Vi bor i Belgien och betalade just strax under 1,4 miljoner för 962m2. :surprised:

Då hade vi ändå prutat ned nästan 10%. Tomten är en avstyckning av en större tomt i ett "bättre" område. Pris per kvadratmeter i västra Belgien har ökat 10-12% per år under de senaste 10 åren. Helt sjukt men sant.

Lyckligtvis kostar det lite mindre än i Sverige att bygga.


 
W
Cuelist skrev:
Vi bor i Belgien och betalade just strax under 1,4 miljoner för 962m2. :surprised:

Då hade vi ändå prutat ned nästan 10%. Tomten är en avstyckning av en större tomt i ett "bättre" område. Pris per kvadratmeter i västra Belgien har ökat 10-12% per år under de senaste 10 åren. Helt sjukt men sant.

Lyckligtvis kostar det lite mindre än i Sverige att bygga.
Var ju inte så extremt dyrt ändå tycker jag. Inte så :surprised: dyrt men klart det är dyrt, dock en bra bit från de tre strorstäderna i svedala.
 
Vi bor i Sjöbo kommun i Skåne och har alldeles nyss reserverat en tomt på 1015 kvm som kommer att kosta 101 500 kr, exklusive alla anslutningar och dylikt så klart.
 
;D I lilla Hjo betalar man 25kr/kvm för gamla tomter och 50kr/kvm för de nya med en viss sjöutsikt. Hyfsat billiga är de med el och va-anslutning.

Lyckliga mig, hade aldrig kunnat bygga nytt om jag bott i en större stad.....
 
frys74 skrev:
;D I lilla Hjo betalar man 25kr/kvm för gamla tomter och 50kr/kvm för de nya med en viss sjöutsikt. Hyfsat billiga är de med el och va-anslutning.

Lyckliga mig, hade aldrig kunnat bygga nytt om jag bott i en större stad.....
De priset, med sjöutsikt, inte illa alltså :)
 
;DUtsikten är på ett väääldigt långt håll, men den finns ju där ...... ;D
 
frys74 skrev:
;D I lilla Hjo betalar man 25kr/kvm för gamla tomter och 50kr/kvm för de nya med en viss sjöutsikt. Hyfsat billiga är de med el och va-anslutning.

Lyckliga mig, hade aldrig kunnat bygga nytt om jag bott i en större stad.....

I Robertsfors kommun i Västerbotten får man tomten och alla anslutningar gratis. Gratis vatten/avlopp i 3 år får man oxå.... ;)
 
W
billy_baver skrev:
Enligt jordabalken blir överlåtelsen ogiltig om parterna inte anger korrekt köpeskilling.  Undvik därför att betala med dina mest mörkgröna sedlar!
;)

Detta är givetvis inget direkt problem bara man inte kör med totalt orimligt pris tex 800 000 för en tomt som är värd 4 miljoner men tex 800 000 för en tomt värd 2 är inga problem ::)

Så Autotech kör hårt, pengar ska användas till annat än skatt. Skatten är väll för övrigt 30% på vinsten så det blir några spänn man kan spara, både för dig och säljaren.
 
I vårt närområde gick en tomt nyligen för 3,7 miljoner (en av Stockholms mest välbelägna och vackra förorter). Tur att man fick tomt MED hus för ungefär samma peng för några år sedan ;D :D :) ;D
 
;D I Stallarholmen, 1 mil från Mariefred ( 1 tim till sthlm) kostar tomterna 500.000 med va-anslutn. då är det 100 m till mälaren och lite sjöutsikt ! Otroligt prisvärt! Det man kanske mest skall tänka på oavsett pris på tomten är; kommer vi att få tillbaka pengarna för ett nybyggt hus i detta område el.inte? :-? Ju mer eftertraktat-ju säkrare.
www.sundby-tomter.se
 
Vad Gäller Göteborg ( Västra)
verkar det som från alla man hör och alla annonser man läser att en sån tomt skulle ligga på ca 2-3,5 milj..... :(
 
Var på Färingsö ska ni bygga??
 
970125 skrev:
Var på Färingsö ska ni bygga??
Frågan var riktad till Ersta...
 
Vi köpte en sjötomt vid mälaren för 2900000:- Som hittat. ;-)
 
2000 m2 tomt med sommarstuga på, saknade VA men el och tele ingick. 3 mil söder om sundsvall 135'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.