Hemmakatten
Det är nog bara ungdomar som kan tänka sig sovloft. Alla vuxna vill ha vanligt sovrum och generationsboende kommer inte att fungera. Fundera på om du ändå inte kan få in ett vanligt sovrum.
 
Precis som de flesta andra så tycker jag du ska göra uthyrningsdelen större. 30m2 = studerande = risk att hyresgästen byts ut ofta = tomma månader utan hyra. Sen tycker studerande i allmänhet om att festa, fundera på en bättre placering på ditt sovrum längre ifrån uthyrningsdelen.
 
Intressant upplägg. Vi funderar själva på samma sak och största frågan är hur "avskild" uthyrningsdelen ska vara? Vi har ett rätt stort hus och då känns ett attefallshus bäst för oss.

Som ni har planritningen nu blir den avskild på ett bra sätt från ert boende vilket är en fördel så ni slipper bli störda. Samtidigt blir det också lite svårt att integrera denna del i framtiden om ni har behov av det.115 kvm är inte speciellt litet men kan nog ändå begränsa målgruppen den dag ni vill sälja - fast kan ni då integrera 30 kvm till enkelt tror jag att ni kan nå en helt annan målgrupp.

/Krille
 
  • Gilla
karny889 och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag har tagit till mig av era idéer och gjort en ny version av planritningen för att jämföra.

Problemet med fastigheten är att jag har överexploaterat byggnadsarean med 10% redan. 10% hoppas jag ska anses som en ringa avvikelse från detaljplanen och att det ska godkännas ändå. Har sett liknande fall tidigare. Dock kan jag nog inte öka byggnadsarean ytterligare utan tvingas istället göra om garageytan till bostadsdel.

En tanke som då slog mig är att jag kan bygga huset först utan garage (se ny planlösning) och när bygglovsärendet sedan är avslutat och byggnaden får tas i bruk, så kan jag ansöka om att få bygga en carport + förråd inom ramen för Attefallshus (max 25 kvm). Attefallshus får, vad jag förstår, byggas även om exploateringsgraden redan har överstigits, d.v.s. ingen hänsyn till detaljplanen behöver då tas under förutsättning att det redan finns ett bostadshus på fastigheten. Rätta mig om jag har fel.

Fördelarna med detta nya upplägg är ju att det blir ökade hyresintäkter, lättare att hyra ut, går att använda som generationsboende. Nackdelarna är att det inte blir något integrerat varmgarage samt en högre byggkostnad, eftersom carport måste byggas separat.

Arkitektonisk ritning av en planlösning för ett hus utan garage med benämnda rum och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser trevligare ut ja. Får ni inte ens bygga något mer än husets yta, typ förråds/komplementsbyggnad enligt detaljplanen? :( Attefallare får ni alltid bygga om inte DP förbjuder det. Även på prickmark men inte närmare allmän mark eller granne än 4,5 utan tillstånd. Kom ihåg att den måste vara s.k "fristående". Attefallstillbyggnad på 15m2 i 1-plan är också möjligt.
 
Joen.

I vilket program ritar du?
 
Jonatan79: Nej, i det här faller anges hur stor byggnadsarea som får byggas enligt detaljplanen och förråd/komplementbyggnad verkar räknas till byggnadsarean, detsamma för öppenarea så som carport, som också räknas in i byggnadsarean. Att ha en fristående carport skulle kunna fungera ganska bra på den här tomten och då kan man ju nyttja 25 kvm till om man bara bygger det efter att huset är färdigt.

Atom: Jag ritar i Revit Architecture 2017
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Ok. Synd men bra plan.
 
Bättre att ha det integrerat i huset. Detta är ju även mer optimalt för olika alternativ framöver. Generationsboende, uthyrning eller helt enkelt bara ett större hus.

Loft är vanskligt och gallrar nog tyvärr bort en del spekulanter. Däremot kan ju en kombination vara bra. Se till att det finns plats för en säng på första plan oavsett, sedan loftet en bonus.

Såvida du inte bor för ensligt kommer det inte vara några problem att hyra ut. Finns många som söker boende just nu.
 
Om man planerar för uthyrningsdel från början i samma huskropp så måste det vara mycket enklare. Ljuddämpning kan göras. Klar avskiljning av el/vatten för separat debitering. Utgångar åt olika håll möjliga.
Man ska dock tänka på målgruppen. Ungdomar/studenter vill ha snabba förbindelser till stan, möjligen buss, men inte egen bil. Och så är inredningen av kök/badrum väldigt kostnadsdrivande och där är målgruppen också viktigt. Varje stad/område har sina egna förutsättningar som kan påverka hela projektet.

Lycka till!
 
Jag tycker inte att det här håller ihop. Liten byggnadsarea, enplan, garage och uthyrningsdel tillsammans blir nog inte ett bra hus utan du tvingas till en massa jobbiga kompromisser.

Är det nödvändigt att bygga i enplan? Eller souterräng? Då kan du ha garage + uthyrning i nedre plan och din bostad i övre plan.
 
  • Gilla
Espen K
  • Laddar…
Om det är så att ni har barn (med tanke på de två mindre sovrummen) skulle jag absolut satsa på två badrum. När alla i familjen ska iväg på morgonen underlättar det mycket med en extra dusch.

Uthyrningsdelen ser bra ut och kan passa många typer av hyresgäster. Hur pass säkra är ni på möjligheterna att hyra och hur säkra är ni på att ni vill göra det under lång tid? Som planlösningen är nu ser det svårt ut att kunna integrera uthyrningsdelen på ett bra sätt om ni skulle önska det.

/Krille
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Uppdatering av huset: Det blev en hel del förändringar från det första utkastet men nu är huset nästan färdigbyggt och så här blev planlösningen.
 
  • Arkitektritad planlösning av ett hus med markerade rum som kök, vardagsrum, flera sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av övre plan i hus med rum som sovrum, allrum och badrum markerade och dimensionerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Garderobert1 och 6 till
  • Laddar…
Hedersknyffel Joen skrev:
Uppdatering av huset: Det blev en hel del förändringar från det första utkastet men nu är huset nästan färdigbyggt och så här blev planlösningen.
Lite intresserad av hur det ser ut med dubbla duschar? :)
 
Spännande!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.