Hej där!

Nu står jag här med mitt nybyggda garage men efter att ha kliat mig lite i huvudet och kikat på ritningarna så ser jag att min leverantör har helt glömt av att rita in någon ventilation...

Garaget är 5,45m brett, 12m djupt och 3m högt med en 5m bred garageport.

Efter att ha haft dialog med konstruktören tycker han att det räcker med en perforerad gummilist i nederkant på garageporten och att ta ett hål på varsin sida på långsidorna så högt upp som möjligt, som gissningsvis kompletteras med varsin friskluftsventil, i mitten på garage ca 6m in.
Tyvärr finns det ingen möjlighet att ta hålen längre in då garaget är byggt i sutteräng.

Klarar jag mig verkligen på att få cirkulation på luften i garaget med denna lösning?
Om en snötäckt bil körs in t.ex, fukt?
Garaget kommer även användas till en del meck, kanske inte så att svetsen kommer gå varm var och varannan dag men absolut kommer det användas.

Kanske blir svårt att få ventilation på luften som är längst in?

Hur hade ni gjort? Perforerad gummilist, ett hål för friskluftsventil och ett hål kopplat till en fläkt som är fuktstyrd?
Är ju en del luft som behövs flyttas...

Tips och idéer uppskattas!

Mvh
 
Jag har ett Mitsubishi VL-100 i mitt 100m2 garage. Det går på halvfart året runt och det räcker bra för att luften ska upplevas som frisk i garaget.
I extrema fall (två snöiga bilar) så klickar jag upp det på full fart i nåt dygn.
 
  • Gilla
OTGI
  • Laddar…
@
M Mr.Magoo skrev:
Hej där!

Nu står jag här med mitt nybyggda garage men efter att ha kliat mig lite i huvudet och kikat på ritningarna så ser jag att min leverantör har helt glömt av att rita in någon ventilation...

Garaget är 5,45m brett, 12m djupt och 3m högt med en 5m bred garageport.

Efter att ha haft dialog med konstruktören tycker han att det räcker med en perforerad gummilist i nederkant på garageporten och att ta ett hål på varsin sida på långsidorna så högt upp som möjligt, som gissningsvis kompletteras med varsin friskluftsventil, i mitten på garage ca 6m in.
Tyvärr finns det ingen möjlighet att ta hålen längre in då garaget är byggt i sutteräng.

Klarar jag mig verkligen på att få cirkulation på luften i garaget med denna lösning?
Om en snötäckt bil körs in t.ex, fukt?
Garaget kommer även användas till en del meck, kanske inte så att svetsen kommer gå varm var och varannan dag men absolut kommer det användas.

Kanske blir svårt att få ventilation på luften som är längst in?

Hur hade ni gjort? Perforerad gummilist, ett hål för friskluftsventil och ett hål kopplat till en fläkt som är fuktstyrd?
Är ju en del luft som behövs flyttas...

Tips och idéer uppskattas!

Mvh
Ja... Det räcker...
 
  • Gilla
hannesc och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M Mr.Magoo skrev:
Hej där!

Nu står jag här med mitt nybyggda garage men efter att ha kliat mig lite i huvudet och kikat på ritningarna så ser jag att min leverantör har helt glömt av att rita in någon ventilation...

Garaget är 5,45m brett, 12m djupt och 3m högt med en 5m bred garageport.

Efter att ha haft dialog med konstruktören tycker han att det räcker med en perforerad gummilist i nederkant på garageporten och att ta ett hål på varsin sida på långsidorna så högt upp som möjligt, som gissningsvis kompletteras med varsin friskluftsventil, i mitten på garage ca 6m in.
Tyvärr finns det ingen möjlighet att ta hålen längre in då garaget är byggt i sutteräng.

Klarar jag mig verkligen på att få cirkulation på luften i garaget med denna lösning?
Om en snötäckt bil körs in t.ex, fukt?
Garaget kommer även användas till en del meck, kanske inte så att svetsen kommer gå varm var och varannan dag men absolut kommer det användas.

Kanske blir svårt att få ventilation på luften som är längst in?

Hur hade ni gjort? Perforerad gummilist, ett hål för friskluftsventil och ett hål kopplat till en fläkt som är fuktstyrd?
Är ju en del luft som behövs flyttas...

Tips och idéer uppskattas!

Mvh
Jag har en garagebyggnad på 70 kvm.
21 kvm är förråd, där har jag två friskluftsventiler.

49 kvm är garage, där har jag 6 friskluftsventiler utmed långsidorna, och ytterligare två uppe i nocken på gaveln. Totalt 8 st med diametern 100mm.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Avfuktare istället för ventilation. Speciellt i dessa tider känns det omotiverat att ventilera ut varm luft till ingen nytta.
 
  • Gilla
PappasHammare och 9 till
  • Laddar…
Har ett aggregat från Smartvent som liknar Mitsubishi
s vl100 i mitt dubbelgarage. Funkar ypperligt och återvinner upp till 80% av energin i ventilationen. Tror man lätt räknar hem en typ av miniventilation om man ska ha varmt i garaget.
 
  • Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
M Mr.Magoo skrev:
Hej där!

Nu står jag här med mitt nybyggda garage men efter att ha kliat mig lite i huvudet och kikat på ritningarna så ser jag att min leverantör har helt glömt av att rita in någon ventilation...

Garaget är 5,45m brett, 12m djupt och 3m högt med en 5m bred garageport.

Efter att ha haft dialog med konstruktören tycker han att det räcker med en perforerad gummilist i nederkant på garageporten och att ta ett hål på varsin sida på långsidorna så högt upp som möjligt, som gissningsvis kompletteras med varsin friskluftsventil, i mitten på garage ca 6m in.
Tyvärr finns det ingen möjlighet att ta hålen längre in då garaget är byggt i sutteräng.

Klarar jag mig verkligen på att få cirkulation på luften i garaget med denna lösning?
Om en snötäckt bil körs in t.ex, fukt?
Garaget kommer även användas till en del meck, kanske inte så att svetsen kommer gå varm var och varannan dag men absolut kommer det användas.

Kanske blir svårt att få ventilation på luften som är längst in?

Hur hade ni gjort? Perforerad gummilist, ett hål för friskluftsventil och ett hål kopplat till en fläkt som är fuktstyrd?
Är ju en del luft som behövs flyttas...

Tips och idéer uppskattas!

Mvh
Jag har exakt ett sådant garage du beskriver. Varit väldigt fuktigt, men för ett par år sedan ställde jag in en luftavfuktare. Borde gjort det tidigare då bilarna fått lite rost.
 
Nissens
S Söne skrev:
Avfuktare istället för ventilation. Speciellt i dessa tider känns det omotiverat att ventilera ut varm luft till ingen nytta.
Hmm, en avfuktare är inte direkt gratis i drift…

Själv sänker jag tempen till frostfritt och minskar ventilationen vid behov. Skulle aldrig sätta in en avfuktare om det inte är absolut nödvändigt..
 
  • Gilla
Sinjabus och 3 till
  • Laddar…
T
S Söne skrev:
Avfuktare istället för ventilation. Speciellt i dessa tider känns det omotiverat att ventilera ut varm luft till ingen nytta.
Finns väl absolut inget mer energikrävande sätt att få bort fukt än att använda en avfuktare!
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 7 till
  • Laddar…
Sätt en pax-fläkt och ett eller två friskluftsintag. Jag har en Pax Intellivent P i mitt garage.

Den kan du sätta på fuktstyrning, så den ventilerar om det är fuktigt. Sen om man ska greja med något i garaget, kan man sätta på den tillfälligt med timer också.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Behöver man lite värme så är en avfuktare perfekt. Jag kör bara min på nätterna och det räcker.

Skall garaget kallhållas, då är ventilation (med forcering när så behövs) rätt lösning.

Skall garaget varmhållas så är LLVP rätt lösning.

Jag bor på västkusten så ren ventilation är inte ens nära att räcka till, jag måste höja temperaturen och få ned fukten. Enklast är då en avfuktare som bara kör på natten.
 
  • Gilla
mlaf och 2 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Behöver man lite värme så är en avfuktare perfekt. Jag kör bara min på nätterna och det räcker.

Skall garaget kallhållas, då är ventilation (med forcering när så behövs) rätt lösning.

Skall garaget varmhållas så är LLVP rätt lösning.

Jag bor på västkusten så ren ventilation är inte ens nära att räcka till, jag måste höja temperaturen och få ned fukten. Enklast är då en avfuktare som bara kör på natten.
Nja, jag har byggt en kulvert till garaget och kör golvvärme där från bergvärmepumpen. Bor också på västkusten, har typ +5 grader när jag inte har någon aktivitet i garaget, drar upp värmen vid behov.
Någon avfuktare har jag aldrig behövt. Det är torrt och fint.
 
S
T Turbo_Tail skrev:
Finns väl absolut inget mer energikrävande sätt att få bort fukt än att använda en avfuktare!
Okej, väldigt vanlig missuppfattning och dessutom kostsam! Du får fortsätta ventilera ut uppvärmd luft om du vill men jag behåller hellre den i garaget.

Avfuktaren, kondensvarianten alltså, ger minst samma värmeenergi tillbaka som den energi den förbrukar. Därtill en värmepumpseffekt även om det är lite outforskat område.
 
  • Gilla
Kent R och 3 till
  • Laddar…
K
Jag har en liten kupé-fläkt som enda uppvärmning i garaget. Men värmer bara till 5-10 grader inne i garaget på vintern. Om man använder en sådan vispar det ju runt luften litegrand också. Jag tror att det funkar att sätta Pax-fläkt på mitten på garaget, pga din sutteräng-del. Fukten sprider sig väl relativt jämnt i garaget. Har sutteräng-garage som du, men lite mindre. Du har ju förhoppnings också en bra fuktspärr i taket och i väggarna, typ plastfolie. Så borde funka med ventiler på mitten.

Har haft friskluftventiler i dörrarna + Pax-fläkt i 10 år nu och tycker det funkar bra. Pax-fläkten är en sån där öppen typ, så att när fläkten står still så kan det gå självdrag igenom. Jag har egentligen bara fläkten på när jag kört in bilen med snö i garaget.

Så här efter 10-år kan jag väl säga att köra in bilen ofta i garaget med snö på, är ingen bra ide. Många verktyg i härdat stål som börjar rosta efter ett tag. Jag kör in den kanske en gång varannan vecka för att tina upp den och frosta av den.
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, jag har byggt en kulvert till garaget och kör golvvärme där från bergvärmepumpen. Bor också på västkusten, har typ +5 grader när jag inte har någon aktivitet i garaget, drar upp värmen vid behov.
Någon avfuktare har jag aldrig behövt. Det är torrt och fint.
Då har du ju en värmekälla du också. Har du tillräckligt mycket värme för att driva ut fukten så är det ju bra. I mitt fall har jag minimalt med värme, men det räcker till för att hålla frostfritt. Jag har ett suterränggarage, vilket gör att luftfuktigheten gärna slår ut som fukt på stenväggarna om jag inte aktivt håller den nere med en luftavfuktare. Jag hade behövt köra mycket mer värme för att klara av att hålla borta fukten om jag inte haft avfuktare.

Mina verktyg fick rostpåslag på vintern innan jag skaffade luftavfuktaren och började hålla över 4 grader. Jag hade först ett element, men det drog mycket mer el att driva detta för att hålla borta fukten än vad jag som behövs till luftavfuktaren. Jag bor nära havet på västkusten och allting rostar! Även rostfritt stål rostar...
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.