Karrock
Senast fick jag faktura från annat sotningsföretag, men samme gamle sotare var på plats. Det visade sig att den lokale hade förlorat upphandlingen mot ett företag 15 mil bort som verkar anlita den lokale sotaren ändå. Antar att de knycker mellan någon tia per besök bara.

LOU när den är som bäst.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke och 5 till
  • Laddar…
Här är det bara kommunens anlitade sotare som skickar BREV i god tid med föreslagen tid och datum.
Om det inte passar finns ett telefonnumer att ringa för ombokning.

De kommer på utsatt tid och sotar noga som jag upplevdde det. Sotar även pannan! Allt för 700k per besök.
Ganska bra tycker jag.

Finns firmor som ringer och hittar på en massa gojja, Jag ber de dra och lägger på luren bara.
 
  • Gilla
OppfinnarJocke
  • Laddar…
Jag har en plåtkamin för trivseleldning sedan tjugofem år, och två kakelugnar sedan sju år. Min uppfattning är att det nog är ärligt, men sotarna är inte så bra på information och tror att kunderna är lika informerade som de själva. Sotarbranschen håller nere sin administration till varje pris, men är fantastiskt kunniga på det de gör och brukar göra ordentligt rent där du inte visste att det behövs med speciella dammsugare som garanterat du inte har själv. Så det är väl värt pengarna. Det finns en lagstiftning runt detta men den är ständigt under omarbetning så ingen vet egentligen vad som gäller. Sotarna gör det bästa av situationen för egen del och jag tror inte att någon av dem blir rik på denna syssla. Ring och ställ "dumma" frågor, det är kanske enda sättet att få reda på vad som gäller.
 
Herr G Herr G skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?
Går man in och läser så ser man att L.J sot AB utför sotning i Bjuv som underentreprenör för sotargruppen.
Är det dom som skickat fakturan ?
 
Herr G Herr G skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?
Konstigt med sotarväsendet hur de har med kollen det är dåligt samordnat
Byggde sommarhus 1975 i Blekinge med öppen spis och lätt inspekterbar skorsten genom vinden
Bad sotaren komma flera år i rad på 70 talet men ingen dök upp
Vi eldar väldigt lite bara 10-15 brasor per ska sägas så det behöver sällan sotas.
Har sotat själv vart 3e år sen dess nu i 50 år som även granne gör då vi eldar försumbart lite i princip ingenting
Sota och inspektera inte så svårt även om man inte får och om minsta fel i min spis eldas inget så länge jag är sotare-så ev fösäkringsrisk är minimal och den tar jag själv.
 
F
Egendomligt det där med att ett företag kan kräva betalt för en tjänst som inte är beställd. Tror inte dom kan det laglig. Som att man skulle behöva betala tandläkaren för en tid som han bara skickat ut
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
S star_daddy skrev:
Jag har en plåtkamin för trivseleldning sedan tjugofem år, och två kakelugnar sedan sju år. Min uppfattning är att det nog är ärligt, men sotarna är inte så bra på information och tror att kunderna är lika informerade som de själva. Sotarbranschen håller nere sin administration till varje pris, men är fantastiskt kunniga på det de gör och brukar göra ordentligt rent där du inte visste att det behövs med speciella dammsugare som garanterat du inte har själv. Så det är väl värt pengarna. Det finns en lagstiftning runt detta men den är ständigt under omarbetning så ingen vet egentligen vad som gäller. Sotarna gör det bästa av situationen för egen del och jag tror inte att någon av dem blir rik på denna syssla. Ring och ställ "dumma" frågor, det är kanske enda sättet att få reda på vad som gäller.
Jag hade hus där jag eldade med ved i dryga 30 år och har aldrig sett att sotaren haft med sej en dammsugare så stort grattis till att du har en så bra sotare!
 
F Fakathong skrev:
Egendomligt det där med att ett företag kan kräva betalt för en tjänst som inte är beställd. Tror inte dom kan det laglig. Som att man skulle behöva betala tandläkaren för en tid som han bara skickat ut
Min tandläkare skickar ut en tid till mej som jag måste av eller omboka om den inte passar, annars så är det bara att betala enligt deras system.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag hade hus där jag eldade med ved i dryga 30 år och har aldrig sett att sotaren haft med sej en dammsugare så stort grattis till att du har en så bra sotare!
Det har nog varit uppåt tio olika men alla har haft med sig dammsugare...
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vill man vara sådan så kan man få sköta sotningen själv också. Man får då söka tillstånd för egensotning.
I alla fall i Uppsala.
Uppsala brandförsvar
Jag har solat själv i flera år. Det blir nog bättre jobb då jag känner min anlägg ing väl. Sotning görs på sportlov och höstlov till både kamin och vp. Utrustningen är intjänad sedan länge.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Här är det bara kommunens anlitade sotare som skickar BREV i god tid med föreslagen tid och datum.
Om det inte passar finns ett telefonnumer att ringa för ombokning.

De kommer på utsatt tid och sotar noga som jag upplevdde det. Sotar även pannan! Allt för 700k per besök.
Ganska bra tycker jag.

Finns firmor som ringer och hittar på en massa gojja, Jag ber de dra och lägger på luren bara.
700k låter dyrt..🤪
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 3 till
  • Laddar…
Herr G Herr G skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?
Här (Ljungby kommun)kommer det alltid ett brev på posten när det är dax för sotning. Dom går på fastighetsbeteckning och inte på ägare ,tror jag. Vi har aldrig ringt och uppgett något telefonnummer på något av våra hus.
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Bestrid fakturan.
Alla företag kan skicka post till adressen eller själva dela ut brev i brevlådan.
Anmäl företaget till konsumentombudsmannen.

Du har inget avtal med företaget, det är mycket bedrägerier i görningen.
 
Jag har inte så bra erfarenheter av sotare. Den värsta interaktionen jag haft var när jag hade en faktura som höll på att gå till inkasso pga av strul med firman. Dom hade skickat faktura på utförd sotning trots att dom aldrig dök upp på utsatt tid. Jag satt hemma hela dagen och som tur är har jag även kameror så jag kunde "bevisa" att ingen sotare hade varit hemma hos mig den tiden det påstods att dom skulle varit där. Jag bestred fakturan och fick till mig att den skulle makuleras men efter ett tag kom det en påminnelse med påminnelseavgift. Bestred även denna och fick till mig att nu är det klart, men efter ytterligare ett tag så kommer det ännu en påminnelse med "hot" om inkasso och då blev jag lite upprörd och ringde dom igen och frågade vad dom höll på med och fick jag svaret att det var något i deras system som gjorde att det blivit som det blivit och personen i andra änden försäkrade mig nu om att inga fler fakturor skulle komma och inget skulle gå till inkasso. I samband med detta så bad jag firman att plocka bort mig ut deras register och att jag inte ville ha några fler sotningar utförda då jag ändå höll på att avveckla den gamla vedpannan.
Att det strular med ett system kan jag köpa, men att jag från första början blir fakturerad för ett jobb som aldrig utförts, det är den biten som stör mig mest i den här historien.
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
T Treutqvist skrev:
Hoppla, har för mig att svärföräldrarna kör en gång per år, även på inte huvudsaklig värmekälla! Men då är det väl bara ur ett extra säkerhetsperspektiv/att man eldar entusiastiskt haha 👍
Om man inte ändrar det blir det lätt så.

Jag har haft sotning årligen här sen jag flyttade in och har inte ifrågasatt det, sedan bytte kommunen sotningsföretag och dom ville plötsligt sota igen efter 3 månader, jag ringde och ifrågasatte detta men det gick inte att göra något åt det, i den diskussionen råkade det framkomma att om jag bara trivseleldar så räcker det med var tredje år, och eftersom det är det jag gör (och under strömavbrott osv givetvis) så ändrade vi det snabbt och lätt till treårsintervall.

Vad jag förstod är detta ändrat för ett antal år sedan, och om man inte specifikt ändrade fick man varje år.. bra för sotarna :/


Här var det f.ö samma företag som genomförde sotning och brandskyddskontrollen tills för ett par år sedan då det plötsligt är räddningstjänsten som utför brandskyddskontrollen.

..Detta fick till följd att dom skickade ut en tjock bibba papper med alla regler angående stegar och takskydd osv, vilket i sin tur fick till följd att jag var tvungen att bygga nya fästen till min takstege (som enbart satt fast i nock, och gjort så sen 1976), Jag mätte, ritade och svetsade ihop allt själv av horbachs grövsta bandjärn och var lite orolig för att dom skulle klaga på avsaknad av nåt CE-märke eller liknande, men killen som var här sa att det satt väldigt bra fast och att han var mycket nöjd med mina fästen :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.