DennisCA skrev:
Av de som räknats upp tror jag på Record (bara hört bra om dom på brittiska forum) och sen Jet. Och om pengar inte är ett problem, satsa på en version med elektronisk varvtalsreglering, typ:
[länk]
Tack, jag tittade på den tidigare. Och den är inom budget helt klart. Finns det svenska återförsäljare tro, verkar inte så?
 
nia79 skrev:
OK Hobbybruk, i mitt snickeri och inte inom industrin.
Om det skall säljas eller inte hör inte alls hit. Det jag tillverkar gör jag alltid lika noggrant.
Jag är inte ute efter någon skit.
Pris inte viktigt.
Vikt ca 50 kg kanske.
Alltid svårt att tolka ton i ett forum, så hoppas du inte tog min fråga som någon kritik, önskade bara tydligare begränsningar.
Kokar jag ner ditt svar nu så landar det endast i att du vill att svarven ska väga ca 50kg?
Att du är noggrann tvivlar jag inte på, men olika maskiner kan tillåta olika precision, utifrån hur mycket tid man plöjer ner.
Att säljas eller inte hör kanske inte direkt hit men det jag undrade var väl eg hur viktigt det är att du kan reproducera något du redan gjort en gång innan. (Att samma inställning alltid ger samma resultat).
Hur stora saker vill du göra?
 
Frustrator skrev:
Alltid svårt att tolka ton i ett forum, så hoppas du inte tog min fråga som någon kritik, önskade bara tydligare begränsningar.
Kokar jag ner ditt svar nu så landar det endast i att du vill att svarven ska väga ca 50kg?
Att du är noggrann tvivlar jag inte på, men olika maskiner kan tillåta olika precision, utifrån hur mycket tid man plöjer ner.
Att säljas eller inte hör kanske inte direkt hit men det jag undrade var väl eg hur viktigt det är att du kan reproducera något du redan gjort en gång innan. (Att samma inställning alltid ger samma resultat).
Hur stora saker vill du göra?
Inte för stora. Record Powern ovan har jag tittat på.
Vilka tillverkare gör de bästa moderna svarvarna, och vad gör dom bra?
 
Vet inte vilka som gör de bästa svarvarna i nutid. Jag har mest svarvat på en äldre luna-svarv. Vad som skiljer en bra svarv från en dålig är nog beroende från person till person. Jag vill att min svarv ska ha minimalt med vibrationer, litet glapp, och ha standardgängor så det är lätt med tillbehör.
Lunan uppfyller allt utom vibrationsfriheten. Den är mest i plåt. Gjutjärn är att föredra.

I mitt fall är det nog mest jag själv som är den begränsande faktorn..titta på vad folk lyckas åstadkomma med hjälp av hemmabyggda trampsvarvar i trä..
 
Redigerat:
Kom igen nu! Forumet måste väl ha massor av svarvar hemma??!!
 
nia79 skrev:
Kom igen nu! Forumet måste väl ha massor av svarvar hemma??!!
Fast du frågar efter en lätt, bra, modern svarv.. Skulle anta att de flesta som har svarv inte har köpt en ny utan håller till på begmarknaden? De jag känner utanför forumet som svarvar tittade på mig som frågetecken när jag frågade dem om tips på en ny svarv..de tyckte man kunde köpa beg. (Vet att det inte är svaret du eftersöker, men det jag fick när jag frågade runt).

Sen kanske inte är inne på forumet dagligen heller. (Konstigt jag vet, själv är jag inne 10ggr om dagen..)
 
Redigerat:
50 kg är en verklig lättviktssvarv.
En avancerad hobbysvarv av det slag som mera avancerade slöjdare (både hobby och yrke) brukar hålla sig med väger knappast någonsin under 150 kilo.

Jag skulle tro att en av de bästa du kan få i den extremt låga viktklassen är en begagnad Luna 1000 (eller var det sp1000 de hette?). De dyker upp hela tiden på blocket och de är oftast billiga. Här är ett exempel på hur de ser ut. Om du ger dig till tåls kan du hitta en för 1000 kronor eller strax över.
Den är absolut ingen svarvarnas Rolls Royce. Snarare en svarvarnas Opel Kadett...... och precis som kadetten är den fullt körbar om man tål litet svaj och vibrationer och inte har så stora krav på kapaciteten.

http://www.blocket.se/kalmar/Trasvarv_65086610.htm?ca=2&w=3
 
nia79 skrev:
Kom igen nu! Forumet måste väl ha massor av svarvar hemma??!!
Nä jag tror faktiskt inte det. Svarvning är en lite annan "sport" än vad många här sysslar med, väldigt polulärt i förädrarnas generation då varenda gubbe hade en svarv i garaget. Ingen hyvel, bordsåg eller bandsåg men en svarv skulle man ha. Av de snickare eller möbelsnickerier jag besökt som drivits av folk i min ålder (40+/-10) så har jag aldrig sett en svarv. Läser en tidning ibland på biblioteket, den heter the woodworker and woodturner, man gör alltså skillnad på dessa. Fine woodworking har såvitt jag minns knappt visat nåt om svarvning de 20 år jag läst den.

Jag har kollat lite svarvvideos på youtube och man kan verkligen göra skitcoola saker, men här tror jag inte det hänger många svarvare.
 
Jag svarvar inte mycket heller, men många gånger är det bra att ha. För mig är det mest att jag tillverkar saker och komponenter jag behöver snarare än traditionella saker som skålar och sånt, som för övrigt inte intresserar mig. Till det duger min Coronet Major svarv från 70 talet bra.
 
@Frustrator: ts ställer en relativt enkel fråga — du har hittills inte kommit med några svar. Dina inlägg känns sådär relevanta men de är många. Har du något konkret att komma med, eller?

//Ronnie

Tillägg:
Jag är inte intresserad av en svarvdiskussion i allmänhet; precis som ts vill jag få konkreta, vederhäftiga synpunkter på de svarvar som finns därute på marknaden. Först då fungerar forumet som det väl är tänkt, hjälp att fatta beslut när vi inte kan/vet/hinner själva.
Stort tack till alla som faktiskt försöker hjälpa till!
 
Redigerat:
Pysslarn skrev:
@Frustrator: ts ställer en relativt enkel fråga — du har hittills inte kommit med några svar. Dina inlägg känns sådär relevanta men de är många. Har du något konkret att komma med, eller?

//Ronnie

Tillägg:
Jag är inte intresserad av en svarvdiskussion i allmänhet; precis som ts vill jag få konkreta, vederhäftiga synpunkter på de svarvar som finns därute på marknaden. Först då fungerar forumet som det väl är tänkt, hjälp att fatta beslut när vi inte kan/vet/hinner själva.
Stort tack till alla som faktiskt försöker hjälpa till!

Ursäkta nia79, går lite ot för att svara på Pysslarn/Ronnnies fråga.
@Pysslarn: Nej, jag har inte något konkret att svara ang moderna, lätta men bra svarvar. Men för att veta någorlunda säkert vad det var det ts verkligen ville veta kände jag mig tvungen att fråga vad hen tänkt. När jag själv inte kände att jag kunde ge ett bra svar frågade jag runt bland de jag känner som svarvar (totalt 3st så ingen heroisk insats direkt). Inte heller de hade något bra svar, men jag valde att återkoppla det svaret till nia79 så får hen själv göra vad hen vill med svaret.
För övrigt tycker jag din fråga hade passat bättre som PM.
Om ts tycker jag är en jobbig jäkel som stället irrelevanta frågor/fyller tråden med skräp så ber jag om ursäkt, och det är då bara be mig sluta så gör jag det.
 
Redigerat:
Visst.

//Ronnie
 
Många svar och tacksam för detta.

Svarvning kanske är en konst många äldre håller på med det vet jag mindre om. Man som en nämnt här ovan göra fantastiskt coola saker med en svarv allt från vackra egna mejslar, knivar till hammarskaft mm. Jag är inte ute efter att göra skålar direkt, utan mindre prylar. Skapandet.

Jag är ute efter en svarv och jag nämnde några ovanför och jag vill bara veta vilka tillverkare som gör bra svarvar, nya sådana.

Ifall samma fråga hade ställts gällande skruvdragare hade kanske svaren varit, Makita, Festool, deWalt, Hitatchi.

Så enkel är min fråga, jag behöver bara lite vägvisning vart jag skall titta, men kanske också framförallt vart jag inte skall titta.

Tacksam för svar från er som har nya svarvar hemma. Vi får se vart det leder.
 
Ja men det är nog som sagt lite sällsynt med nya svarvar då sverige är så fullspäckat med gamla billiga svarvar. Det är också en teknologi som inte riktigt förbättrats med tiden, kanske t.om. blivit sämre då tillverkning flyttat till kina osv.

Den enda moderna fördelen är elektronisk steglös justering och det kan man lägga till en gammal svarv också med hjälp av en frekvensomvandlare. Det är i allmänhe min syn på verktyg, gamla är oftast bättre om det inte gäller saker där tekniken faktiskt avancerat som skruvdragare.

De rolls royce:ar inom svarvning jag personligen vet om är tunga, gamla modeller som t.ex. finska Man-ko svarvar, eller Solberga i SVerige. Men dessa är inte hobbysvarvar utan stora tunga åbäken.

Frågan kunde förmodligen besvaras bättre på ett ställe som UK workshop, där finns det mera modernt och hobby-storleks maskine då britterna bor så hemskt trångt. Dom har en sektion för svarvning där.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.