Jag har ett litet bekymmer.

Byggde en pergola förra veckan. Följde en byggbeskrivning för carport där de använde vanliga stolpskor till betongplintarna. Tänkte att det skulle fungera men det gjorde det banne mig inte. Pergolan svajar vid minsta tryck. Verkligen superdumt misstag, så mycket jobb i denna värmen och inte så bra som man tänkt sig.

Jag har grävt och gjutit fast stolpskor, sedan 4x2 stolpar i 95x95, överliggare i 95x95 och sedan ett gäng tväror som "tak" i 45x75. Det är tydligt att stolpskor inte är gjort för detta...

Funderar nu på att förstärka med vindkryss, byta ut dimensioner på tvärorna, gjuta på plintarna upp till stolpen, gjuta nya stolpar bredvid eller hyra bilmaskin och gjuta om plint* :)

MEN finns det något sätt att förstärka stolpskorna i efterhand så att det blir mer som de plattjärn jag borde använt från början?

Såg något som kallas TT-järn, ser ut som om de ska skruvas ner i en altan, om man skulle kunnat sätta det i betongstolparna istället?

Tips?
 
bild?
 
Har då något som tar upp sidokrafter? Utan det så hjälper det ju bara delvis att byta till grövre dimensioner.
 
Ja du har rätt slutsats, rejäla plintjärn eller liknande skulle du använt (men det kanske inte räckt). Men det kanske går att rädda om det går att ha "snedsträvor" i övre hörnen. Alltså en regel eller järn i alla övre hörn.
 
Tak? Ett stadigt tak ger stadga.
 
Skruva fadt två snesträvor. En på kortsidan och en på valfri del på långsidan. Då ska du se att stolpskor räcker bra
 
  • Gilla
PeNa77
  • Laddar…
Hej, igen, tack för alla svaren!

Det är en helt vanlig pergola, så frågan är alltså om det går att förstärk infästningen av stolpen i plinten i efterhand. Annars får jag ju sätta igång och försämra utseendet med strävor och diverse.

Ett tak jovisst men det är en pergola, det är tänkt att vara luftigt så att växter kan klättra...

Snedsträvor ja, men det måste sitta så långt ner för att få så mycket kryss som möjligt att det tar av golvytan under.man slår i huvudet =) jag testade med lite varianter, drog väl inte i jättehårt men det kändes lite klent, När jag satte en snedsträva fäst högst upp på ena sidan och fäst längst ner på andra så gick det fortfarande inte att luta sig mot stolpen.

Stolparna alltså, finns det något vettigt sätt, borra hål och limma fast nya stag med PL500, gjuta in stolpskon? Känns som att vindrörelsen hade smulat sönder betongen om jag gjuter upp den mer, det blir ju också bara ett par cm betong till så det är ju lite för tunt.
 
  • pinnar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
PontusLi
  • Laddar…
lavin skrev:
När jag satte en snedsträva fäst högst upp på ena sidan och fäst längst ner på andra så gick det fortfarande inte att luta sig mot stolpen.
Det kan väl inte stämma, vad använde du som snedsträva?

Om du absolut vill att alla sidokrafter (vridmoment) skall tas upp vid infästningen i plinten så behövs rejäla plintjärn som skruvas med fransk träskruv (eller genomgående bult). Det finns plintjärn som är som en bit armeringsjärn med ett plattjärn påsvetsat, du kanske kan borra hål och montera ett sådant i plintarna. Ett på varje sida om varje stolpe. Men frågan är om du kommer åt att borra....
 
  • Gilla
Anders036 och 1 till
  • Laddar…
Perfekt, vilket bra tips!

vad kan ett sånt plattjärn heta så man kan söka efter det? Precis vad jag skulle vilja testa, men tänkte att jag var tvungen att låna hem en svets för det. Får nog skruva bort stolparna för att komma åt att borra, men det kan det vara värt.

Snedsträvor, ser du den bortersta diagonalen? två såna, en på vardera sidan i ett kryss, då svajar det inte i vinden men det är fortfarande så svajigt att man kan gunga den med lite vilja. Förvisso är det inte samma sak som att sätta en snedsträva inuti, så att man får mer anliggningsyta horisontellt, men med tanke på att en snedsträva som man ska kunna gå under kommer vara kortare totalt sett så tänkte jag att det ändå skulle bli sämre resultat än vad jag är ute efter.

Jag tror att steg 1 blir att försöka bättra på plinten så mkt det går, sen titta på strävor. Eventuellt också byta ut takets reglar till en kraftigare dimension vid stolparna typ 45x170, jacka ur och sänka ner så att höjden blir densamma som de övriga men att 100mm ligger an mot överliggaren/hammarbandet.
 
  • Gilla
ompalompas
  • Laddar…
ditt diagonalstag lutar för lite. Det ska fästas i botten på stolpen och i övre hörnet. Då blir den hörnan stabil.

Ett annat alternativ är att sätta snedsträvor från takstolarna till stolparna i 45 graders vinkel.
 
Vet tyvärr inte vad de heter, men jag satte sådana för en grindstolpe en gång. Köpte på Beijer, men det var några år sedan. I värsta fall kan man ju tillverka själv eftersom du verkar ha tillgång till svets.
 
Vilken skruv har du använt för att skruva fast stolparna i stolpskorna?
 
QUOTE=MathiasS;2057034]ditt diagonalstag lutar för lite. Det ska fästas i botten på stolpen och i övre hörnet. Då blir den hörnan stabil.

Ett annat alternativ är att sätta snedsträvor från takstolarna till stolparna i 45 graders vinkel.[/QUOTE]
Ja, alltså det ska ju inte sitta såna där när den är klart, jag lät en vara klar för att ha lite stabilitet på hörnan.

Vill helst inte ha snedsträvor, som även Larsa och JKrister har föreslagit. Stolparna är 95 och takribborna 45, så för en snedsträva så skulle jag behöva sätta 45, och det skulle se lite muppigt ut mot stolparna. Alternativt byta takribborna till 95, vilket är lite klumpigt.
 
Redigerat:
Larsa skrev:
Vet tyvärr inte vad de heter, men jag satte sådana för en grindstolpe en gång. Köpte på Beijer, men det var några år sedan. I värsta fall kan man ju tillverka själv eftersom du verkar ha tillgång till svets.
Aj vad synd, men jag ska kolla med beijer. Har ite övermycket lust att lägga med tid på snickrande denna månaden så en köpelösning hade varit fint...
 
Redigerat:
Helioz skrev:
Vilken skruv har du använt för att skruva fast stolparna i stolpskorna?
Just nu är det bara temporär lösning med skruven, ska in bultar sen, men jag pausade vidare arbete när den svajade så illa. Bultarna sitter på fel ledd för att hjälpa mot svajningen, det svajar alltså mellan stolpraderna.

Man ser dock tydligt att det är järnet som går ner i betongen som rör på sig, inte trät i fästet. Riktigt bra flex i stolpskor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.