hempularen skrev:
Men om vi nu antar att du får tag på en seriös hyffsat bra firma som ställer upp på vite. OM få något inträffar så att de ser att vitet närmar sig. Det kan ju vara någon som blir sjuk, en olycka, någon fick hjärnsläpp när de räknade/planerade jobbet.
Just nu är läget så att vi har WBAB som kommer att få en reklamation från Folksam. Sannolikt kommer de att få 2 alternativ - gör om och gör rätt, eller betala ut till oss kontant ersättning motsvarande kostnaden för att riva och göra om.

I båda fallen ungefär samma kostnad för dem men i det senare slipper de jobbet och kan använda resurserna till annat.

Att bara ta förlusten och kliva av tror jag inte Folksam låter dem göra.

Jag kan inte se något alternativ som inte innebär rivning och samtidigt uppfyller våtrumsreglerna. Alla tänkbara förändringar av golvet innebär att tätskiktet påverkas.

Jag tror inte att Folksam tar in en annan hantverkare och jag har ingen lust att ha med fler att göra - har fått nog av den yrkeskategorin för ett bra tag framöver...
 
politby skrev:
...
Jag kan inte se något alternativ som inte innebär rivning och samtidigt uppfyller våtrumsreglerna. Alla tänkbara förändringar av golvet innebär att tätskiktet påverkas.
...
Och här ser vi baksidan av kakel + klinker i vårrummen.
Hade det varit plastmatta på väggarna hade det bara varit att vika upp, och fixa nytt plastgolv.
Men nu...
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Det hade knappast blivit bra.
Hålla på och fippla med det skulle ta mig längre tid än att hänga en ny.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ragganof skrev:
...
Hålla på och fippla med det skulle ta mig längre tid än att hänga en ny.
Hänga en ny???
 
j.f.s
Hänga en ny matta gissar jag på
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Exakt, man lägger golv och hänger väggar. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Alright, i måndags 8/5 fick VD Peter Lundberg på Wasastaden Bygg AB en formell reklamation från Folksam tillsammans med 2 alternativ - göra om jobbet eller betala ut en kontant ersättning motsvarande kostnaden för att åtgärda.

Föga förvånande har han ännu inte svarat, än mindre erkänt felet.

Enligt Folksam måste det mesta göras om - beroende på vad tätskiktleverantören Llip säger om garantier kan eventuellt någon vägg sparas.

Vilken storleksordning av kostnad talar vi om för att göra om jobbet? Demontering av dusch, WC och rörmokeri, bort med all keramik, bila upp golvet, nya tätskikt, ny keramik o s v.

Byggföretaget lär knappast komma med ett seriöst bud så jag behöver en verklighetsförankrad uppskattning.
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte att ta upp frågan om ersättning för olägenhet. Ni har ju redan fått stå ut med byggarbetsplats orimligt lång tid, och nu ska ni stå ut med samma veva en gång till. Den här gången går det förhoppningsvis lite snabbare, om det bli en annan firma som får åtgärda felen. Blir det Wasastaden Bygg AB som gör om det tror jag att det är mycket viktigt att kontinuerligt ha koll på vad de gör, och dokumentera ALLT HELA TIDEN! Risken finns att de gör ännu ett dåligt jobb, den här gången för att jävlas.
 
Paxman skrev:
Glöm inte att ta upp frågan om ersättning för olägenhet. Ni har ju redan fått stå ut med byggarbetsplats orimligt lång tid, och nu ska ni stå ut med samma veva en gång till. Den här gången går det förhoppningsvis lite snabbare, om det bli en annan firma som får åtgärda felen. Blir det Wasastaden Bygg AB som gör om det tror jag att det är mycket viktigt att kontinuerligt ha koll på vad de gör, och dokumentera ALLT HELA TIDEN! Risken finns att de gör ännu ett dåligt jobb, den här gången för att jävlas.
Tyvärr har ju entreprenören rätt att avhjälpa felet. Väljer de det alternativet kommer det att bli en mardröm för deras jobbare eftersom varje sekund kommer att övervakas. Om de hade erkänt felet och visat ett uns respekt för min tid och situation hade jag kunnat s a s ge dem en ny chans, men som läget är nu är det tyvärr uteslutet med allt annat än total fientlighet från min sida.

Enda sättet för dem att undvika detta, och en stämning på skadestånd när de är färdiga, är en ekonomisk uppgörelse. Om inte Folksam tröttnar och anlitar en annan entreprenör.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Nu börjar jag seriöst att undra vad det här är för sorts företag. En vecka har gått sedan han fick en formell reklamation ifrån ett av de största försäkringsbolagen och han har inte svarat med ett ord. Trots att jag sitter här utan badrum...

Om det hade varit mellan oss enbart hade jag inte varit förvånad men med Folksam som beställare?
 
Nä, han får nog inte göra jättemånga jobb åt försäkringsbolagen i fortsättningen. Men hoppas han gör klart hos dig. Eller inte? Folksam kan ju enkelt leja någon annan.
 
Han kan ju ha bestridit kravet och då rullar det väl på .........
 
Slutet gott. Folksam tvingade fram en ersättning till oss motsvarande kostnaden för att göra om badrummet igen, och entreprenören avslutar inredninng, el och övrigt kvarstående enligt en tidplan med vite vid försening.

Jag föreställer mig att tumskruvarna drogs åt :cool:
 
  • Gilla
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
Like a boss! Bra jobbat
 
Staffans2000
Hmmm.
grattis till en delseger i alla fall.

Men du får kontanter för att göra om badrummet, samtidigt som klåparna gör färdigt badrummet du inte längre kommer att kunna använda?
När badrummet väl är klart, ringer du nästa firma som river ut alltsammans igen och börjar om på ny kula?

La storia infinita

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.