Det finns ingen perfekt box. Alla har de fördelar och brister. Vid val av box så bör man se till vad man vill styra och vilka brister man kan leva med.
 
leby skrev:
Med en Aeon Z-Stick 2E och Domoicz på din server klarar du det mesta, i princip vad jag styr hela huset med!

Tänkte också på, hur är det med stöd för lua script i ZipaBox? Och hur bra funkar det om du tappar internet kopplingen? Annars ser ju ZipaBox block "programmering" väldigt lik ut med Blockly som Domoticz använder, tror Blockly är Googles spåk..
Tack! Det gläder mig att höra! Är Domoticz lätt att komma igång med? Jag är ganska teknisk, men det finns gränser. :D

Är Domoticz dyrt?
 
Domoticz är opensource så "gratis", tror det tog mig 30 minuter tills jag kunde tända första lampan, jag är inte varken tekniker eller programmerare om än kanske över "medel" i IT förståelse.
Hade nog skrivit mitt första lua script innan andra dagen var slut :)

Du kan tanka ned Domoticz här: http://sourceforge.net/projects/domoticz/files/

Kanske skulle tillägga att jag nu kör som en service, val vid installationen...
 
Redigerat:
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
Låter bra att det har hyfsat låg tröskel...

Blir att undersöka programmet lite först och sen beställa hem en Aeon Z-stick 2E. Har den hyfsad räckvidd?
 
Aeon Z-stick är nog som alla andra i fråga om räckvidd, min når 14 av 16 noder direkt och de sista 2 med endast ett hopp. Z-Wave skall ju klara 4 hopp i mesh nätet så det är hur lungt som helst.
Har ett trähus med noderna på 3 olika våningsplan, en utomhus.
Min erfarenhet är att man behöver 3-4 noder för att mesh nätet skall börja "svänga in"... vet inte varför men när jag började testade jag med endast en node och en controller och det funkade knappt alls! Höll på att ge upp men hade redan beställt 3 till så jag satte upp dem och då började det bli stabilt. Finns ju inget egentligt skäl att det inte skulle fungera väl med en node och en controller men, jaja nu funkar det hur bra som helst.
Med Domoticz som ju är en opensource får man vara lite om sig och kring sig vid uppgraderingar.
Lätta att genomföra men ibland funkar inte allt som innan, jag tar alltid en backup så det är lätt att backa om det behövs. Sen fixar utvecklarna till felen snabbt så..
Om du jämföt med alla klagomål på ex fibaro och hur ofta den mjukvaran uppdateras så är en aktiv opensource något annat, engagerade utvecklare och en aktiv användarkrets som testar rapporterar fel samt nya enheter och funktioner tillagda kontinuerligt. Sen är det ju upp till var o en hur man vill bidra.
För mig har det vart enklare och roligare att styra med Domoticz än med Fibaros HCL som jag oxå har. Sen använder jag nu HCLen som backup samt för remote i telefon vilket den ju är jättebra till. Skall du komma åt Domoticz utanför ditt LAN så skall du ju helst ha fast IP dmz / port forwarding eller nån lämplig lösning.. Du minskar ju säkerheten på det sättet så jag har valt att inte exponera Domoticz ut mot omvärlden... Kul är det hur som helst med automatisering :)
Blir man riktigt biten så tror jag det är på gång att i Domoticz stödja Hek's projekt som han driver på http://www.mysensors.org/ Hek's kul projekt var det som fick mig att börja så man måste ju marknadsföra honom så snart det är möjligt ;)
 
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
Tack för utförligt svar, @leby ! Jag har en egen domän som pekar "hem" via en lösning liknande dyndns, så att komma åt grejorna utifrån är inga problem. Servern är redan åtkomlig för att kunna få med sig filmer och musik.

Det blir till att köpa hem lite grejor och börja testa, tror jag. Ska bli kul!

Du vet möjligtvis inte om det finns någon iOS-app på svenska för att styra lampor mm? Jag undviker gärna i det längsta att utsätta barnen och framförallt frun för engelska appar ;)
 
Ingen app på svenska men väl på engelska.... kommer inte ihåg namnet just nu men lätt att hitta på appstore eller på forumet, lycka till :)
 
En annan fråga om Domoticz... Jag har laddat ner och installerat det på servern nu mest för att se hur det ser ut. Så långt fungerade allt bra.

Men hur är det med kompatibla enheter i form av brytare och sensorer? Tittar man på listan i Domoticz wiki är det ju inte så väldigt imponerande. Är det verkligen så tveksam kompabilitet?
 
Vet inte var du tittar men det är massor med enheter som stöds. alla aeon, alla fibaro osv, osv listan kan göras hur lång som helst. vad hade du tänkt köpa som inte finns stöd för?
 
leby skrev:
Vet inte var du tittar men det är massor med enheter som stöds. alla aeon, alla fibaro osv, osv listan kan göras hur lång som helst. vad hade du tänkt köpa som inte finns stöd för?
Jag kollade här: http://www.domoticz.com/wiki/Working_devices

När jag kollade runt på hemsidor hos svenska återförsäljare av Z-Wave var flera av de billigare insticksenheterna (direkt i vägguttag) inte med, t.ex. TKB Home. Möjligen fungerar den ändå. Jag blev nog bara lite nervös över att köpa på mig enheter som sen inte fungerar med min setup.
 
Jag har ju inte använde just TKB men om du tittar på http://www.domoticz.com/forum/search.php?keywords=Tkb&sid=5c2578c4e4b396dc78ffe2960d1a9aa7 så säger åtminstone en användare att det funkar med TKB, det är ju främst http://www.openzwave.com och aeon som skall funka med Domoticz och sen är utvecklarna snabba att lägga till nya moduler. Men som sagt, jag vet inte egentligen men kolla av forumet så hittar du säkert någon som vet för specifika enheter. Annars kan jag rekommendera qubino ... Lite dyr men bra med både energimätning och möjlighet till temp mätning...
 
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
Någon som vet ifall hemlarmet Visonic Powermaster 10 går att integrera i Z-wave systemet? Dvs går larmet får man notifiering i telefonen, få Z-wave ansluten belysning att tändas osv.
 
Du ska nog inte använda zwave för larm men kombinera funkar nog, tror flera har kopplat en https://www.m.nu/universal-sensor-fibaro-p-794.html på sina larm för att få in signal till controllern sen kan man ju göra vad man vill, tända lampor etc. Men bas funktionen av larm skall du nog ha utanför... Zwave är inte tillräckligt säkert, 98,4% duger till lampor men inte till larm tycker många. % är bara påhittad men som princip så...
 
  • Gilla
snej81
  • Laddar…
Perfekt, en sådan sensor räcker ju.. Bara man kan trigga Z-wave systemet att larmet gått räcker. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.