Dörren till balkongen är nymålad. Innan ommålningen satt ett fönsterbleck precis under fönstret, se bilderna. Blecket stack ut kanske 2-3 cm, och var 60 cm brett. Målaren hävdar att blecket under fönstret fanns aldrig innan han började måla dörren, och därför inte har satt tillbaka det. Jag undrar, behövs ett fönsterbleck under fönstret? Tacksam för kommentarer och råd.
 
  • Röd fönsterram, reflektion av molnig himmel, del av byggnad, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd vägg, vit dörr, fönster, hängande vit skjorta, gul cirkel markerar något oklart, solljus, skuggor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Ja, annars kommer vattnet i sämsta fall rinna längs med panelen med risk för att tränga in, och i bästa fall slita ut panelen i förtid.
 
  • Gilla
JeffBeck
  • Laddar…
A
J JeffBeck skrev:
Dörren till balkongen är nymålad. Innan ommålningen satt ett fönsterbleck precis under fönstret, se bilderna. Blecket stack ut kanske 2-3 cm, och var 60 cm brett. Målaren hävdar att blecket under fönstret fanns aldrig innan han började måla dörren, och därför inte har satt tillbaka det. Jag undrar, behövs ett fönsterbleck under fönstret? Tacksam för kommentarer och råd.
Där har det väl aldrig vart nått bläck?
 
  • Gilla
toma25
  • Laddar…
S
S SvanteC skrev:
Ja, annars kommer vattnet i sämsta fall rinna längs med panelen med risk för att tränga in, och i bästa fall slita ut panelen i förtid.
Vill tillägga att det är under förutsättningen att det funnits ett bleck såklart. Vi hade en liknande gammal dörr i sommarstugan och där är ett bleck.
 
Min gamla altandörr är väldigt lik din, den har definitivt ett bleck.
 
Tack för alla kloka svar! Är någon som vet var jag kan köpa ett fönsterbleck till en balkongdörr, 60cm brett, och ca 2-3 cm djupt? Har kollat tex Bauhaus och ByggMax men deras är 10-15 cm djupt och 150-200cm långt.
 
J JeffBeck skrev:
Tack för alla kloka svar! Är någon som vet var jag kan köpa ett fönsterbleck till en balkongdörr, 60cm brett, och ca 2-3 cm djupt? Har kollat tex Bauhaus och ByggMax men deras är 10-15 cm djupt och 150-200cm långt.
Gå till en plåtslagare så kommer de bocka till det för en hundring. Blir dock lite nyfiken på hur du ska lyckas få det tätt mot glaset. Normalt sett brukar där sitta en aluminiumprofil och gummilist (eller liknande)...
 
Jag ser ofta dörrar som ser ut som TS dörr utan droppbleck/glasningsskena, så ser de flesta äldre dörrar ut.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Min gamla altandörr är väldigt lik din, den har definitivt ett bleck.
Hej Anna, tack för ditt svar till min fråga. Är det möjligt för dig att plåta din altandörr och blecket som sitter under dörrens fönster? Jag ska försöka hitta en plåtslagare eller glasmästare, har jag en bild blir kanske lättare att beställa. Tack på förhand. /Jeff
 
Om du monterar ett bleck som sticker ut kan du då öppna dörren utan att blecket tar i väggen till höger i bild?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Är det riktigt kittat och målat räcker det bra, det är så den dörren alltid varit.
 
H HSP skrev:
Om du monterar ett bleck som sticker ut kan du då öppna dörren utan att blecket tar i väggen till höger i bild?
Ja, så var dörren innan ommålningen, det var ingen problem att öppna dörren--det satt ett bleck precis under fönstret. Blecket stack ut kanske 2-2,5 cm. När de målade om dörren glömde målaren att sätta tillbaka blecket. Och nu påstår han att ett bleck har aldrig varit där, men jag vet att det var där. Ord står mot ord. Suck.
 
Om man inte har kittat om fönstret har jag svårt att se att det kunnat sitta något droppbleck där.
Men i vilket fall som helst, det är kittat nedtill och övermålat så för att montera ett droppbleck krävs lite arbete för du kan inte montera något ovanpå som det ser ut nu, det kommer att se bedrövligt ut.
Är osäker på om det fungerar dessutom, dörren öppnar mot fönstersidan och utifrån hur karm är monterad med gångjärn finns det inte utrymme för droppbleck då det tar i utbyggnad som man ser på bilden, så minns du verkligen rätt?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Om man inte har kittat om fönstret har jag svårt att se att det kunnat sitta något droppbleck där.
Men i vilket fall som helst, det är kittat nedtill och övermålat så för att montera ett droppbleck krävs lite arbete för du kan inte montera något ovanpå som det ser ut nu, det kommer att se bedrövligt ut.
Precis, det måste ju finns någon typ av skåra som blecket suttit i, om det skulle gjort nytta. Målaren skulle ju i så fall lagt ner mer tid på att ta bort och dölja det gamla blecket, än att måla runt det. Det ligger en hund begraven här, JeffBleck
 
J Jocke Best skrev:
Precis, det måste ju finns någon typ av skåra som blecket suttit i, om det skulle gjort nytta. Målaren skulle ju i så fall lagt ner mer tid på att ta bort och dölja det gamla blecket, än att måla runt det. Det ligger en hund begraven här, JeffBleck
Jag hann komplettera före ditt inlägg. Kolla gångjärnsidan på dörren och utbyggnad under fönster, jag kan inte se att ett droppbleck kan ha suttit på dörren.🤔 Det stämmer inte vad ts skriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.