Mikael_L
Har du tänkt byta till bergvärme ska du givetvis vara försiktig med investeringar i nuvarande anläggning och hellre försöka få in den där bergvärmen så fort som möjligt.

Har du inte bestämt dig för ett byte så är det alltså "bråttom" med att ta in information så du kan gå till beslut.

Har du tillgång till skog eller kan få ved på något annat billigt sätt och inget emot att lägga någon vecka per år i vedhantering så är en uppgradering av nuvarande anläggning intressant.

Hade jag en egen liten skog och i övrigt infrastrukturen och platsen för vedeldning skulle jag säkert gå på ved. Motion och spara pengar samtidigt... :)
 
Y
Nja, skog finns inte, däremot har jag flertalet skogsnissar som arbetskollegor. Känns lite vågat att förlita sig på att få ved av dem resten av livet dock så bergvärme vore nog klokare anar jag.

Snart ska vi pröva att elda i pannan, ska nog sticka in kameran och fota lite i den före så får ni analysera ifall det är ombyggt. :)

Får se om villan tar eld eller om kärlet kokar till en explotion, hehe

Tack Spaedgris för dokumentet!
 
Y
Ja då har vi försökt elda, och det gick snabbt upp i temp, det dröjde inte så himla länge innan pannans temp visade 85grader (då började det låta i pannan) och trycket i elpannans kärl ökade endel också. Dessvärre har temp-mätaren slutat funka på elpannan men då vedpannans temp ökade allt mer blev vi rädda och öppnade alla kranar inne i huset för få ut varmvattnet innan det kokade. (givetvis reglerade vi öppningarna i pannan och slutligen stängde allt för försöka strypa elden till döds)

Men värme i elementen var då inget att tala om, i slutet började det smyga fram något klent i de närmsta elementen men inte i de övriga. Antingen så kanske de var i behov av luftning, eller så vill jag tro att någon cirkulationspump är kass, för det bör väl finnas en sådan?

Innan vi börja elda tog jag lite kort, tror inte direkt de visar något roligt men för er som är vana kanske ser något roligt att berätta, tänker på ombyggnaden eller original...

inne-i-pannan692.jpg

Efter detta känner jag mig osäker om jag ska behålla gården, en sak är ju säker att en annan värmeanordning blir ju det första jag får införskaffa...
 
Ska du sälja gården så ge mig en chans! ;-) Din lyckost som ärvt en gård!

Har du hittat cirkulationspumpen så kan du ganska enkelt kontrollera om den fungerar. Gör det nu när pannan är kall, sätt en skruvmejsel mot pumphuset och sätt örat till mejselns handtag. Du hör att det surrar och brummar om det funkar.
 
Låter som om shunten var stängd?
 
Y
Nja, vi elda nog rätt såsett. Fast mor som annars eldat i den i några år med dålig ved, stod där nu 20 år senare lite ringrostig med väldigt fin ved. Fast ska framföra detta om shunten (vad nu det är?) så får vi se om hon minns fler detaljer.

Kusliga var att inte kunna se tempraturen på vattnet i kärlet.

Ska ta och lufta elementen ifall det var det, eller försöka luska ut var cirkulationspumpen sitter och se om den funkar (vilket jag anar att den inte gör).

---

idag när jag vi var där så kände jag hur himla kallt det var, så är lite orolig om det kan komma att frysa. En elpatron funkar och värmer men någon speciell värme är det ju inte i huset, om man spolar länge i kranen kanske man får fram någon ynklig värme.
-Är värmen från en patron tillräcklig för undvika att rören fryser?

Pumprummet längre bort har rejält element och tillhörande värme iaf. Kanske skulle satt något element i pannrummet också men svårt att tro det gör nytta.
 
Behåll gården, sälj lägenheten. Bo ett par år och om bara inte står ut är det mycket lättare att ångra sig än om du sålt gården...
Att få pannan att fungera är nog mest en fråga om handpåläggning, även om det inte är världens bästa panna.
 
  • Gilla
kozneb
  • Laddar…
Y
Nu har den stackars kvarstående elpatronen jobbat upp 45grader under natten, varmvatten kom till köksblandaren iaf.

Men alla element är lika iskalla.
Jag har tidigare kollat alla element och det är ej luft i dem.
Jag har lyssnat på cirkulationspumpen och den är igång, jag lekte lite med dess 3steg knapp också och hörde skillnad men den stod och står på max.

Då är frågan, krävs det bara ännu mer värme i elpannan eller är det något som är fel måntro. Det är skruvat i elen, någon svart dosa ligger på golvet med kabel upp till övrig teknik... Det är en mätare som typ visar 2 grader bara...

Vad göra? Jag höjde till 60 och ska se vad resultatet blir imorgon utav detta, min mor fick chock när jag berättade det och hon sa att det kommer kosta multum i elräkning, haha.

Förslag?

Elpatron 2 är bortkopplad, elpatron 3 vet vi ej skicket på men dess elektronik fanns kvar dock..
Kör den då bara 1:ans patron eller kör den 1 och 3?

elementvarme385.jpg
 
Redigerat:
Låter helt klart som att shunten inte är tillräckligt öppen, och det som hänger löst är misstänt likt en shuntmotor. På denna bild till höger ovanför cirkpumpen sticker en mässingfärgad axelände eller rörsnutt ut, elementvarme385.jpg
prova att vrida på den, se efter om det finns någon markering på själva ventilhuset.

Edit: den kan vara så att ringnyckeln som ligger på golvet passar...
 
Redigerat:
Y
Mjaaa just det, den elboxen har nog suttit fast över den och skött justeringen, nu ser jag logiken, åh så pinsamt. Ska testa att skruva på den. :)

Nu har "shunt" nämns vid olika samband, exakt vad är en shunt? Finns det bara en eller flera?

Vad är det normalt att köra på för grader, som jag nämnde hade den jobbat upp till 45 och jag höjde till 60. Men vad brukar folk generellt ha för temp?

Och det fanns 3 hastighetslägen på cirkulationspumpen, vad är rätt, ska man ha full fräs, om man körlångsammare vad ger det då för effekt? Känns som om man är lite slösaktig om det går som fortast, om man kör på steg två borde väl elementen får längre stund att nyttja varmvattnet, fast då hinner det ju kylas ner mer också, rörigt värre.. :)
 
Redigerat:
Taget från http://sv.wikipedia.org/wiki/Shunt

Shunt en ventil för att reglera flödet av vatten genom radiatorer och värmepanna eller ackumulatortank. Shunten låter en viss del av det vatten som cirkulerar genom radiatorsystemet gå tillbaka ner i pannan och på så sätt regleras temperaturen i radiatorsystemet. Till shunten kan en shuntstyrning kopplas som reglerar temperaturen i radiatorsystemet efter inne- och/eller utetemperatur. Den önskade temperaturen uppnås genom att blanda in en lämplig del av returvattnet.
 
Shuteeen blandar hetvatten från pannan med svalare returvatten till rätt temp ut till elementen. Vad som är lagom beror på hur kallt det är samt hur systemet ser ut, modern golvvärme kanske 30-35 grader vid kyla, ett gammalt system med stora element 40-45 grader vid nollgradigt ute, 50 kanskle vid -10 och 60 vid -20-25, bara exempel.
Ratten du nämner gissar jag är till för tempen i elpannan, lagom där är 50-60 grader.

Blir elementen varma, och hur varmt blir det i kåken?
 
Apropå temperatur så måste man väl upp i minst 70 grader på dricksvatten för att bli av med legionella.. Därför de flesta moderna grejer har en funktion som veckovis kör upp till en 75grader eller så, för att rena systemet.

Någon som vet får gärna utveckla hur det ligger till :) sitter nämligen själv i en kåk med olja/ved panna vi flyttade in till för en vecka sen. Har ju inte riktigt fått koll på grejerna ännu så tråden följs intresserat ;)
 
Y
Nu ska vi se. Har exprimenterat lite.

1. för två dagar sedan satte jag el-pannan på 60grader och hoppades på att elementen skulle hinna värmas något.

2. Idag, efter två dagar, så kolla jag elpannan på morgonen, tror jag höjde lite till,

3. jag satte den fasta nyckeln och börja vrida på shunten men kändes lixom inte bra, och tur att jag stanna annars hade jag ju lossat den och vatten farit ut, istället tog jag fingrarna och vred på hjulet, gick att vrida ganska lite, kvarts vart som mest.
Och jag hade ju ingen aning hur den skulle stå så satte i "mellan läge"

4. sen efter arbetsdagen åkte jag dit och kollade elpannan och den funka iaf.
---- Visade dock ingen temp under cirkulationspumpen så började fundera på om den mätaren kanske var trasig, den satt ganska löst.

5. Gick in, kände det var kallt, elementen = iskalla. Jag vandra runt lite och reagera på hur köksblandarens pip såg konstig ut och fick chock - en istapp!
Tänkte att nu är det kört, nu har allt gått sönder... Men blandarna i badrummen funkade, stundvis spotta det ut orent vatten så fick ny chock å tänkte att det är jord från trasiga rör.

6. Jag gav mig fan på hitta en yxa, hittade, kunde göra flisor, vilket underlättande eldandet. första omgången gick bra, jag gjorde fler flisor och fortsatte, sen blev jag girig och tog grövre bitar..

7. isproppen i köksblandaren gav vika, var nog bara att den stått och droppat... nåväl... fåse...

jag minns inte allt exakt nu men..

8. studerade vilka skillnader det blev beroende på hur man satte spaken på vedpannan osv. När jag börjat jobba upp lite extra värme på vattnet så slog ju elpannan av iaf, det gjorde den nog rätt tidigt såsett...

9. Så märkte jag att mätaren under cirkulationspumpen hade börjat stiga! jippie, så börja jag försöka forska i vad MIN och MAX var på shunten då jag ställt den i mellanläge. Det var en långsam process men sen kom jag på det iaf, medurs = full fart till elementen...

10. Senare började det även bygga upp tryck i tanken, det tog sin tid men sen steg det...

11. då jag började bli girig så gick ju pannan upp såpass så det började bubbla i den så blev änna nervös och försökte lugna tempot på olika sätt. Allt gick bra.
Alla mätarna antydde på att tempen var strax under 90(eller80?).

12. ÅNEJ cirkulationspumpen började föra oväsen, och allt mer oväsen, som om bladen gick emot höljet. suck... jag satte den på lägsta läget, lagom att pannan började dö... pumpen fick vara en stund, jag testa då och då att öka varven men den forsatte låta.. men efter en vilostund gick det att ha på 2a läget iaf... kanske tål 3ans läge sen när den blivit kallare...

13. innan jag åkte, höjde jag elpannan 60 till 75... ett test för att se om jag nu håller 75 (som jag märkte var då mätaren under pumpen började funka) och låter allt stå så till imorgon med tankens upparbetade tryck dessutom.. ja då kanske pannan klarar av att fortsätta värma elementen..

jag höll på med detta kanske i 2timmar, vet inte, men det blev inte speciellt varmt i huset, men man kunde känna av pluttelite värme i de sista elementen på andra sidan huset, tror jag eller så var jag bara så frösen så kall metall uppfattades som varmt.. hehe..

återigen fick mor chock - 75grader på elpannan, jorden kommer gå under när elräkningen kommer.... jovisst men det är ju bara ett test till imorgon..


så, vad tror ni om detta?
Jag kände rentut sagt stor sorg och förtvivlan & återigen - om jag ska bo där så får det bli helt nytt värmesystem för hålla på och muppa såhär utan att något händer känns ju verkligen inte givande, hehe


Edit: Jo förresten, något jag reagerade på rätt tidigt när jag kände på rören lite här och var för avgöra var värmen leddes, så märkte jag att hela vedpannan var ju uppvärmd, lite irriterad - slöseri med elpanna energi att den värmer upp vedpannan ju? Kan det verkligen vara rätt? började fundera på om pumpen gick åt rätt håll, elementen kalla men pannan varm...

nyttfpannforsok508.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.