Y
Jo jag gick ju och blev villaägare lite sådär hastigt och olustigt vilket innebär endel nya ting att lära sig.

Vad jag vet är att huset värms av en ved-panna från typ 1981. Och justnu sitter jag och drömmer mig bort till att göra om till bergvärme etc. MEN tills dess får jag ju försöka fightas med denna panna även om tanken att springa ut och vakta den stup i kvarten känns så himla ledsamt.. suck..

Så, vad behöver jag känna till? Någon som har en liten grundkurs måntro?
Jag anar att jag inte kan gå runt och såga av lite grenar från träd (haha) utan bör ha speciell (torr) ved. Sen är det väl inte bara att tutta eld på skiten och gå där ifrån utan man får väl dra lite i spakar och ha sig.

Berörande spakar läste jag ett annat inlägg att numera går det att köra lite datorstyrt med givare och servosar eller nåt sånt osv. Finns det sånna system som man kan trixa på gamla pannor?


Livet är inte lätt när det är svårt :)
 
Börja med att beskriva din anläggning, lägg gärna ut några bilder också.
Är där acktankar till?
Hur ser pannan ut?
Vad heter den?
Etc...
 
Y
Hehe, okej det var en vild chansning. Ska försöka hitta lite information samt fota imorgon. :)
 
Ja det finns ju väääldigt många olika varianter på vedpannor..

Kan ju t.o.m vara så att du har möjlighet att köra på enbart el och inte alls behöver elda varje dag.
 
Y
Tack för era svar. Jag hittade inget när jag hastigt bläddrade igenom vissa pärmar men gick ut och fotade lite samt skrev av id-brickan på pannan.
-Har förövrigt mardrömmar om detta, att det ska explodera(koka) osv. haha


Pannan: Euronom ifrån Kalmar
Typ: V30UB
Max effekt vid fastbr. kW: 11-23 vid olja kW 17-40
Max drifttryck, värmekrets: kPa 150 - 95 liter
Max drifttemp: 120 grader
--------------------------
Elpanna; TeknoTerm
Fast tänkte inte på kika efter id-bricka med uppgifter dock...

Vad jag vet om denna är att vi har satt på så en av tre elpatroner är igång ihopp om att vattnet inte ska frysa. patron 2 är defekt och dess el-relän osv är bortkopplad.
--------------------------
pannan578.jpg
 
Y
Kan ju passa på att fråga hur denna installation är uppdelad. Det finns ju bara en vattentank för värmen, men inte kan väl samma tank hålla i både kran-vattnet och värme-element vattnet? Om vattnet i radiatorerna cirkulerar borde ju det matas in massa sketet vatten i tanken vilket inte kan vara mums att dricka sen?

I min logik borde det ju vara två varmvattentankar?

Samt, en svarade att det bara var att byta pump för få lite fart på kran-vattnet. Sitter den pumpen inne i det skåpet då måntro? För det kan ju knappast vara självtrycket från den enkla "pumpstationen" i en annan byggnad. (vilket iofs hade förklarar det långsamma flödet isf).

Tydligare;
brunn-vattenpump-kärl-ledning till huset-? men här i huset måste det väl finnas en till pump??
 
Det troliga är att din ackumulatortank innehåller vatten som cirkulerar mellan panna-tank och element. Varmt tappvatten erhålls antingen genom en förrådsberedare i tanken eller slingor i den samma. Det är alltså troligen inte samma vatten i värmesystemet och för kranvatten.

Om du har för dåligt tryck i kranarna och har eget vatten så skulle jag börja med att titta till hydrofor/hydropress då problemet troligen återfinns där.

Vad det gäller att elda i panna så är det ett ämne värt en mindre uppsats ;-) Det ser ut som om din anläggning har omvänd förbränning men utan fläktstyrning. Om du tittar in i eldstaden så finns det möjligen någon form av spjäll i överkant av vedmagasinet som kan manövreras med någon av spakarna på framsidan av pannan. Prova med att tända en mindre brasa i pannan med spjället öppet. Rökgaserna går då direkt ut i skorstenen utan att passera efterbrännkammaren underst i pannan. När pannan har brunnit någon halvtimme så provar du att stänga det övre utsläppet från vedutrymmet. Då ska skortstenssuget suga rökgaserna neråt genom glödbädden för att efterförbrännas med extra lufttillförsel i det undre utrymmet i pannan.

Berätta här hur det gick så kan vi resonera vidare!
 
varmvattnet görs i tanken under elpannan. UB30 klassades av B-E Lövgren som den vedpanna som hade den i särklass sämsta verkningsgraden på den tiden men var ganska lätt att bygga om , med fördubblad verkningsgrad som följd. Och det fungerar. 8 -9 st eldfasta standardstenar,½ kvm isolering och bort med rostret och släng dragregulatorn. Ritningar på ombyggnaden gavs ut av Länsförsäkringar och gav tips på många förbättringar av dåliga pannor. Därtill kommer en ordentlig ackumulatorvolym som kan ta hand om den fördubblade effekten. Om du vill fortsätta att elda ved på allvar så verkar ändå en investering i ny panna + tank det vettigaste och mest ekonomiska på sikt. Värmepump är bekvämt och om ditt radiatorsystem är tillräckligt väl tilltaget , tom ekonomiskt försvarbart. Det är troligtvis ett hydroforkärl o pump som du har i den andra byggnaden och då behövs ingen mer pump och går det inte att höja trycket med den som är så kanske en nyinvestering krävs även där.
 
Y
Kikade lite på Euronom webbsida och såg att deras nutidens pannor är rena lyx-drömmen mot denna, med vedmagasin och allt vad det nu var som innebar att den skötta sig i 3-4dagar, haha.

Bör man fortsätta köra tills sakerna ger upp totalt, eller kan det vara värt att unna sig en uppdatering redan nu. Och är man korkad om man köper ny ved-panna istället för tex bergvärme?

Hade som tanke att värme och vatten uppgradering är prio-ett ifall jag ska bo där för det sista jag vill är att frysa - den innan elda bara när han skulle bada men här har vi en nu som är bra mycket mer bortskämd haha.

Det är inte omöjligt att han har gjort något med pannan, jag minns lite svagt något om keramiken iaf...

-----

och ja, det är primitivt hydroforkärl precis som den uppsättningen jag visade bilder på i ett annat ämne, fast med mindre tank. Ska gå och och fota där någon dag, tror det sitter en ny pump där faktiskt...

Usch jag blir ju gott nervös att försöka pressa ut mer effekt. Det står ett extra kärl intill, ej inkopplad utan nog en inköpt reserv eller så. Skulle man vinna något på att koppla in det så man kör dubbla tankar? Eller är risken att man snabbare kör brunnen tom på vatten för det var ju ingen omöjlighet att lyckas med detta när man körde super-högtryckstvätten en längre stund minns jag...
 
Redigerat:
Har du ingen möjlighet att be förra ägaren att ge dig lite coaching i dina nya grejor?

Vad det gäller hydroforen så är en trolig orsak att luftbubblan är för liten (eller obefintligt). Om du har en kompressor kan du fylla på extra luft, förutom atmosvärtrycket, annars får du nöja dig med att tömma hydrofortanken på vatten och samtidigt släppa in luft där uppe. Då kommer pumpen att bygga upp ett bättre tryck.
 
Y
Nu när ni nämnt detta om luft så börjar jag förstå hur detta med vattentrycket osv funkar, jag trodde det var trycklösa kärl och att diverse pumpar stod för trycket i kranarna. Litet framsteg iaf. :)
-Känns läskigt att dona med dessa gammeldagsa kärl men ska väl övervinna den skräcken också, hehe.

Och nej, förra ägaren; min far, dog både ung och utan förvarning.
Ångrar att jag inte lyssnade bättre och ställde mer förberedande frågor, men tur man har internet. Helt fantastiskt vad information man kan få, även fast jag hade hoppats på att pannan var av bättre modell och att det visade sig vara bland de sämsta (haha) så är jag glad att få veta att det gick att dubbla effekten vilket jag kanske aldrig fått veta annars..

så ett stort tack för alla svar :)
 
Bara för att klargöra nåt du undrade över.. Vatten till värme och kranar finns i samma tank. Tänk dig att du blåser upp en ballong till hälften, och den ballongen är inuti en ballong som är helt fylld. I den yttre ballongen finns radiatorvatten, i den inre finns kranvatten.

Eventuellt var det tvärtom, jag är ingen expert men kan det mest grundläggande :)
 
Y
Sitter och kollar in nyare vedpannor och impas över dess lyx.

En sak jag undrar, detta med vedmagasin som vissa nämner, är det bara en benämning på hur mycked ved man kan knö in för akutell förbränning.
-Eller är det så som jag tolkar; en buffert förvaring så när den har eldat upp första omgången så droppar den ner ny ved (som pellets matare).

(det ser inte ut så på bilderna därför börjar jag tro mer på att det är den volym som man kan ha just för stunden, inte som någon långsiktighets grej....

heh, det var svårare att beskriva funderingen än vad jag trodde. :)
 
Det är hur mycket ved du kan stoppa in i pannan.
 
Eldstads volymen är viktigare än effekten på en panna, Rymmer den t.ex 200 l ved får du ut ca 220 kWh o om det räcker till det dyg det är som kallast spelar det ingen roll om pannan ger 20 kW o brinner i 11 tim el ger 55 kW o brinner i 4 tim...

Drömmen vore att den brann effektivt med husets max behov (t.ex 10 kW) men hade en eldstad på 250-300 l, Då behövs inte nån jätte tank o då det är som kallast laddade man bara pannan full varje kväll..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.