I grunden är ju just fel i avlopp exempel man lyfter fram som troliga dolda fel på tex Boupplysningen. Så ur det perspektivet kan man nog få ett fealktigtkolapsat avlopp till ett dolt fel. Jag tror det störsat problemet kan avra kriteriet attde ts akall påverka markandsvärdet. Att gräva upp och ersätta en bit plaströr komemr sannolikt inte innebära en astronomisk summa.
Är huset köpt i inlandet för låga pengar max någon miljon, så kanske en kostnad på tex 20-30K påverkar markandsvärdet. Rör det sig om ett hus nära storstad som man gett 4-5 milj så är summan så försvinande liten, att man får anta att det int påverkat marknadsvärdet överhuvudtaget. Mao felet behöver vara så vesäntligt att om man känt till det så skulle det märkbart påverakt priset/budgivningen. Tror det är denna sisat punkt många förbiser när man börjar bolla dolda fel. Det skall normalt upp i rätt ordentliga värden, för att faktiskt bli ett dolt fel. Det är inte riktigt samma som en garanti:)

Kriterier för att klassificera vad som är ett dolt fel​

  • Felet fanns i bostaden redan vid köptillfället. Felet ska ha funnits där när köpet genomfördes.
  • Felet hade inte gått att upptäcka vid noggrann besiktning. En köpare kan inte kräva ersättning för fel som de borde kunnat upptäcka vid en noggrannare besiktning. Som köpare bör du därför genomföra en besiktning innan köpet.
  • Felet är inte förväntat utifrån bostadens skick, ålder och pris. Har du köpt ett nybyggt hus ska du kunna förvänta dig att huset är i bra skick, jämfört med om du köper ett hus med renoveringsbehov. Bostadens förväntade skick bör stå tydligt i köpeavtalet.
  • Felet har påverkat marknadsvärdet. Om uppgifterna du fått om bostaden inte stämmer kan det ha påverkat priset du köpte bostaden för. Kanske hade du inte gått med på samma köpesumma om du hade känt till felet.
Stämmer felet in på alla kriterierna ovan? Då är det sannolikt ett dolt fel du kan gå vidare med. Är det någon punkt som inte stämmer är det inte ett dolt fel.
 
  • Gilla
Byggahous
  • Laddar…
M mojjen skrev:
I grunden är ju just fel i avlopp exempel man lyfter fram som troliga dolda fel på tex Boupplysningen. Så ur det perspektivet kan man nog få ett fealktigtkolapsat avlopp till ett dolt fel. Jag tror det störsat problemet kan avra kriteriet attde ts akall påverka markandsvärdet. Att gräva upp och ersätta en bit plaströr komemr sannolikt inte innebära en astronomisk summa.
Är huset köpt i inlandet för låga pengar max någon miljon, så kanske en kostnad på tex 20-30K påverkar markandsvärdet. Rör det sig om ett hus nära storstad som man gett 4-5 milj så är summan så försvinande liten, att man får anta att det int påverkat marknadsvärdet överhuvudtaget. Mao felet behöver vara så vesäntligt att om man känt till det så skulle det märkbart påverakt priset/budgivningen. Tror det är denna sisat punkt många förbiser när man börjar bolla dolda fel. Det skall normalt upp i rätt ordentliga värden, för att faktiskt bli ett dolt fel. Det är inte riktigt samma som en garanti:)

Kriterier för att klassificera vad som är ett dolt fel​

  • Felet fanns i bostaden redan vid köptillfället. Felet ska ha funnits där när köpet genomfördes.
  • Felet hade inte gått att upptäcka vid noggrann besiktning. En köpare kan inte kräva ersättning för fel som de borde kunnat upptäcka vid en noggrannare besiktning. Som köpare bör du därför genomföra en besiktning innan köpet.
  • Felet är inte förväntat utifrån bostadens skick, ålder och pris. Har du köpt ett nybyggt hus ska du kunna förvänta dig att huset är i bra skick, jämfört med om du köper ett hus med renoveringsbehov. Bostadens förväntade skick bör stå tydligt i köpeavtalet.
  • Felet har påverkat marknadsvärdet. Om uppgifterna du fått om bostaden inte stämmer kan det ha påverkat priset du köpte bostaden för. Kanske hade du inte gått med på samma köpesumma om du hade känt till felet.
Stämmer felet in på alla kriterierna ovan? Då är det sannolikt ett dolt fel du kan gå vidare med. Är det någon punkt som inte stämmer är det inte ett dolt fel.
Ett avlopp kan absolut vara ett dolt fel, men för TS så är den förväntade åldern på avloppet 50-90 år och det är förväntat att ett avlopp i den åldern *kan* få ett fel som innebär att man måste gräva upp och åtgärda.
(Ett 90-årigt avlopp *kan* givetvis hålla i 100 år till, men det är inte någon extrem händelse)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Nej, inget hört om avloppet i övrigt, endast det jag citerade ovan, vilket jag trodde var helt orelaterat...
Det är med stor sannolikhet orelaterat, informationen är för otydlig för att säga något säkert.

Men i och med att inget sagts om avloppet i övrigt så är allt som inte är från 1935 bara en bonus och att kalla fel på ett 90-årigt avlopp för oväntat och ett dolt fel kommer du inte långt med...

Det var snarare orsak till att inspektera det närmare, vilket du inte gjorde förrän du köpt huset, vilket innebar att du inte "uppfyllde undersökningsplikten".
 
G Gräsand skrev:
Nu har jag inte någon som helst erfarenhet av anläggning eller avlopp... Men låter inte problemet relativt lätt att åtgärda? Behövs verkligen hela sträckan bytas, eller fungerar det att fixa till den sista delen mot gatan? Ta in en duktig grävare och gör iordning anslutningen. Materialet är knappast dyrt i sig. Torde heller inte handla om många timmar i det fallet?

Min poäng är att det ofta är mer värt att lägga pengarna på att fixa felet, än advokatkostnader i tvistemål, då det sistnämnde alltsom ofast slutar med förlikning. Detta oavsett rättskydd.
Tack för svar. Vet ej, jag tolkade det som att hela plaströret skulle bytas ut.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det absolut viktigaste är att inte ta inte ta in en avloppsfirma, de fakturerar enormt högt. Utan ta in en allmän lokal grävare med så liten maskin som möjligt.
Tackar, grävning kan jag nog lösa hyfsat smidigt. Men jag antar att en avloppsfirma behöver byta ut röret/fixa anslutningar och se till så underlaget och allt blir rätt? Eller gör man det själv om man är normalhändig?

M mojjen skrev:
I grunden är ju just fel i avlopp exempel man lyfter fram som troliga dolda fel på tex Boupplysningen. Så ur det perspektivet kan man nog få ett fealktigtkolapsat avlopp till ett dolt fel. Jag tror det störsat problemet kan avra kriteriet attde ts akall påverka markandsvärdet. Att gräva upp och ersätta en bit plaströr komemr sannolikt inte innebära en astronomisk summa.
Är huset köpt i inlandet för låga pengar max någon miljon, så kanske en kostnad på tex 20-30K påverkar markandsvärdet. Rör det sig om ett hus nära storstad som man gett 4-5 milj så är summan så försvinande liten, att man får anta att det int påverkat marknadsvärdet överhuvudtaget. Mao felet behöver vara så vesäntligt att om man känt till det så skulle det märkbart påverakt priset/budgivningen. Tror det är denna sisat punkt många förbiser när man börjar bolla dolda fel. Det skall normalt upp i rätt ordentliga värden, för att faktiskt bli ett dolt fel. Det är inte riktigt samma som en garanti:)

Kriterier för att klassificera vad som är ett dolt fel​

  • Felet fanns i bostaden redan vid köptillfället. Felet ska ha funnits där när köpet genomfördes.
  • Felet hade inte gått att upptäcka vid noggrann besiktning. En köpare kan inte kräva ersättning för fel som de borde kunnat upptäcka vid en noggrannare besiktning. Som köpare bör du därför genomföra en besiktning innan köpet.
  • Felet är inte förväntat utifrån bostadens skick, ålder och pris. Har du köpt ett nybyggt hus ska du kunna förvänta dig att huset är i bra skick, jämfört med om du köper ett hus med renoveringsbehov. Bostadens förväntade skick bör stå tydligt i köpeavtalet.
  • Felet har påverkat marknadsvärdet. Om uppgifterna du fått om bostaden inte stämmer kan det ha påverkat priset du köpte bostaden för. Kanske hade du inte gått med på samma köpesumma om du hade känt till felet.
Stämmer felet in på alla kriterierna ovan? Då är det sannolikt ett dolt fel du kan gå vidare med. Är det någon punkt som inte stämmer är det inte ett dolt fel.
Tackar, de flesta boxar checkas väl i, men troligen inte marknadsvärde. Har ingen koll på detta, ville mest höra mig för lite.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det är med stor sannolikhet orelaterat, informationen är för otydlig för att säga något säkert.

Men i och med att inget sagts om avloppet i övrigt så är allt som inte är från 1935 bara en bonus och att kalla fel på ett 90-årigt avlopp för oväntat och ett dolt fel kommer du inte långt med...

Det var snarare orsak till att inspektera det närmare, vilket du inte gjorde förrän du köpt huset, vilket innebar att du inte "uppfyllde undersökningsplikten".
Tack för input, förstår att jag kan förvänta mig problem med ett 90-årigt avlopp. Det är dock inget fel på de 90-åriga bitarna, utan på en plastdel på några meter som installerats i efterhand. Väldigt oklart när denna rördel byttes.
 
Vilken typ av besiktning gjordes före köp? Gjordes den av säljaren eller av er som köpare? Ofta så undantas VVS och el i besiktningar, så läs noga vad som omfattas. Om det är er egen besiktning och den omfattar VVS så kan ni kontakta besiktningsföretaget. Om det inte är så har ni nog en låg möjlighet att få ersättning i detta fall med äldre installationer där man tyvärr kan förvänta sig problem. Man kan inte heller veta nör problemet uppstod , det kan ha skett när huset stod tomt. Ibland händer märklig saker med avlopp om de inte används.
 
  • Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Tackar, grävning kan jag nog lösa hyfsat smidigt. Men jag antar att en avloppsfirma behöver byta ut röret/fixa anslutningar och se till så underlaget och allt blir rätt? Eller gör man det själv om man är normalhändig?
Byta gamla avloppsrör och se till att det är korrekt fall på rören är standardjobb för vilken grävfirma som helst. Ring till din lokala Knohults Entreprenad eller Knohults Gräv & Anläggning, så hjälper de dig. Du behöver ingen rörmokare.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
M MARTINOV skrev:
Men jag antar att en avloppsfirma behöver byta ut röret/fixa anslutningar och se till så underlaget och allt blir rätt? Eller gör man det själv om man är normalhändig?
Det gör i många fall grävaren, eller så kan du göra det själv.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Vilken typ av besiktning gjordes före köp? Gjordes den av säljaren eller av er som köpare? Ofta så undantas VVS och el i besiktningar, så läs noga vad som omfattas. Om det är er egen besiktning och den omfattar VVS så kan ni kontakta besiktningsföretaget. Om det inte är så har ni nog en låg möjlighet att få ersättning i detta fall med äldre installationer där man tyvärr kan förvänta sig problem. Man kan inte heller veta nör problemet uppstod , det kan ha skett när huset stod tomt. Ibland händer märklig saker med avlopp om de inte används.
Säljarens besiktning, stämmer att ingen el eller vvs undersöktes vad jag vet.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ett avlopp kan absolut vara ett dolt fel, men för TS så är den förväntade åldern på avloppet 50-90 år och det är förväntat att ett avlopp i den åldern *kan* få ett fel som innebär att man måste gräva upp och åtgärda.
(Ett 90-årigt avlopp *kan* givetvis hålla i 100 år till, men det är inte någon extrem händelse)
Dessutom är ekonomiska livslängden på ett avlopp knappast över 50 år. Så även om det är fel så har man inte lidit någon ekonomisk skada av det och får därför ingen ersättning.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MARTINOV skrev:
Tackar, grävning kan jag nog lösa hyfsat smidigt. Men jag antar att en avloppsfirma behöver byta ut röret/fixa anslutningar och se till så underlaget och allt blir rätt? Eller gör man det själv om man är normalhändig?
Är man normalhändig och planerad så klarar man det. Men det klarar vilken mindre grävfirma som helst.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ett avlopp kan absolut vara ett dolt fel, men för TS så är den förväntade åldern på avloppet 50-90 år och det är förväntat att ett avlopp i den åldern *kan* få ett fel som innebär att man måste gräva upp och åtgärda.
(Ett 90-årigt avlopp *kan* givetvis hålla i 100 år till, men det är inte någon extrem händelse)
Trots ålder ett dolt fel. Det är ju dessutom, den nyare delen i plast som sjunkit och skapat ficka/bakfall. Så jag skulle säga att det definitivt uppfyller rekvisit för dolt fel avseende det tekniska.
Det hade jag däremot inte nödvändigtvis tyckt om betongröret under huset var kasst. Frågan här man sakll ställa sig: Skall man förutsätta att avloppet är felaktigt med bakfall etc, för att huset är äldre. Jag anser att svaret är nej. Skall man anta att avloppen kanske börjar läcka etc, där säger jag ja, det är en förväntad effekt av gamla rör..

Däremot är jag mer tveksam till om det är ett fel som uppfyller sista rekvisitet, dvs att det påverkar markandsvärdet så mycket att det vesäntligt hade påverakt priset vid försäljning, så det kan tas upp som ett dolt fel.

Min högst amatörmässiga slutsats är därför att det troligen inte är ett dolt fel
 
M MARTINOV skrev:
Tack för svar. Vet ej, jag tolkade det som att hela plaströret skulle bytas ut.


Tackar, grävning kan jag nog lösa hyfsat smidigt. Men jag antar att en avloppsfirma behöver byta ut röret/fixa anslutningar och se till så underlaget och allt blir rätt? Eller gör man det själv om man är normalhändig?


Tackar, de flesta boxar checkas väl i, men troligen inte marknadsvärde. Har ingen koll på detta, ville mest höra mig för lite.


Tack för input, förstår att jag kan förvänta mig problem med ett 90-årigt avlopp. Det är dock inget fel på de 90-åriga bitarna, utan på en plastdel på några meter som installerats i efterhand. Väldigt oklart när denna rördel byttes.
Har du löst grävningen så är 90% klart. Se till att underlaget blir stabilt, med grus etc, och att du får fall/lutning åt rätt håll. Avlopp må vara ett skitgöra, men inte särskilt svårt:)
 
  • Gilla
MARTINOV och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, t o m jag lyckades efter att ha fått hjälp med grävningen.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Tack allihop, känns som att jag förstorat detta något. Börjar leta grävfirmor ☺️
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
Vill du bara byta precis där problemet är så kanske du kan handgräva? Det är mjukt nu.
Vill du byta mer så bör du väl byta allt som ligger utanför huset och då spelar det ingen roll var problemet befinner sig.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.