Tack Dennis! Jag skall kolla lite på UK Workshops.
 
På Rolls-Royce-listan får vi lägga till bland annat Wadkin och Köpings och Ejca och Rex som för övrigt är samma svarv som Stenberg och ett oändligt antal mer ovanliga märken.
Av alla de här är det väl bara Solberga och Ejca som fortfarande tillverkas.

Problemet är att det egentligen inte finns något företag i dag som satsar på att tillverka bra små svarvar. Det finns företag som satsar på att beställa billiga små svarvar av halvdan kvalitet från tillverkare i låglöneländer och sälja dem under eget namn och så finns det företag som satsar på att tillverka kvalitetssvarvar i det större formatet.

Du frågar efter en vara som i stort sett inte existerar på världsmarknaden. Därför får du inget svar.
Vill du ha en verkligt bra liten svarv så är alternativen i stort sett att köpa begagnat och renovera eller att bygga den själv. Om du skall bygga den själv krävs att du är skicklig på metallarbete och har tillgång till bearbetningsmaskiner för metall.
Jag har sökt själv efter en bra liten svarv periodvis i 10 års tid och det närmaste jag har kunnat komma är en liten gjutjärmssvarv från slutet på 1800-talet som ser ut att vara renoverbar. Tyvärr är den väldigt nedsliten till och med mätt med mina mått och tyvärr har den babbitslager.

Tekniskt sett har en träsvarv egentligen inte utvecklats alls sedan kullager blev vanliga på 1910-talet och man började göra dubbdockor med morsekona någon gång vid samma tid.

Gänget på UK worksshop kan sannolikt väljas ut den bästa svarven ur djungeln med halvskraltiga kinagrejor...... men det blir aldrig någon Rolls-Royce. Snarare en begagnad Opel Kadett.
 
Redigerat:
heimlaga skrev:
På Rolls-Royce-listan får vi lägga till bland annat Wadkin och Köpings och Ejca och Rex som för övrigt är samma svarv som Stenberg och ett oändligt antal mer ovanliga märken.
Av alla de här är det väl bara Solberga och Ejca som fortfarande tillverkas.

Problemet är att det egentligen inte finns något företag i dag som satsar på att tillverka bra små svarvar. Det finns företag som satsar på att beställa billiga små svarvar av halvdan kvalitet från tillverkare i låglöneländer och sälja dem under eget namn och så finns det företag som satsar på att tillverka kvalitetssvarvar i det större formatet.

Du frågar efter en vara som i stort sett inte existerar på världsmarknaden. Därför får du inget svar.
Vill du ha en verkligt bra liten svarv så är alternativen i stort sett att köpa begagnat och renovera eller att bygga den själv. Om du skall bygga den själv krävs att du är skicklig på metallarbete och har tillgång till bearbetningsmaskiner för metall.
Jag har sökt själv efter en bra liten svarv periodvis i 10 års tid och det närmaste jag har kunnat komma är en liten gjutjärmssvarv från slutet på 1800-talet som ser ut att vara renoverbar. Tyvärr är den väldigt nedsliten till och med mätt med mina mått och tyvärr har den babbitslager.

Tekniskt sett har en träsvarv egentligen inte utvecklats alls sedan kullager blev vanliga på 1910-talet och man började göra dubbdockor med morsekona någon gång vid samma tid.

Gänget på UK worksshop kan sannolikt väljas ut den bästa svarven ur djungeln med halvskraltiga kinagrejor...... men det blir aldrig någon Rolls-Royce. Snarare en begagnad Opel Kadett.

Ejka och Solberga svarvarna är på tog för stora. Jag skall tillverka små roliga saker bara. Egna mejslar, knivar, mm. Jag skall inte svarv bordsben utan mest lära mig hantverket. Jag är då ute efter en mindre svarv, och en mindre svarv väger naturligtvis mindre än en stor svarv :)

Jag skall ta en titt på JETs som finns på Swedendro till att börja med.

Möjligtvis Holzman, det låter inte så Kinesiskt, men det kanske tillverkas där.
Annars är tyskarna exempelvis duktiga på att behålla teknik och inte sälja ut sig till låglöneländer, så man hade ju hoppats på att det fanns något tillverkare där man inte hört talas om.

Tack för all hjälp hittills!
 
Är man ute efter ett Rools Royce märke så är nog Magma Black Line Titan en klar vinnare. Magma gör även en bordsvariant som heter Magma 175-FU. Liknar Jet JWL-122. Men när man detaljstuderar dom så är Magman ett bättre val på nästan alla punkter. Finishen på lacken, bearbetningen på metallen, varvtalsregleringen, Reglagen osv och den allmänna känslan är högre.

Alla äldre svarvar som har räknats upp här är alla stadiga pjäser men dom saknar två väldigt väsentliga saker som båda går att komplettera med lite fix och det är frekvens styrning och en modern banjo. För man flyttar den ofta och det är segt när man svarvar att behöva stänga av svarven bara för att flytta banjon, Efter som dom äldre har lås skruven under svarvämnet mitt i bädden. Och där vill man inte sticka in armen när ämnet snurrar.

Det man vill ha på en svarv är frekvensstyrning och modern banjo med reglaget framtill.

Ett begagnat alternativ är att leta efter en Lenartsfors. Tyvärr så ser man dom sällan.

Holtzman brandar alla sina prylar och man får vad man betalar för

Man kan svarva med vilken svarv som helst. Men det är skillnad på att svarva på en svarv som står löst på golvet jämfört med en svarv som är fastskruvad. Och det spelar ingen roll om svarven som i mitt fall väger 150-200 kg. Svarvningen går jämnare i en fastskruvad maskin än en löst stående.
 
Redigerat:
Intressant.
Jag hade aldrig tidigare hört namnet Magma. De verkar som om jag var för pessimistisk i mitt dystra utlåtande om marknadsläget.

Mitt gamla svarvvrak från 1800-talet har muttern på banjobulten under balkarna. Lätt att nå och ett stort handtag att vrida så man behöver ingen skruvnyckel. Det fanns helt klart "moderna" banjor redan på den tiden!
Synd bara att den är så förbaskat uppnött överallt.
 
pär h skrev:
Är man ute efter ett Rools Royce märke så är nog Magma Black Line Titan en klar vinnare. Magma gör även en bordsvariant som heter Magma 175-FU. Liknar Jet JWL-122. Men när man detaljstuderar dom så är Magman ett bättre val på nästan alla punkter. Finishen på lacken, bearbetningen på metallen, varvtalsregleringen, Reglagen osv och den allmänna känslan är högre.

Alla äldre svarvar som har räknats upp här är alla stadiga pjäser men dom saknar två väldigt väsentliga saker som båda går att komplettera med lite fix och det är frekvens styrning och en modern banjo. För man flyttar den ofta och det är segt när man svarvar att behöva stänga av svarven bara för att flytta banjon, Efter som dom äldre har lås skruven under svarvämnet mitt i bädden. Och där vill man inte sticka in armen när ämnet snurrar.

Det man vill ha på en svarv är frekvensstyrning och modern banjo med reglaget framtill.

Ett begagnat alternativ är att leta efter en Lenartsfors. Tyvärr så ser man dom sällan.

Holtzman brandar alla sina prylar och man får vad man betalar för

Man kan svarva med vilken svarv som helst. Men det är skillnad på att svarva på en svarv som står löst på golvet jämfört med en svarv som är fastskruvad. Och det spelar ingen roll om svarven som i mitt fall väger 150-200 kg. Svarvningen går jämnare i en fastskruvad maskin än en löst stående.
Stort tack!
Jag har tänkt mig en mindre svarv som jag fäster i min arbetsbänk som är skruvad i vägg. Som du säger, då kanske viktigt spelar mindre roll.
Sen är det mindre prylar jag tänkte börja med, mest för att det ser så förbannat roligt ut!

Tack
 
Det var nytt för mig med tills i september 2015 när vi var på europen woodworking show i uk. Där fans magma och jet.

Precis hemilaga så är det på en svarv jag brukar använda som är från mitten av 1800 talet. Men det är samma sak där att man måste vända upp och ned på sig själv för att nå den.

Vikten spelar roll, eller egentligen är det inte vikten som är viktig utan hur pass stabil svarven är och då inte benen utan allt ovanför. Och när det är stabilt och bra så blir då per automatik vikten mycket.

Men tex dessa bords svarvar typ jet och magma väger runt 50 kg och det är mycket med tanke på hur pass små dom är och dom går fantastiskt fint och smidigt. Och jet är absolut ingen dålig svarv, det är nog den populäraste i den storleken. Det vara bara det att när man kunde göra en jämförelse så blev det ganska uppenbart vilken som var en vinnare tycker jag.

Och Alex H (forummedlem) köpte en magma bordsvarianten. Nu tror jag tyvärr inte han har hunnit provat den i skarpt läge än.
 
Vem säljer Magma 175, är det order från utlandet som gäller endast då?
 
Redigerat:
Tack Morgan!

Precis vad jag söker, fler kvalitetsmärken.
 
Jag känner till en återförsäljare av Mamma. Classishandtool.com Det finns säkerligen flera kolla deras hemsida.
 
pär h skrev:
Jag känner till en återförsäljare av Mamma. Classishandtool.com Det finns säkerligen flera kolla deras hemsida.
Aaawwe, grymt!! Det är så när jag klipper hem en ikväll men jag skall ta ett snack med Dan på Swedendro först och höra hur lite om JETen han säljer och ifall det är likvärdig, ifall han vet. Tack!
 
Han säljer jet. Den är bra..
Men inte lika bra som Magma😀
Fast i ditt fall tycker jag det kvittar med tanke på att du är nybörjare. Och jag har set proffs göra helt galna saker på just jet svarven.
 
Jag har tänkt göra som sagt lite mindre saker, egna mejslar och knivar mm. Lite sådan enkla verktyg. Blir enormt inspirerad av folk som gör detta på youtube.
 
Bra att det dyker upp fler kvalitetssvarvar som jag aldrig hade hört talas om förrut!


Om du skall göra mejslar och knivar behöver du också ässja och städ och några tänger och hammare.
 
  • smide.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.