inte att ge alla en egen behörighet att vifta med. För att få behörighet idag så måste man ha en utbildning som är på högskolenivå. Jag har själv behörighet och fick läsa till denna efter gymnasiet. Den var inte lätt, och vissa personer kuggade.

Ett annat problem med dagens system är att det kostar så förbannat mycket att gå utbildning. Få personer pungar ut de pengarna. De flesta får utbildningen betald av företaget de jobbar på.
Så mycket extra betalt är det inte så det är lockande att skaffa.

Ett annat problem är att dagens behörighet täcker ett så stort spann som elinstallationer faktiskt är. Man kan ju hålla på med telefon, villainstallationer, industri, installation i explosiva områden m.m. Varför inte göra som med körkortet, dela in det i grupper. En grundbehörighet och sen fler undergrupper? Bara en tanke.. Men det var detta som var på tal för nåt år sen när den här cirkusen kring behörigheten började.

En sak som är bra med förslaget är att man får behörighetsbeviset som ett kort istället. Bara att trycka i ansiktet på kunderna när dom frågar :)


Min åsikt och förslag är att man höjer nivån på gymnasieutbildningen och inför ett riktigt prov hos elsäkerhetsverket efter avslutad praktiktid (vad denna nu må vara).
Av alla dom som gick i samma klass som mig på gymnasiet så tror jag 10% blev elektriker. De flesta va inte ens intresserade av att gå där, flera kom inte in på nån annan utbildning. Höj nivån och se till att de som går där får en bra utbildning istället.
Jag tycker som elsäkerhetsverket att det ska vara tvingande att ha behörighet, men med den kunskapsnivån som finns idag så blir det bara fel..
 
Ja, jag har inte läst igenom förslaget så jag kan inte säga något om det, men jag tycker att tanken att varje elektriker ska ha egen behörighet är god.

Och sedan vet jag inte, skulle det verkligen bli en så enorm ökning med elföretag om alla hade behörighet för att starta eget? Den största gruppen elektriker trivs väl som anställda? Men det är bara vad jag tror.
Hur ser det ut i liknande branscher? Är det bara en massa företag och dumpade löner?
Jag tycker att det låter lite grann som att domedagsprofeterna varit framme igen..

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.