R
C Comfort Thomas skrev:
När det kostnaden för att kyla med luft/luft så verkar den allmänna uppfattningen vara att dom drar hejdlöst hela tiden:thinking:
Vi har på våran luftkonditionering dygnet runt från att det blir varmt ute tills det inte finns behov längre och vi ligger på ca 175kWh under sommarperioden.
Men kör man den med öppna fönster och dörrar så kan det säkert bli dyrt men då är det snarare lite fel på användaren ;)
Om ni bara gör av med 175kWh på en säsong så har ni tydligen inte så stort kylbehov. Men visst, jag håller med om att folk ofta har en överdriven uppfattning om hur dyrt det blir i slutändan.

Jag kyler som sagt ett rum i källaren till konstant 11-12C året runt. Kylanläggningen har en dutycycle på ca 50%. Pumpen för brinen och fläkten i konvektorelementet drar sammanlagt mindre än 100W. Det hade blivit en helt annan förbrukning i slutändan om jag gjort det med en LVP. Det är ju dock ett extremfall åt andra hållet.

Men det är inte bara el-besparingen som gör att man bör titta på frikyla tycker jag. Man slipper som sagt det, i mitt tycke, fula aggregatet på utsidan av huset. Installationen blir sannolikt driftsäkrare eftersom systemet är väldigt simpelt tekniskt sätt. Att man pumpar ner värmen i borrhålet igen är ytterligare en bonus.
 
R RoAd skrev:
Ursäkta? "En sak i taget"? Jag svarade bara på DITT kluster av påståenden så om det är någon du ska uppmana att ta en sak i taget så är det dig själv. Som socker på toppen häver du nu ur dig ytterligare "en sak" Tokstolle :)

Ska du argumentera för det du skrev igår eller ska du pudla?
Vad menar du?
Vad bråkar du om?
Fråga så ska jag svara!
 
R
B byggarätt skrev:
Vad menar du?
Vad bråkar du om?
Fråga så ska jag svara!
Var du faktiskt full? :)

Du gjorde ett antal felaktiga påståenden igår om frikyla vs LVP. Det var allt från pollenfilter till krav på FTX. När jag besvarade dem så bad du mig av någon oförklarlig anledning att "ta en sak i taget" istället för att motivera dina åsikter.

Så: har du några argument för vad du skrev eller ska vi avskriva dem som okunnigt svammel?
 
  • Gilla
KristoferA
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om ni bara gör av med 175kWh på en säsong så har ni tydligen inte så stort kylbehov. Men visst, jag håller med om att folk ofta har en överdriven uppfattning om hur dyrt det blir i slutändan.

Jag kyler som sagt ett rum i källaren till konstant 11-12C året runt. Kylanläggningen har en dutycycle på ca 50%. Pumpen för brinen och fläkten i konvektorelementet drar sammanlagt mindre än 100W. Det hade blivit en helt annan förbrukning i slutändan om jag gjort det med en LVP. Det är ju dock ett extremfall åt andra hållet.

Men det är inte bara el-besparingen som gör att man bör titta på frikyla tycker jag. Man slipper som sagt det, i mitt tycke, fula aggregatet på utsidan av huset. Installationen blir sannolikt driftsäkrare eftersom systemet är väldigt simpelt tekniskt sätt. Att man pumpar ner värmen i borrhålet igen är ytterligare en bonus.
Då vi håller konstant ca 20-21 grader inomhus så blir inte mitt kylbehov så stort då jag "bara" har strålningen från skalet och viss solinstrålning att jobba emot så den går väldigt effektivt och långa perioder beroende på solinstrålning vilar den.
Skulle jag bara starta den när jag kom hem och det är tokvarmt inne inklusive allt material i huset så skulle den gå på max och jag skulle nog även få svårt att ens få ner temperaturen tillräckligt.

Ja man får en "ful" utedel synlig som kan vara svårt att gömma så där har frikyla en fördel, troligen driftsäkrare med frikyla.
Kan dock bli rätt kostsamt och ibland krångligt att dra rören genom huset för att nå rummet/rummen som behöver kyla.
skickar man ner värme och den stannar där så är det en liten vinst men är det cirkulation på vattnet nere i hålet så blir det knappast någon värme som du kan utnyttja.
Finns för och nackdelar med det mesta och vilken variant man väljer kan nog bero på totalkostnaden på installation för att få kylan där man vill ha den, har rätt mycket förfrågningar och installationer i fastigheter med bergvärme då det inte planerades för frikyla vid installationen.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Var du faktiskt full? :)

Du gjorde ett antal felaktiga påståenden igår om frikyla vs LVP. Det var allt från pollenfilter till krav på FTX. När jag besvarade dem så bad du mig av någon oförklarlig anledning att "ta en sak i taget" istället för att motivera dina åsikter.

Så: har du några argument för vad du skrev eller ska vi avskriva dem som okunnigt svammel?
Ja det verkar väl bäst att avskriva eftersom du inte är pratbar och kastar ur dig otrevligheter!

Fläktkonvektor används mest till värme då det saknas kondenshantering...
Kylbafflar är bättre då det går att samla upp fukt som droppar..
I LVP så är detta hanterat

Att bygga ihop med FTX har andra för och nackdelar
Främst omständigt o dyrt
I ditt fall fungerar det med cirkpump o konvektor så bra för dig...och KISS regeln har många fördelar!

Märkligt att BVP inte gjort mer på frikylsidan...
En kollega till mig köpte en BVP pump där laddning av borrhålet med värme från solfångare ingick
Har inte sett hur det fungerat i praktiken

Själv kör jag både BVP och LVP med BVP för värme och vatten och LVP för kyla och luftbehandling
Fungerar utmärkt...
Skulle gärna tagit allt med BVP men upplever att styrdatorn till BVP måste hantera fjärrkylan och denna funktion har inte min gamla pump
Att bygga något eget skulle vara kul men inte värt det!

Alkohol under tryck i cirkulation med 30% lösning kanske inte är en brandfara vad säger expertisen?
 
R
B byggarätt skrev:
Ja det verkar väl bäst att avskriva eftersom du inte är pratbar och kastar ur dig otrevligheter!
Att du varit full hade varit en förklaring till varför du helt plötsligt inte verkade minnas vad du skrivit. Det var inte meningen att vara otrvlig, därav smileyn. Att jag inte skulle vara "pratbar" förstår jag inte vad du menar med.

B byggarätt skrev:
Fläktkonvektor används mest till värme då det saknas kondenshantering...
Kylbafflar är bättre då det går att samla upp fukt som droppar..
I LVP så är detta hanterat
Återigen verkar du inte ha en aning om vad du pratar om. Min fläktkonvektor har förstås en slang ut för kondensvatten.

B byggarätt skrev:
Att bygga ihop med FTX har andra för och nackdelar
Främst omständigt o dyrt
I ditt fall fungerar det med cirkpump o konvektor så bra för dig...och KISS regeln har många fördelar
Så det är inget krav längre? Det har helt enkelt "för och nackdelar"? Det är ju rätt olikt det du först skrev.

I TS fall (likt mitt) lär det alltså fungera utmärkt med bara en konvektor då? Då fattar jag inte vad du ville ha sagt med ditt ursprungliga inlägg.

B byggarätt skrev:
Skulle gärna tagit allt med BVP men upplever att styrdatorn till BVP måste hantera fjärrkylan och denna funktion har inte min gamla pump
Min frikyla har inget med BVPn att göra mer än att de delar på samma brine-slinga. Kylan har en egen cirkulationspump och fungerar även om BVPn är av. Gör dig själv en tjänst och läs på innan du stormar in i en tråd och uttalar dig som om du vet saker.

Vad pollenfilter har med frikyla vs LVP hade du ingen vidare förklaring till?

Men, sammanlagt verkar det som om du insett att det du skrev igår var helt galet och intagit en väldigt förändrad position idag så jag släpper gärna diskussionen här.
 
Om ts är intresserad så är bilden på en enkel å "billig" lösning som vem som helst kan installera dvs ingen certifiering behövs. Tryckexpkärl, backventil, cirkpump, fläktkonvektor och nån motorstyrd tvåvägsventil. När fläktelementet startar för att sprida kyla skickar den en signal till cirkpump och den motorstyrda ventilen att starta/ öppna å då kommer kylan på fläktkonvektor
 
  • Principskiss av enkel kylsystemslösning med fläktkonvektor, cirkulationspump, backventil och expansionskärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Fläktkonvektor används mest till värme då det saknas kondenshantering...
Första träffen på Google...

"Kondensavlopp 15mm på vänster sida, men även det går att skifta. "
https://www.eveco.se/produkt/carisma-crc-mv/
 
Vad får man på ett ungefär betala i dag för köp av bergvärme och FTX i nyproduktion.
Fattar att det skiljer beroende på yta och effektbehov men ca på en kåk på 140-150kvm i Stockholm eller söderut och att man har ca 5-15m ner till berg ?
 
useless useless skrev:
Första träffen på Google...

"Kondensavlopp 15mm på vänster sida, men även det går att skifta. "
[länk]
Ja visst finns det !
Vart leder du kondensatet?
 
R RoAd skrev:
Att du varit full hade varit en förklaring till varför du helt plötsligt inte verkade minnas vad du skrivit. Det var inte meningen att vara otrvlig, därav smileyn. Att jag inte skulle vara "pratbar" förstår jag inte vad du menar med.



Återigen verkar du inte ha en aning om vad du pratar om. Min fläktkonvektor har förstås en slang ut för kondensvatten.



Så det är inget krav längre? Det har helt enkelt "för och nackdelar"? Det är ju rätt olikt det du först skrev.

I TS fall (likt mitt) lär det alltså fungera utmärkt med bara en konvektor då? Då fattar jag inte vad du ville ha sagt med ditt ursprungliga inlägg.



Min frikyla har inget med BVPn att göra mer än att de delar på samma brine-slinga. Kylan har en egen cirkulationspump och fungerar även om BVPn är av. Gör dig själv en tjänst och läs på innan du stormar in i en tråd och uttalar dig som om du vet saker.

Vad pollenfilter har med frikyla vs LVP hade du ingen vidare förklaring till?

Men, sammanlagt verkar det som om du insett att det du skrev igår var helt galet och intagit en väldigt förändrad position idag så jag släpper gärna diskussionen här.
Jag tycker att du verkligen inte försöker komma någonstans så varför du irriterar dig på mig är oklart!
Hur du styr din kyla tex?
Tjänster gör man till vänliga!
Lvp har luftbehandlingsprogram och hepafilter och electrostatfilter ....
Uppenbarligen så tycker du att du äger tråden och vill vinna något?
Har aldrig förstått mig på sådana som dig ...
 
R
B byggarätt skrev:
Jag tycker att du verkligen inte försöker komma någonstans så varför du irriterar dig på mig är oklart!
Hur du styr din kyla tex?
Tjänster gör man till vänliga!
Lvp har luftbehandlingsprogram och hepafilter och electrostatfilter ....
Uppenbarligen så tycker du att du äger tråden och vill vinna något?
Har aldrig förstått mig på sådana som dig ...
Du skrev ett inlägg igår som bestod av i stort sett enbart felaktigheter. Jag ifrågasatte dem så att inte TS (eller någon annan som läser tråden) skulle tro att det låg någon sanning i dem. Istället för att motivera dina åsikter så väljer du att anklaga mig för att irritera mig på dig, "vinna något", "äga tråden" och annat ovidkommande.

Argumentera i sak istället för att bli kränkt för att jag sade emot dig så blir allt bättre.

För att svara på det lilla som faktiskt var relevant så styr jag min kyla med en fjärrkontroll där jag kan ställa in temperatur, fläkthastighet, och oscillerande luftstyrningsspjäll av/på. Behöver inte mer så.

Hepafilter och electrostatfilter antar jag att man kan ha oavsett varifrån kylan kommer. Det finns i.a.f. inget tekniskt hinder.
 
R RoAd skrev:
Du skrev ett inlägg igår som bestod av i stort sett enbart felaktigheter. Jag ifrågasatte dem så att inte TS (eller någon annan som läser tråden) skulle tro att det låg någon sanning i dem. Istället för att motivera dina åsikter så väljer du att anklaga mig för att irritera mig på dig, "vinna något", "äga tråden" och annat ovidkommande.

Argumentera i sak istället för att bli kränkt för att jag sade emot dig så blir allt bättre.

För att svara på det lilla som faktiskt var relevant så styr jag min kyla med en fjärrkontroll där jag kan ställa in temperatur, fläkthastighet, och oscillerande luftstyrningsspjäll av/på. Behöver inte mer så.

Hepafilter och electrostatfilter antar jag att man kan ha oavsett varifrån kylan kommer. Det finns i.a.f. inget tekniskt hinder.
Bättre du lär dig men fortfarande så slänger du ur dig tråkigheter ionödan!

Jag kan i min LvP låta pumpen torka upp luften om det en fuktig varm sommarkväll och sedan hålla olika temperatur under natten samtidigt som jag slipper pollen vilket gör mycket för mig!
En annan viktig sak är ljudnivån på aggregatet helt ohörbart nattetid

BVP är jag mycket nöjd med också då jag drar mycket varmvatten som jag har separat beredare och hög effekt på borrhål o pump till
Ett vanligt problem med BVP brukar vara att pumpen kan ha låg effekt och släpa efter med varmvatten även med extra elpatroner
Huset är tre våningar så golvvärme på plan 1 med element vån 2 och 3...
Så dimensionera pump beredare och borrhål så att det är i överkant
När det gäller dimensioneringen så brukar det bli olika läger på forumet med olika religioner
 
B byggarätt skrev:
Vart leder du kondensatet?
Vart leder du kondensvattnet från en luftvärmepump?
Man leder det till ett lämpligt avlopp. Vill man ha en lika primitiv lösning som med en luftvärmepump så får man väl borra ett hål i väggen och sticka ut en slang där.
 
  • Gilla
rojo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart leder du kondensvattnet från en luftvärmepump?
Man leder det till ett lämpligt avlopp. Vill man ha en lika primitiv lösning som med en luftvärmepump så får man väl borra ett hål i väggen och sticka ut en slang där.
Hahaha ja du fattade poängen...
Förutom styrningen hur tycker du fläktkonvektor integreras i inredningen jämfört med LVP?

Jag skulle själv föredragit frikyla om hela lösningen fanns integrerad från BVP tillverkaren!
Det jag skulle vilja ha är styrprogram och sensorer så att jag kan styra temperatur och ljudnivå luftrörelse beroende om människa finns i rummet eller inte!
Sedan motsvarighet till tork och luftrening med fläktkonvektor

Som du skrev så är återladdning av borrhålet inte intressant speciellt om du vill ha kylan...
Nu är mitt borrhål försett med grundvatten med självtryck strömmande +6 grader året runt och temperatursänkningen i BVP är 7 grader på brinerten
Så jag borde ha tillräcklig kyleffekt med cirkulerande brinert även när BVP inte har värmebehov?

För BVP med varmare borrhål på sommaren kanske frikyla inte finns på natten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.