H hempularen skrev:
Kolla med kommunen om detta överhuvudtaget är ett företag som har rätt att kräva något. Det brukar vara två olika företag som utför sotning och brandskyddskontroll. Tror det måste vara olika.
Måste inte vara olika alls angående brandskyddskontroll bsk och sotning. Skillnaden är att bsk är kommunens ansvar, fastighetsägaren brukar inte kunna välja utövare för den själv.
Sotare kan man däremot välja själv, men hamnar då i facket ”egensotning” och behöver till bsk-ansvarig redovisa när det sotats samt av vem. Måste vara behörig utförare.

Kommunen skriver avtal angående bsk och den kommunen skrivit avtal med har rätt att t o m gå in med handräckning om fastighetsägaren är vrång.

Vanligare är att de skickar faktura om man ensidigt först bokat tid för bsk och sedan inte kommer in.
Du kan ha hamnat i den senare sitsen.

Men gör som andra säger: kolla med kommunen. Och företaget.

Sotaren har inte rätt att fakturera dig för en hittepå-tid.
Däremot kan brandskyddskontrollanten ha det. Är ditt ansvar som husägare att ha koll på den biten inklusive när det ska sotas resp brandskyddskollas.
Ja, det är väldigt snårigt. Sotarna gillade t ex inte att deras monopol brutits upp.
 
Claes Sörmland
Det låter som en klassisk köparmiss, att man inte har kontaktat kommunens upphandlade sotare efter köpet och anmält sitt namn och adress för eldstaden. Samma som att man t ex måste teckna elavtal, anmäla uppgifter till VA-leverantören, samfälligheten och den kommunala sophanteringen.  Vi har alla gjort detta vid köp av första huset gissar jag. I lägenhetslivet är det ju alltid någon annan som tar hand om sådant.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag kontaktade förvisso inte kommunen angående det heller, det skedde automatiskt vid fastighetsköpet.

..Men det betyder ju förvisso inte att det måste gå till så.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Claes Sörmland
GlennB GlennB skrev:
Jag kontaktade förvisso inte kommunen angående det heller, det skedde automatiskt vid fastighetsköpet.

..Men det betyder ju förvisso inte att det måste gå till så.
Jag gissar att många företag köper utdrag från fastighetsregistret. Och där står ju ägaren av fastigheten.

Vi gör samma i vägföreningen här. Har aldrig hänt i historien att nyinflyttade kontaktar föreningen som de borde. Istället gör vi utdrag från fastighetsregistret inför stämman. Man orkar liksom inte jaga folk. Så en gång om åren vet vi vilka medlemmar vi har...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Herr G Herr G skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?
Jag bor också i Bjuv och får ibland oseriösa ”erbjudanden”. Hos mig hamnar de i papperskorgen. I ditt fall bör du ringa till den av kommunen antagna entreprenören. De bör ha uppgifter på senaste sotning/kontroll.
Mvh Urban
 
Herr G Herr G skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?
Det första du måste göra är att omedelbart protestera fakturan skriftligt. Du har inget avtal som ger det företaget rätt att fakturera dig. Att du saknar offentligt telefonnummer är inte ett hållbart skäl. Även om de skulle ha ett avtal med kommunen så måste du ha blivit informerad i förväg med brev att de vill göra en besiktning. Skylla på hemligt telefonnummer är bara trams. Om de har kommit överens med säljaren om ett datum så gäller det inte som ett bindande avtal med dig.

Efter det kan du i lugn och ro kolla upp med kommunen vad som gäller.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Herr G Herr G skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?
Det där med vad tredje/sjätte år vet jag inte om det är sant. Vi har bara kamin för mysfaktor som du säger och här sotas varje år. Kolla upp det, soteld mitt i vintern är inte kul.
 
T Treutqvist skrev:
Sotning ska ske 2ggr per år när man eldar i stor omfattning (primär värmekälla), 1gång per år för komforteldning (braskamin). Brandskyddskontroll ska utföras var 3:e respektive 6:e år beroende på ovan. Brandskyddskontrollen kan utföras av samma företag, eller ett annat. Hos oss är det rent ut av räddningstjänsten som numera utför kontrollen sedan ett par år tillbaka.
Sotningsintervallen är olika i olika kommuner.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Min sotare säljer fakturorna så då kommer de från ett annat bolag. Borde stå på fakturan att de använder ett annat bolag!
 
Bor själv i kommunen och har eldstad som du i sekundärt syfte.
Förr var de SIMAB som sota men nu mera ska de vara bytt till sotargruppen”
Men i Ekeby brukar dom komma på våren och sota 1gång/år typ 200-300kr och var tredje år är de brandskyddskontroll typ 600-700kr ☺️
 
Herr G Herr G skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?
Du kan sota själv, ganska enkelt, finns ingen lag som säger att du måste anlita företag.
 
F Fakathong skrev:
Egendomligt det där med att ett företag kan kräva betalt för en tjänst som inte är beställd. Tror inte dom kan det laglig. Som att man skulle behöva betala tandläkaren för en tid som han bara skickat ut
Det kan man. Många tror det är "negativ avtalsbindning" men det är det inte. Man kan ingå avtal om återkommande tjänst, ex tandläkartid eller sotning eller vad som helst, och så kommer det periodiskt.
Avtalet baserar sig då på att du ingått avtal någon gång bakåt i tiden, där det i det finstilta framgår att du automatiskt bokas in för ny tid nästa år.

OlssonX OlssonX skrev:
har rätt att t o m gå in med handräckning om fastighetsägaren är vrång.
Så som jag har fattat det så får dem INTE gå in med handräckning, är fastighetsägaren vrång kan man utfärda eldningsförbud/användningsförbud för eldstaden/spisen ifråga.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
Vi hade också lite strul med detta efter att vi hade flyttat in i huset (gammal vedpanna). I och med att det var ett dödsbo så hade sotaren inga korrekta kontaktuppgifter, så vi hade även problem med felaktigt utställda fakturor under en övergångsperiod. Den sotare som vi hade innan vi bytte pannan tillämpade ungefär den summan du beskriver vid situationer där ingen var hemma och denne inte kunde utföra sitt jobb.

Om man utgår hur det funkar hos oss i Kungsbacka:

Kolla först med kommunen vilket företag som har avtalet med kommunen. Det är ett krav att sota anläggningen i föreskrivet intervall, kommunen är myndighetsutövare och har därmed avtal med sotare för detta. Efter att du har fått bekräftat vilket företag det är så ring upp dom och förklara bara situationen. Förmodligen kommer dom att stryka fakturan och så bokar ni in en ny tid för den sotning som måste utföras.

Man kan byta sotare till en egen, tex. när kommunen byter företag vid ny upphandling. Därför är det viktigt att veta vilka som har avtalet med kommunen så att du inte råkar byta över till en egen (om du nu inte vill det).

Sotning ska ske 2ggr per år när man eldar i stor omfattning (primär värmekälla), 1gång per år för komforteldning (braskamin). Brandskyddskontroll ska utföras var 3:e respektive 6:e år beroende på ovan. Brandskyddskontrollen kan utföras av samma företag, eller ett annat. Hos oss är det rent ut av räddningstjänsten som numera utför kontrollen sedan ett par år tillbaka.

Detta kan medföra den irriterande situationen att man sotar anläggningen i mars, för att sedan åka på en brandskyddskontroll för att se om allt är sotat osv. i april under ett år. Givetvis är brandskyddskontrollen inte billig i sammanhanget och det går inte heller att resonera med dom att det hade kunnat medföra ett mervärde för en som husägare om dom kunde skjuta på det ett par månader.
Ett tips är att man även kan sota själv, förutsatt att man har rätt verktyg, förutsättningar och kunskap. Fick det tipset av brandskyddsingenjören i vår kommun när jag klagade på dåligt utförda sotningar och har nu skött all sotning själv de senaste 15 åren. Däremot tillkommer naturligtvis brandskyddskontrollerna, vilka sköts av sotarmästaren i vår kommun.
Vi eldar med pellets och där är kravet att sotning ska ske en gång om året, faktiskt samma intervall som med vår braskamin. Sotningen ska även dokumenteras, tex i en logg med åtgärd och datum.
 
L Leif So skrev:
Vi eldar med pellets och där är kravet att sotning ska ske en gång om året
Om man nu anlitar sotare och inte gör det (väldigt noga) själv har jag märkt att min pelletskamin drar mindre pellets när sotning sker två gånger per säsong.
 
K
5 5ickmonki skrev:
700k låter dyrt..🤪
Faktura med poster såsom grundavgift och kärklugn, totalsumma 1 484 kronor, liggande på mönstrad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker jag inte! Hälften mot min räkning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.