Hedersknyffel Joen skrev:
Uppdatering av huset: Det blev en hel del förändringar från det första utkastet men nu är huset nästan färdigbyggt och så här blev planlösningen.
Ser ju jättebra ut!! Gillar planlösningen!
 
hej. Svarar på ett väldigt gammalt inlägg med en fråga?
jag gillar enplanshuset du ritat med två rummaren att hyra ut. Utgick du från nåt hus som redan fanns och gjorde om planlösningen? Eller hittade du på ett helt eget?
Med vänlig hälsning, Anna-Maria
Hedersknyffel Joen skrev:
Hej! Jag har tagit till mig av era idéer och gjort en ny version av planritningen för att jämföra.

Problemet med fastigheten är att jag har överexploaterat byggnadsarean med 10% redan. 10% hoppas jag ska anses som en ringa avvikelse från detaljplanen och att det ska godkännas ändå. Har sett liknande fall tidigare. Dock kan jag nog inte öka byggnadsarean ytterligare utan tvingas istället göra om garageytan till bostadsdel.

En tanke som då slog mig är att jag kan bygga huset först utan garage (se ny planlösning) och när bygglovsärendet sedan är avslutat och byggnaden får tas i bruk, så kan jag ansöka om att få bygga en carport + förråd inom ramen för Attefallshus (max 25 kvm). Attefallshus får, vad jag förstår, byggas även om exploateringsgraden redan har överstigits, d.v.s. ingen hänsyn till detaljplanen behöver då tas under förutsättning att det redan finns ett bostadshus på fastigheten. Rätta mig om jag har fel.

Fördelarna med detta nya upplägg är ju att det blir ökade hyresintäkter, lättare att hyra ut, går att använda som generationsboende. Nackdelarna är att det inte blir något integrerat varmgarage samt en högre byggkostnad, eftersom carport måste byggas separat.

[bild]
 
  • Gilla
Garderobert1
  • Laddar…
Hur blev slutresultatet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.