D
Har du varit på plats och besiktigat badrummet? Kanske ska vänta på besiktningsprotokollet...
 
Byggis1976 skrev:
Måste göra ett litet inlägg om tröskeln i detta fallet är det ENDA felet i ditt nya badrum. Dvs företaget i fråga har byggt annat helt enligt reglerna så skulle jag vilja börja med att verkligen gratulera dig! Jag skulle själv säga att 1% gör det så pass rätt.

Handicapsmässigt borde man kunna lösa det genom en liten avsats?
Menar du

"Måste göra ett litet inlägg om tröskeln"

eller

"om tröskeln i detta fallet är det ENDA felet"?

Rätt avgörande för budskapet i ditt inlägg.

Avsats? Fuggeddaboudit. Gör om, gör rätt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om bara 1% görs rätt, gäller det att välja rätt firma? Eller är det ren slump att bara 1% blir rätt? 99% av alla badrum är altså felbyggda? Och det skulle vara OK eller?

Jag förstår att vattenskador kostar massor...

På vilka andra tjänster eller produkter skulle man acceptera detta?
Eller är det just höjden... Hoppsan, förarstolen i bilen sitter 7cm för högt. Eller tangentbordet på datorn är 7cm tjockare än normalt.
 
Måste säga att jag finner det rätt anmärkningsvärt att så många som uppenbarligen är hantverkare så kategoriskt hävdar att mitt badrum är rätt gjort. Utan att ha sett det och med endast ett fåtal fakta som grund.

Tyvärr cementerar det bara ytterligare intrycket av en yrkeskår kännetecknad av ett djupt förakt för kunden. :(
 
  • Gilla
dhil och 9 till
  • Laddar…
Skärmdump av en byggnadsbesiktningsrapport för badrum med markering av fel avseende nivåskillnad på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 14 till
  • Laddar…
Härligt!
 
D
Fint, i och med att det inte längre gäller skada utan reklamation bör du kunna ingå eget avtal (hantverkarforumläret) där du specificerar ett start/slutdatum samt vite om inte slutdatum hålls med 3 veckors marginal.
Jag tror heller inte att byggföretaget har rätt att åtgärda felen eftersom konsumenttjänstlagen inte går att tillämpa, utan det beror på hur avtalet såg ut mellan Folksam och byggbolaget.
 
DMOL skrev:
Fint, i och med att det inte längre gäller skada utan reklamation bör du kunna ingå eget avtal (hantverkarforumläret) där du specificerar ett start/slutdatum samt vite om inte slutdatum hålls med 3 veckors marginal.
Jag tror heller inte att byggföretaget har rätt att åtgärda felen eftersom konsumenttjänstlagen inte går att tillämpa, utan det beror på hur avtalet såg ut mellan Folksam och byggbolaget.
Enligt Folksam kommer de nu att reklamera till byggföretaget, hur de gör rent formellt vet jag inte. Jag skulle gärna slippa ha något mer attt göra med WBAB men de har åtminstone att åtgärda de skador de åstadkommit på entrédörren, trappan mellan våningsplanen och badrrumsinredningen.

Helst av allt skulle jag vilja hitta en lösning som undviker rivning av alltihop men tyvärr tror jag att det är omöjligt. Jag har ju levt i några veckor nu med den höga tröskeln och beroende en stark person som baxar in rullstolen och det är ingen tvekan om att golvet måste ner till sin förra nivå.

Från och med nu blir det tydliga avtal om allting så nu sköter min fru advokaten det hela, inklusive diskussionen om kompensation för allt strul fram till nu.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Ytterligare ett år innan det är klart om ni inte lyckas förhandla bort firman?
 
Anna_H skrev:
Ytterligare ett år innan det är klart om ni inte lyckas förhandla bort firman?
Oavsett vem det blir så blir det en avtalad deadline med stränga viten. :mad:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
politby skrev:
Oavsett vem det blir så blir det en avtalad deadline med stränga viten. :mad:
Då lär det inte vara någon som är intresserad att göra ett jobb hos er.
 
Stadsfiskalen skrev:
Då lär det inte vara någon som är intresserad att göra ett jobb hos er.
Nä, för alla hantverkare har ett kundförakt och aldrig att någon av dem kan se att en utsatt människa blivit drabbad av klåpare som drar hela hantverkarkåren i smutsen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
politby skrev:
Oavsett vem det blir så blir det en avtalad deadline med stränga viten. :mad:
Det där kan vara lite tveeggat. För det första så kommer du troligen inte att få de bästa firmorna på de villkoren. Har de orderboken full till nästa sommar, så har de ingen anledning att ta ett jobb med risk för viten.

Men om vi nu antar att du får tag på en seriös hyffsat bra firma som ställer upp på vite. OM få något inträffar så att de ser att vitet närmar sig. Det kan ju vara någon som blir sjuk, en olycka, någon fick hjärnsläpp när de räknade/planerade jobbet.

Då ökar risken att hantverkaren börjar slarva, kanske nöja sig med den där helt kassa underentreprenören han aldrig ville anlita igen (den han vill ha hade sjuka barn förra veckan och är på efterkälken), eller rent av fuska, för att hinna bli klar. Allt för att undvika vite.

Om du tar in en bra hantverkare med goda referenser, så kommer inte bygget att bli sent, såvida det inte finns tvingande orsaker. En bra hantverkare accepterar inte själv att det blir förseningar. Då får han problem att klara tiden hos nästa kund osv.

De lite sämre firmorna tar gärna på sig 5 parallella uppdrag, säger samma färdigdatum till allihop, har noll planering, nästa UE planeras inte in förrän samma dag som han egentligen borde kunna dra det där röret eller elledningen, men då har han 3 veckors kö.
 
Stadsfiskalen skrev:
Då lär det inte vara någon som är intresserad att göra ett jobb hos er.
Du, jag har kontakt med flera som väldigt gärna vill göra jobbet om Folksam ger de andra kicken. Hantverkare som kommer i tid, jobbar hela dagen, städar efter sig, gör ett lysande jobb, inte skyller ifrån sig och inte överdebiterar.

Behöver jag säga att ingen av dem är svensk?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Utan att ha några förutfattade meningar så efter över tjugo år i branchen så tycker jag att många tex polska plattsättare både nogranna och snabba men el och vvs som dom gärna gör när dom är där följer inte riktigt svensk standard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.