Golvet uppbilat, med slägga och spätt.
 
  • golv_003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till
 
  • golv2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och där hittade vi avloppsröret.
 
  • avlopp_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är vi up-to-date, avloppsgrävandet skedde igår. Nu ska bara avloppet och vattnet kopplas in, och så ska väggarna spacklas, bänkskivor, vitvaror, socklar, lysknappar, eluttag och dekorlister monteras. Belysning, kakel, tapet och takskivor ska inhandlas.

Så ja, vi ser slutet på tunneln. :)

Kommentarer?
 
Japp det är väl rätt ovanligt med valv 2006? Lite 1980-talsretro ;)
 
Jäää...

Känner igen letandet efter avloppet sen vi gjorde om vårt badrum:)

Hur har du tänkt att behandla det slipade golvet ? (lack, olja, vax, lut/såpa, färg) ?
Vad är det för träslag (fura eller gran) ?

Jag håller på att renovera vårt kök för fullt nu. Postar upp lite nya bilder i kväll.
 
Blommis skrev:
Japp det är väl rätt ovanligt med valv 2006? Lite 1980-talsretro ;)
Möjligt men IMO mycket snyggare än vanliga dörröppningar, med eller utan dörrar.
 
hammarband skrev:
Jäää...

Känner igen letandet efter avloppet sen vi gjorde om vårt badrum:)

Hur har du tänkt att behandla det slipade golvet ? (lack, olja, vax, lut/såpa, färg) ?
Vad är det för träslag (fura eller gran) ?

Jag håller på att renovera vårt kök för fullt nu. Postar upp lite nya bilder i kväll.
Golvet ska behandlas med kokt linolja och såpa. Det är ett furugolv. Har gjort det med nuvarande hall och vardagsrum och det blev bra.
 
Bob_the_builder
Blommis:
Efter två och en halv sida med renoveringsbilder så är du först ut i raden av folk som vill kommentera, och då gör du det med:

Japp det är väl rätt ovanligt med valv 2006? Lite 1980-talsretro ;)
Hade du verkligen inget positivt eller åtminstone uppmuntrande att säga?

Jag tycker det är imponerande att folk ger sig på gamla hus. Det ger helt andra utmaningar än att bygga ett nytt! Snyggt jobbat Thomas!

Blommis, du utnämns härmed till veckans BUTTERSMURF!  ;)
butter.jpg
 
Jäpp!

Hatten av för Thomas. Starkt jobbat!

Det kräver en hel del mod och vilja att lära sig nya saker, om man skall jobba med gamla hus. Speciellt om man skall anpassa det till ett modernt boende och samtidigt behålla lite av det gamla.
 
hammarband skrev:
Jäpp!

Hatten av för Thomas. Starkt jobbat!

Det kräver en hel del mod och vilja att lära sig nya saker, om man skall jobba med gamla hus. Speciellt om man skall anpassa det till ett modernt boende och samtidigt behålla lite av det gamla.
Det är sant. Jag kan lite av mycket, men utan min svåger (som kan mycket av mycket och dessutom är rörmokare) skulle det aldrig gå.
Jobbigaste nu är att försöka använda det gamla köket fram tills det nya är klart, men det känns ändå som att vi är i sluttampen nu, åtminstone tills det går att använda.
 
Ser riktigt bra ut!

Har oxå precis köpt ett gammalt hus och håller på med hela övervåningen i princip. Ska bo där första tiden och har rivit ut kök och badrum totalt. Det man märker med gamla hus är ju att det finns skrubbar och vrår överallt som måste fixas till och tas bort.

Vi har mycket kvar men har åtminstone kommit så långt att man börjar se hur det ska se ut när det blir färdigt...

 
Thomas,

Hjälp från erfarna släktingar och vänner är ovärdeligt. I mitt fall så har vi ett par gamla erfarna husägare, som gjort resan själva att total-renovera sina hus från grunden... Utan deras erfarenhet och hjälp hade jag nog inte gett mig på ett sånt här företag.

Dom har lugnat ner mig när jag panikat och trott att jag har hus-svamp, genomruttna bärande bjälkar eller mögelskador i taket på vinden :-[

När vi köpte huset hade jag bara bott i lägenhet innan och hade inte gjort något mer avancerat än att skruva upp en hylla, tapetsera eller måla ett rum. Det första jag fick göra när vi flyttade in var att byta varmvatten-beredaren samt mura upp ett fundament att ställa tvättmaskin/torktumlaren på. Det är inte så kul att inte ha tvättmöjlighet när man har barn...
 
härliga flashbacks man får av sånna här bildserier ;)

lycka till och kör hårt!
 
Fräser av kanten på bänkskivan för att få dit täcklisten ordentligt.
 
  • fras.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.